sarabella Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 God morgen folkens! Har arbeidsgiver retten på sin side om han sier opp arbeidstakere pga forhold på privaten? En kollega av meg var ute og tok noen pils ilag med sjefen, og da spurte hun han hvordan han hadde reagert om det var noen på arbeidsplassen som innledet et forhold. Da hadde han reagert med å si opp begge var hans svar. Han har ikke retten på sin side på dette, vell? Jeg og barsjefen har hatt noe på gang nå, men han har vært skeptisk pga akkurat dette. Han sa at om sjefene fikk vite om oss resulterte det med oppsigelse. Men dette kan vell ikke stemme? Ja, jeg ser en mulig problemstilling med kollegaer som er i et forhold. Men om det ikke utgjør noen forskjell i måten vi arbeider på, og om vi gjør jobben vår like bra som før, så er vell ikke dette gyldig oppsigelsesgrunn? Herregud, akkurat som om dette kjærlighetslivet ikke har nok hinder å by på, så må man jaggu forholde seg til slike trusler også. Makan..
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Står det noe i kontrakten om det da? Hvis ikke tviler jeg på at han kan gjøre det, det skal jo ganske tungtveiende grunner til for å sparke noen (med mindre dere har prøvetid).
sarabella Skrevet 16. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2011 Ikke kontraktskrevet at vi ikke kan ha forhold på arbeidsplassen nei. Syns det hørest veldig rart ut at de kan sprake oss pga dette altså!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Ikke kontraktskrevet at vi ikke kan ha forhold på arbeidsplassen nei. Syns det hørest veldig rart ut at de kan sprake oss pga dette altså! Det er nok bare en trussel, og siden du jobber i en bar (?) så regner jeg med det er mest unge folk der som kanskje ikke er så sikre på rettighetene sine og kanskje bare ville innfinne seg i å bli sparket. Han kan jo selvfølgelig prøve seg med å sparke dere, men da tror jeg dere kan vinne en rettssak også (men vil man egentlig ha en jobb der man ikke er ønsket av sjefen?)
sarabella Skrevet 16. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2011 I baren hos oss har vi folk i fra 20-37, så ganske vidt spekter. I utgangspunktet føler vi oss ønsket av sjefen, men ikke om det skulle bli noen romantiske følelser mellom de ansatte.
Britt Banditt Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 (endret) I baren hos oss har vi folk i fra 20-37, så ganske vidt spekter. I utgangspunktet føler vi oss ønsket av sjefen, men ikke om det skulle bli noen romantiske følelser mellom de ansatte. Dere må evt. gå rettens vei for å få denne eventuelle oppsigelsen "opphevet", og da er det det kanskje ikke er så hyggelig å jobbe med en sjef som tydelig ikke vil ha deg der (siden man tross alt har fått en oppsigelse av han)? Endret 16. november 2011 av Linelia
sarabella Skrevet 16. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2011 Ingen som har fått oppsigelse, men hun stilte han det spørsmålet, hvordan tar du det om det er noen på jobben som finner hverandre. Og det resultert i oppsigelse, så er jo ingen som tørr å gjøre noe med det nå. Da jeg fikk høre det i sted viste jeg med en gang hva jeg vil gjøre om jeg skulle finne kjærligheten på jobb, oppsigelse neste. Står det mellom skikkelig kjærlighet og en jobb som bartender i en av 40? barer i byen, da er valget lett.
Cannavaro Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Generelt på flere arbeidsplasser så ser man helst at man ikke har et forhold til en kollega. I arbeidskontrakter kan dette være nevnt eller definert helt konkret. Dersom et slikt kollegaforhold blir oppdaget er det ofte slik at man får en advarsel også. Det betyr oftest at en av partene må finne seg en ny jobb. Dersom det ikke er kontraktsfestet så er det ingen åpenbar grunn til å få sparken. Det er vel noe ulik praksis rundt dette på forskjellige arbeidsplasser. Man kan kanskje jobbe i samme konsern, men da på forskjellige avdelinger eksempelvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå