Gå til innhold

Hvorfor må jeg sulte meg ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg er ikke undervektig. Kunne godt ha tenkt meg og tatt av 5 kg., for trivselens skyld, men jeg merker at jeg må sulte meg ned i vekt. Eneste som funker er å spise LITE med lange, lange mellomrom. Mer enn 500 kcal er uaktuelt. Hva kommer dette av? Det hele ender opp med at jeg bare gir opp det hele, og spiser vanlig igjen. Kostholdet mitt er veldig sunt, men det er mengdene jeg må minske. Spiser ikke mye fra før av heller, det er som oftest rundt 1600-1800 kcal. Likevel ramler kiloene innpå. Trenger en gang i blant, men har vært mye opptatt de siste mnd. Nå har jeg tid til å trene igjen, jeg bare trenger litt motivasjon. Og motivasjonen kommer hvis jeg ser at vekten begynner å gå ned. Når man spiser relativt lite i en uke uten å se forskjell, blir man ganske demotivert.. Hvor mye må jeg trene for å gå ned i vekt? Løpe tre timer om dagen hver dag? Ja, jeg vet det er kalorier inn, kalorier ut, og jeg er generelt veldig oppdatert på dette området, men noe skurrer når jeg må sulte(leve på frukt og en kyllingfilet om dagen) for å gå ned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 168 cm. forresten.

Gjest Dropkick
Skrevet

Hvis du begynner å trene litt styrke så vil kroppen din etterhvert se mye smalere ut, selv om vekta kanskje vil forbli den samme. Man blir mer definert og det vil se ut som om du har tatt av disse fem kiloene ;)

jeg er for å kaste badevekta på hue og ræva ut og heller innføre målebånd og et helfigurspeil!

for et halvt år siden veide jeg 4 kilo mindre enn det jeg gjør i dag, men etter at jeg begynte å trene styrke og kondisjon sier kompisen min at jeg ser tynnere ut enn aldri før, selv da vekta var mindre ;)

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ut som et enkelt regnestykke. Du er rett og slett i for lite aktivitet. Du sier det selv, kcal inn, kcal ut. Du må aktivisere deg selv slik at du bruker mer enn du tar inn, løsningen er ikke da å sitte i sofaen og kun ta inn 500 kcal pr. dag.

Begynn å trene variert og ofte. Ta f.eks to styrkeøkter, og to kardioøkter i uken. Kardioøktene for å forbrenne mest mulig, og styrkeøktene for å definere og stramme opp (og da mener jeg skikkelige styrkeøkter, ikke en eller annen kvasistyrke gruppetime).

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye veier du nå?

Synes 1600-1800 kcal høres som litt lite som normalt matinntak, sikker på at du ikke går på sparebluss, dvs du spiser for lite slik at kroppen suger til seg all næring den får for å lagre det opp. Og har du i perioder levd på 500kcal så tviler jeg ikke på at kroppen sparer opp når den først får mat.

Tror jeg ville lagt meg på litt mer i matinntak og startet med regelmessig styrketrening.

Skrevet

Du må for all del ikke minske matinntaket hvis du spiser lite fra før av! Tenk hvor lite energi du får for eksempel!

Det du må gjøre er å bli mer aktiv, og fokusere på hva du spiser og hvordan det virker inn på kroppen.

Slik jeg tolker det så spiser du så magert som mulig. Da bør du fokusere på mat med lav GI, og gode kilder til resistent stivelse som en finner i poteter, bananer, byggris, og slikt.

Så grove produkter som mulig, og kanskje helst rugbrød siden det er en veldig god kilde til de gode karbohydratene.

Du må ihvertfall ikke minste matinntaket når du spiser for lite fra før av. Til slutt ender du i verste fall med å ikke spise i det hele tatt og være livredd for å ta deg så mye som en youghurt.

Skrevet

Jeg synes det er et tegn på at du veier akkurat det du burde veie.

• Liker 1
Skrevet

Om du syns en uke uten vekttap er demotiverende så bør du kanskje tenke litt annerledes. Når du allerede ikke har mye å miste, så vil vekttap ta lang tid og være ganske vanskelig. For all del ikke sult deg ned, du spretter bare opp igjen.

Skrevet

500kcal om dagen er det jo ingen som klarer å leve på. Prøv 1300. Det er no ein gong slik at dei siste kiloa er kjempeharde å få vekk, og disiplin er det einaste som funkar. Gå tur, tenk på noko anna, begynne med hekling. Slik er det.

Skrevet

Nei, jeg er ikke undervektig. Kunne godt ha tenkt meg og tatt av 5 kg., for trivselens skyld, men jeg merker at jeg må sulte meg ned i vekt. Eneste som funker er å spise LITE med lange, lange mellomrom. Mer enn 500 kcal er uaktuelt. Hva kommer dette av? Det hele ender opp med at jeg bare gir opp det hele, og spiser vanlig igjen. Kostholdet mitt er veldig sunt, men det er mengdene jeg må minske. Spiser ikke mye fra før av heller, det er som oftest rundt 1600-1800 kcal. Likevel ramler kiloene innpå. Trenger en gang i blant, men har vært mye opptatt de siste mnd. Nå har jeg tid til å trene igjen, jeg bare trenger litt motivasjon. Og motivasjonen kommer hvis jeg ser at vekten begynner å gå ned. Når man spiser relativt lite i en uke uten å se forskjell, blir man ganske demotivert.. Hvor mye må jeg trene for å gå ned i vekt? Løpe tre timer om dagen hver dag? Ja, jeg vet det er kalorier inn, kalorier ut, og jeg er generelt veldig oppdatert på dette området, men noe skurrer når jeg må sulte(leve på frukt og en kyllingfilet om dagen) for å gå ned.

Mitt tips er spis ofte og lite. Og hold deg i aktivitet, tren regelmessige korte økter med høy intensitet. Løft tunge vekter eller løp intervall. Halvtime trening 3-5 ganger i uka er nok. Cluet er at små måltider starter opp forbrenningssytemet i kroppen, det blir som å sette igang en stor tung maskin som ikke makter å stoppe etter et knekkebrød, på denne måten forbrenner du mer enn måltidet du spiste. Samme oppnår du med korte intensive treningsøkter, kroppen er ikke ned i sofapuls før en halvtime etter trening. Disse to tipsene vil gjøre at du forbrenner mer enn du tilfører av energi. Dette er en enkel måte å holde vekten stabil på eller å gå ned i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Sitat:"Og motivasjonen kommer hvis jeg ser at vekten begynner å gå ned."

blir som å si til ovnen sin: "du får ved når du begynner å produsere varme"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...