AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Jeg er en jente på snart 18 år. Sliter med å gå opp i vekt og er lei av alt maset fra moren min. Hun mener at det er farlig å være undervektig. Jeg er 162 og rundt 47 kg. Jeg har lenge prøvd å gå opp i vekt, men har lært meg å godta at det er okei å være litt undervektig. Jeg spiser ca. 2400 kcal om dagen. Trener ikke, men er aktiv. Jeg er så lei av alt presset om å legge på meg, holder på å bli gal. Kroppen min har det jo bra. Jeg har mensen og energi gjennom hele dagen, kroppen min får nok mat og vel så det. Så er mitt spørsmål da, er det farlig for meg å veie det jeg veier i forhold til høyden min? Er der okei å være litt undervektig? Tusen takk for svar.
Envy Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Tror ikke du skal tenke så mye på det. Du spiser jo godt, og du er ikke så fryktelig undervektig. Var selv 168 og 50 kg da jeg var 18. Så tippet jeg 20, kroppen oppdaget at den var voksen, og plutseleig kunne jeg ikke engang gp forbi brødboksen uten å legge på meg (la aldri på meg i tenårene, uansett om jeg levde på hamburger og sjokolade). Tro meg, dagen kommer 1
katinkatinka Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Jeg har lik BMI som deg (høyere og veier mer), og mener absolutt ikke at kroppen min er i noen form for fare. Jeg er full av energi, trener godt og spiser mye, og legen min sier at jeg er frisk som bare det. Så lenge kroppen din fungerer bra og BMI ikke er faretruende (i følge kalkulatoren er den da under 16) er det bare om å gjøre å finne den vekten du trives best med selv. Vi skal jo helst alle sammen være over 18,5, men siden vi er bygd forskjellig er det hvert enkelt tilfelle som skal vurderes. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en prat med legen min, fått eventuell veiledning på hvordan du kan legge på deg eller om vekten din er grei. Om mensen, energien eller humøret forsvinner er det klare signaler på at du veier for lite. Du bør ikke vente til det, det skader ikke med et kort legebesøk
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Okei, takk! Men det som er med meg, det er at jeg har gått ned en del i vekt (fra 57 og ned til 41, grunnet av anoreksi. Jeg er helt frisk i dag. Og som sagt nå er vekta på rundt 47. Så jeg blir litt forvirra når jeg har veid 10 kg mer, også stopper vekta her. Er dette liksom "normalvekta mi", den vekta som er normal for kroppen min?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Har både mensen, humør og energi gjennom hele dagen
Geparden Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 (endret) Jeg gjetter de på en eller annen måte regner BMI. Du er ikke ferdig utviklet ennå. BMI-spennet for voksne gjelder ikke deg, ikke før du bikker 20-21 og dermed er blitt gammal og satt. Dette oppgis aldri på normale BMI-kalkultaorer, og få vet dette. BMI er dessuten et usikkert mål for enkeltindivider, til det har det for mange feilkilder. Det er ofte riktig, men ikke alltid. Du er innenfor det normale spennet for 18-åringer. Riktignok ikke langt innenfor, men innenfor. Har du et sunt kosthold og er aktiv og alt det der som du sier skal det ikke være noe å bekymre seg over. Nyt livet og slå moren din i hodet med http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric BMI-kalkulator for tenåringer http://www.ung.no/helse/1847_BMI_-_for_de_over_20_år.html Litt om ungdomemr og BMI og http://kidshealth.org/parent/growth/growth/bmi_charts.html Denne definerer deg som et barn, så du kan jo vurdere om det er taktisk å trekke frem den. Edit: Jeg ser nå at du har hatt en spiseforstyrrelse. Da kommer alle rundt deg til å være livredde for at du har et tilbakefall hver gang du er mett. Om du så har spist en hest først. Det er bare å bite tenna sammen og huske at det er fordi de bryr seg om deg. Endret 15. november 2011 av xyzzy 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Tusen takk! Dette vil hjelpe meg veldig
Gjest shirelle Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Det er ikke farlig å være undervektig så lenge man spiser bra og får i seg nok næring. Jeg var veldig tynn da jeg var 18, og jeg fikk hele tiden mas fra mamma om at jeg var for tynn osv. Det endte bare med at jeg begynte å spise alt for mye, samtidig som jeg ikke trente. Fikk ikke akkurat en pen kropp av det. Jeg la på meg, men ikke stramt og jevnt fordelt over hele kroppen som jeg skulle ønske, og det føles ikke som en naturlig vektøktning på en måte. Så jeg angrer på at jeg spiste så mye. De fleste legger uansett på seg naturlig med alderen, så det er ikke noe vits i å stresse med det når man er 18.
Gjest made4u Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Så sant noen ikke har en spiseforstyrrelse eller er undervektig av annen sykdom, ja så er det ikke for friske og sunne mennesker farlig å være litt undervektig, noen er fra naturens side tynne og kan ha problemer med å legge på seg. Det advares ofte mot det å være undervektig, det er ei heller noe ingen eksperter anbefaler at noen skal være (snarere tvert imot). Dog må man skille mellom usunn og sunn undervekt, usunn undervekt har gjerne feil livsstil eller sykdom som årsak mens sunn undervekt er naturlig for den det gjelder. Sannheten er den, at undervektige (snakker ikke da om de syklig undervektige) har bedre helse enn normalvektige og dem lever lenger og er mindre utsatt for livsstilsrelaterte sykdommer etc. enn sine normalvektige medborgere. Ser man på overvektige til sammenligning så er det motsatt, da ingen lever mer utsatt enn disse og det blir verre jo mer overvekt man har. Leser man helsestatistikken så lønner det seg altså å være på nedre del av BMI-skalaen, det er faktisk de lett undervektige definert ut fra BMI-skalaen som har den aller beste helsestatistikken (noe som sjelden blir belyst men som er de reelle fakta).
Gjest made4u Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 PS; Jo eldre du er, dess større er sjansen for å leve lenger om du har litt på kroppen. Etter middelalderen er det slik at dem som har litt ekstra på kroppen lever lenger enn de normalvektige. Hva gjelder syklig undervektige så er dette like farlig som ekstrem overvekt, dem lever kortere enn normalvektige og lett overvektige. men nå kan man ikke bare ta hensyn til levealder, å være litt undervektig er ikke så ille som mange skal ha det til - som sagt har dem best helsestatistikk av samtlige. Så fremt dem er sunne og har en ok livsstil selvfølgelig, de syke må settes i annen bås.
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Jeg er undervektig ifølge BMI, men er jo helt normal sånn utenom andre sykdommer.
Gjest made4u Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Nå skal du ikke så langt nedover på kroppsmasseindeks-skalaen hva gjelder undervekt, før statistikken sier at det ikke er bra. Jo mer undervektig, dess større helserisiko. Helst bør du søke opp mot nedre del av Normalvekt om du klarer å komme deg opp dit.
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Hva gjør man hvis man ikke klarer å legge på seg da?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Jeg hadde akkurat samme mål som deg i den alderen, det er bare sånn noen er laget. No stress
Gjest Daenerys Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 Jeg var 172 og veide 57-58 på den alderen. Tynn, men ikke usunn. Kjipt at du får pes av det fra foreldrene dine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå