Gå til innhold

Ubehagelig situasjon - skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg er en jente på 19 år som står fast i utdanningen (vg2) på grunn av en sykdom jeg har. Jeg har ikke hatt mulighet til å møte opp på skolen hver dag, og for en stund siden fikk jeg et varsel. Vi (mamma og jeg) avtalte et møte med lærer, rådgiver og rektor på skolen. På dette møtet ble det sagt en del ting som verken mamma eller jeg synes noe særlig om.

Vi fortalte om sykdommen min og om undersøkelser jeg har vært på. Vi har legeerklæring på dette. Det jeg fikk til svar var at de kan over en uke eller mindre ved kronisk sykdom få til et opplegg hvor jeg kan jobbe hjemme i denne perioden. Jeg har ikke fått noen informasjon om dette før, og uansett hvor mange ganger vi sa at min sykdom er kronisk sa de at jeg ikke hadde rett på en sånn undervisning, og måtte møte opp hver dag frem til jul for å få karakter i fagene.

Rådgiveren mente at jeg ikke kunne gå opp som privatist i dette studiet fordi jeg trengte mer en et halvt års praksis (6 mnd), noe både mamma og jeg synes hørtes veldig rart ut. De hadde rett og slett ingen kunnskap om hvilke rettigheter jeg har eller hvilke muligheter jeg har for å fullføre dette året.

Nå til det som var mest ubehagelig.

Jeg er en ansvarsfull og ellers flink jente som leverer oppgaver innen fristen selv om jeg ikke har vært til stede i undervisningen. Jeg får godkjent og gode karakterer. Læreren min tok ikke dette opp med rektor på møtet, men valgte heller å si at jeg ikke hadde mulighet til å levere en prosjektoppgave innen fristen som var kl. 23:00 samme dag som møtet. Jeg hadde (i all hemmelighet) misforstått datoen på dette prosjektet og trodde det skulle leveres inn uka etterpå. Altså en liten misforståelse som kan rettes opp i. Men, det jeg fikk til svar var at jeg skulle gjøre oppgaven og så fikk vi se om jeg fikk vurdering eller ikke. Dette sa hun foran rektor, rådgiver, mamma og meg for at hun var redd for å få sparken. Denne læreren sa alt for å forsvare seg selv, og ikke for å hjelpe meg.

Etter det sa hun at jeg hadde sagt at jeg ble trakkasert over telefon av elever og lærere på telefon. Både mamma og jeg ble helt laaang i maska og ante ikke hva i huleste dama snakka om. Jeg sa at det har jeg aldri sagt, men hun påsto dette, og fikk rektor og rådgiver til å tro på henne. Hun sa at hun var bekymra for meg på grunn av dette, og fortsatte og forsvare seg med at dette var noe jeg hadde sagt! Må legge til at denne læreren har vært tidligere helsesekretær og har tatt en "pedagogisk" utdanning over et år.

Skal jeg finne meg i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du skal ikke finne deg i det, for de skal tilpasse undervisingen til deg, selv med kronisk sykdom. Har du karakterer i faget, kan de ikke si at de ikke ahr vurderingsgrunnlag. Har de vurderingsgrunnlag, må de gi deg karakter i faget. Har du prøver, innleveringer ol med karakterer så ta godt vare på de, for da kan du klage om du plutselig ikke får vurdering.

Men det viktigste her er at du har krav på tilpasset undervising, og den retten har de ikke lov til å nekte deg.

Skrevet

Nei du skal ikke finne deg i det, for de skal tilpasse undervisingen til deg, selv med kronisk sykdom. Har du karakterer i faget, kan de ikke si at de ikke ahr vurderingsgrunnlag. Har de vurderingsgrunnlag, må de gi deg karakter i faget. Har du prøver, innleveringer ol med karakterer så ta godt vare på de, for da kan du klage om du plutselig ikke får vurdering.

Men det viktigste her er at du har krav på tilpasset undervising, og den retten har de ikke lov til å nekte deg.

Jeg har tenkt til å slutte på den skolen da, men jeg lurer bare på hva jeg kan si eller gjøre for å ta igjen litt for alt det usanne min lærer har sagt om meg.

Jeg har kanskje fått en plass på en annen skole etter jul. Om jeg ikke får den går jeg opp som privatist.

Skrevet

Syns ikke du kan klage på læreren når det er du som har misforstått dato for innlevering.

Skrevet

Når du ikke klarer å gjennomføre praksis sier det seg jo selv at du ikke kan fortsette. Og når man er 19 år må man i det minste klare å holde orden på innleveringsfrister. Man har ingen rett til å få utsatt leveringsfrist. Man får det som regel om man ber om det i god tid, men å nærmest forvente det samme dag som fristen, slik jeg leser av startinnlegget ditt, er fyktelig arrogant og gir ikke goodwill hos den som faktisk skal vurdere oppgaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...