Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er en 17 år gammel jente som lurer på å ta revisor utdanning etter vgs. Derfor lurer jeg på hvordan dette studiet er? Om det er overkommelig eller om det er svært vanskelig og krevende studie? Har en helt grei forståelse for tall i matematikken og har en god forståelse for regnskap.

Har hørt fra venner som har foreldre som er revisorer og de sier at det er et svært krevende studie og at gjerne 50% stryker ved eksamen.

Så derfor; er det noen revisorer/andre her inne på forumet som har litt peiling angående dette?:)

Endret av Mira!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Revisorstudiet handler ikke så mye om matte utover det mest elementære. Det handler derimot ganske mye om juss, lover og regler og tolkinger av disse.

Du blir revior etter endt bachelorgrad (+3 års praksis = registrert revisor). Dette er ikke et studie man kan surfe gjennom uten innsats, men det er på ingen måte uoverkommelig og noe de fleste med interesse for fagene bør klare. Det til tross for at man må ha C i de fire tyngste og mest relevante fagene for å kunne bli revisor.

Dersom du derimot vil bli statsautorisert revisor har du et hardt studie foran deg, og det er dette studie som har en svært høy strykprosent. Da må du ta mastergraden (MRR). Mange av de som velger å ta dette, gjør det først etter å ha jobbet som revisor noen år fordi det sies at det gjør det enklere, men jeg kjenner også flere som har gått rett fra bachelorgraden som har fullført med gode resultater.

Skrevet

Tusen takk for kjempebra svar!

er ganske sikker på at revisjon er den veien jeg vil gå!:) Synes det virker utrolig interessant og jeg håper sååa at jeg klarer å fullføre studiet. Hadde vært en drøm!!

Skrevet

Hvis du legger innsats i det og syns det er interessant så skal det nok gå helt greit å ta det studiet. Har ikke master i revisjon selv, men i finans, det er mye av de samme fagene de første årene i alle fall. Ikke noe problem for en som er motivert og noegenlunde oppegående.

Ser ingen grunn til at ikke du skal ta revisjon, det er jo en veldig solid utdannelse som gir veldig gode jobbmuligheter.

Lykke til med skolevalget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...