Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Er vel sikkert flere svar på dette :)

Jeg er altså 29 i år, og har ingen mulighet til å få barn de neste årene da jeg er singel. Det stresser meg litt! Bør jeg rett og slett ta saken i egne hender - dra til Danmark e.l.? Ikke lyst å bli alenemor, og dyrt er det vel også...

Fikk operert bort en nokså stor "sjokolade-cyste" (derfor jeg antar jeg har endometriose. De så ikke flere cyster under operasjonen heldigvis, heller ikke ultralyd)og legen nevnte at jeg burde tenke på barn.

Det gjorde også gynekologen min som konstaterte pcos, mild variant.

Jeg tviler på jeg er veldig sterkt rammet av både endo og pcos. LItt uregelmessig mens, men blør normalt - dvs ingen store smerter eller ekstremt mye,lite blod. Jeg er slank, kanskje litt for tynn, men plages med uren hud. Dette er vel de eneste symptomene jeg har. Forsåvidt irriterende nok, men har forstått at mange har det verre.

Har jeg rett og slett litt hast? Har pcos og/eller endometriose- kvinner kortere fruktbarhet? Eller tenker lege/gynekolog på det faktum på at det kan bli VANSKELIG å bli gravid, og at jeg derfor bør beregne god tid? Nå vet jo jeg hva jeg "har", så tenker at jeg kanskje får hjelp ifht pergo etc tidligere?

Når bør man, seinest, begynne å tenke på barn synes dere?

Håper noen har noen erfaringer e.l! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse : jeg VET det er dyrt å få barn,hehe. Jeg mente at klinikk i Danmark nok var dyr også. Formulerte meg litt rart ;)

Skrevet

Legene mener nok at vi med PCOS eller endo har problemer med å få barn og at det derfor kan ta tid å blir gravid, for man vet ikke hvor mye hjelp man trenger/om man trenger hjelp.

Skrevet

Det jeg også har tenkt :)

Men noen som vet når "siste frist" ,sånn ca, aldersmessig er? Kanskje et dumt spm, men jeg tenker alt fra 32 til 38. Så hører jeg om folk som får barn når de er 39. Men antar det er gansnke vanskelig, og ikke noe jeg bør regne med å få til...?

Greier ikke bestemme meg for hvor dårlig tid jeg evt har.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å si. Det kan være du blir gravid på første forsøk, helt uten hjelp, og det kan være det tar år. Det er drastisk å dra til Danmark, det er utrolig psykisk tungt å skulle gjennomføre noe slikt. Imidlertid er ikke kostnadene så store i forhold til hva det koster å få barn, så det bør ikke være en avgjørende faktor. Man vet aldri om det vil dukke opp problemer, så sånn sett er du i en heldig posisjon i forhold til de som blir prøvere godt oppe i 30 årene uten å vite at de vil støte på utfordringer. Du vil kunne få behandling fra det øyeblikket du blir prøver.

Det er to forhold som gjør at man ikke bør vente så lenge med å prøve å få barn når man har fertilitetsutfordringer:

- Det tar tid, ofte over to-tre år fra man begynner å prøve til man er i gang med prøverør, deretter tar det tid å gjennomføre forsøk. Men dersom man velger å gjøre dette privat, og pushe utredningen noe, kan det selvfølgelig gjøres fortere. Ender man med adopsjon kommer det gjerne 2-3 års ventetid på toppen.

- Alder er den viktigste faktoren for å lykkes med prøverør. Utover i 30 årene faller sannsynligheten for å lykkes vesentlig.

Min personlige erfaring har vært som følger: Jeg hadde store syklusforstyrrelser, og valgte å prøve å få barn allerede som 28 åring, selv om jeg og mannen hadde bestemt oss for å vente til jeg var i 30 årene. Mitt problem viste seg å være lett å korrigere med Pergotime, og overraskelsen hos gynekologen var stor da vi likevel ikke ble gravide. Det viste seg da at det var mannen som var årsaken. Etter drøye to år er vi nå i gang med prøverør, og venter fortsatt på å bli gravide, og jeg er utrolig glad for at jeg startet denne prosessen så tidlig.

Skrevet

Takk for svar! :)

Hvor lenge må man vente før evt prøverør blir aktuelt?

Skrevet

Takk for svar! :)

Hvor lenge må man vente før evt prøverør blir aktuelt?

Det er umulig å svare på. Vet man at mannen har dårlig sædkvalitet, kan henvisning sendes med en gang. Fra henvisning sendes til fertilitetsklinikk går det ca et år før man er i gang.

Før man kommer så langt som henvisning (dersom ikke dårlig sædkvalitet blir påvist) skjer det en del utredning, og prøving og feiling. Har du ikke eggløsning vil Pergotime forsøkes noen måneder. Så kan man forsøke fjerning av muskelknuter, lap, etc. Hvor lang tid alt dette tar kommer helt ann på dine problemer og hva de velger å prøve før de gir opp. Her varierer det mye hvor lang tid det tar.

Ser det ut til at du har eggløsning av deg selv må dere forsøke ett år først, deretter forsøkes andre metoder som beskrevet over, før henvisning sendes, da tar det fort opp mot tre år.

Årsaken til at det tar tid er at man ikke vil ha noe uprøvd før prøverør, det er en tøff fysisk og psykisk prosess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...