Gå til innhold

Skal begynne på skolen til høsten og er bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår yngste datter skal starte på skolen til høsten. Vi er så bekymret da hun ikke kan f.eks. si r. Hun husker heller ikke alt jeg sier til henne. Hvis jeg f.eks. sier "Vi skal på butikken" og spør henne om hun husker hva vi skal, sier hun bare "Butikken!"... Barnehagen er ikke bekymret da hun er oppegående ellers og sier det vil gå over etterhvert, men... Noen som har tips i forhold til øvinger, nettsteder, hvordan få hjelp??? Eldstemann var ikke slik... Uæ...

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Det er vanskelig å si om datteren din har en treg utvikling eller ei, men ut ifra "problemene" du nevner ville jeg ikke vært veldig bekymret.

Angående R-lyden. De fleste barn har munnmotorikken helt på plass like før skolealder, så hun har fortsatt 1 år igjen før hun regnes som "sen". Det er viktig å ikke henge seg opp i det når hun sier feil, hun vil ikke lære å si bokstaven riktig av det, og det kan føre til mye frustrasjon. Gjenta ordet hun sier feil på en naturlig måte, du kan også være litt overtydelig med R-lyden selv. Det å høre hvordan bokstaven uttales flere ganger kan ofte være nok. eks: "kan jeg ha på den jøde kjolen?" "Ja, den Rrrøde kjolen kan du få ha på". Dersom ikke R-lyden faller naturlig på plass i løpet av de 2 første skoleårene kan du kontakte logoped, men dette er alikevel ikke et veldig alvorlig problem så lenge hun ellers snakker rent og forståelig :)

Jeg er litt usikker på om datteren din egentlig er sent utviklet når det kommer til setningsoppbygning da jeg ser på "Butikken!" som en ganske naturlig svar på akkurat dette spørsmålet. Hvordan bygger hun opp setninger når hun skal fortelle noe? Går det bare i 1 og et ord, eller mestrer hun å bruke både verb og substantiver i dagligtale?

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke de to konkrete eksemplene du nevnte var så ille. Vet av flere som ikke klarer å si r ved skolestart.

Det at barnehagen ikke er bekymret, er et godt tegn. De har sett veldig mange førskolebarn, og bør vite hva de snakker om.

Kanskje broren hennes bare var spesielt moden, og derfor virker det så drastisk når du sammenligner dem?

Skrevet

Ja, kanskje jeg overdramatiserer. Men i dagligtalen og så er det ett og to ord. Vi og barnehagen forstår henne godt, men når vi har besøk av andre som ikke kjenner henne blir det mye vi må "oversette".

Gjest WendyClear
Skrevet

Ja, kanskje jeg overdramatiserer. Men i dagligtalen og så er det ett og to ord. Vi og barnehagen forstår henne godt, men når vi har besøk av andre som ikke kjenner henne blir det mye vi må "oversette".

Ved 3-4 års alderen er det vanlig at barn begynner å få 3 ordsytringer som feks. "Jeg gå barnehage". De begynner å mestre at setninger bygges opp med subjekt, verb og objekt. Klarer datteren deres dette? Er det vanskelig for andre å forstå henne fordi hun snakker utydelig, bruker hun for få ord eller mumler hun og er sjenert?

Jeg synes du skal snakke med førskolelærer i barnehagen om hvor de tror hun ligger utviklingsmessig. Har de tatt TRAS-test på henne? Det vil gi en pekepinn.

Jeg skjønner godt at du bekymrer deg, og det er bedre å bekymre seg litt for mye enn for lite noen ganger :)

Skrevet

Hugs at ungar byrjar skulen eit år tidlegare no enn før! Ein sa jo gjerne at ungane skulle kunne uttale r-en seinast rundt skulealder, men då var skulealder 7 år, no er det 6. Og dottera di er berre 5. Det med r-en ville eg ikkje uroa meg så veldig for.

Korleis er setningsoppbygginga til vanleg? Kor mange ord kan ho setje saman til ein setning vanlegvis?

Skrevet

Jeg klarte å si R da jeg var rundt 7-8, men bare overdrevent, måtte ta sats for å få det til i et ord. Så jeg brukte ikke R i ord før jeg var rundt 9-10. Jeg ble mobba for det, men jeg var ikke tilbakestående fordi jeg ikke kunne si R, og var alltid blant de beste i klassen likevel ;) Så hvis R er det eneste problemet er ikke det så mye å bekymre seg om utviklingsmessig.

Måten jeg lærte meg R på var litt utradisjonell. Jeg ble sendt til logoped, men det hjalp ikke. Det var bare skummelt, og siden det var i skoletida ble jeg flau over å bli tatt ut av timen. Men så fikk jeg tak i noen franske sanger, og ble helt frelst. Jeg lærte meg tekstene, sang det igjen og igjen (uten å skjønne noe særlig av meninga) og tydeligvis klikka noe på plass i språksenteret mitt, for da jeg lærte meg den franske R'en kom plutselig den norske også! Kanskje sang og fremmedspråk er en lystbetont måte andre også kan lære R på?

Skrevet

Syns den utviklingen av språket går i rykk og napp. Siste året før min begynte på skole, så var det en rivende utvikling på hans språk. Nå er det urent igjen, siden han feller tenner.

Ikke alle i barnet mitt sin klasse snakker rent, hverken med r eller setningsoppbygning.

Skrevet

Hei

Synes det er viktig å ta foresattes bekymring på alvor jeg. Dersom dere er bekymret så kontakt fastlege og helsestasjon og rådfør dere med dem. Skulle datteren deres streve med noe så er det så fint dersom hun kan bli utredet i barnehagen og få hjelp allerede fra skolestart. Slike prossesser tar kjempe lang tid i skolen dessverre og hun kan, dersom det skulle være noe, få en strevsom skolestart. Men- det er ikke dermed sagt at det er noe. Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig ;)

Hadde ikke vært så bekymret for r lyden. Det er vanlig at rundt 10 prosent strever m. denne lyden v. skolestart. Dersom hun strever med mange flere lyder så er det større grunn til å sette inn tiltak før. Likevel kan dere gjennom fastlegen be om å bli henvist til en privat logoped. Dersom dere er villige til å betale for det. Det er veldig ok å få denne lyden på plass før hun skal starte m. å lytte ut lyder i leseopplæringen, men ikke noen krise dersom den lar vente litt på seg. Det er jo en stund til skolestart også....så mye skjer til det.

Kan datteren deres svare i hele setninger? At hun noen ganger velger å ikke gjøre det er noe annet, men dersom hun ikke kan det så er det greit å være litt obs synes jeg. Var hun sen med å snakke? Barn som er sene i språkutviklingen kan også streve ev. bruke noe mer tid ifb. m. leseopplæringen. Det er ok å være oppmerksom på. Spes. dersom dere har noen i familien m. lese/skrive vansker. Kan være greit å nevne dette for skolen til våren, dersom utfordringene fortsatt er der.

Ift. språktrening: Les masse for henne. Jobbe m. rim/regler. Snakke mye sammen hjemme. Gi henne spm. der hun ikke bare kan svare ja/nei eller enstavelseord ( Hvorfor? er et fint eksempel). Fortelle eventyr. Snakke om det dere leser og det som dere ser på bildene. Alt dette er språkutviklende - og veldig stimulerende for alle barn. Sannsynligvis så er det altfor tidlig å si om din datter kan få lesevansker, men all stimulering er positiv uansett!!

Ift r-lyd: Snakk om hvor r lyden er i munnen. (Tunga bak tennene oppe). Gjør tungegymnastikk. F.eks la tungen ta på alle tennene oppe og nede. På innsiden og utsiden. La den berøre alle tennene vekselvis nede og oppe. Si vers og lyder m. r. Noen ganger kan det være lettere å starte m. ord som har r inne i seg. F.eks trikk, trapp, tralle. R lyden er den lyden som er vanskeligst fysiologisk for oss og lage. Så en må både trene oppp munnen til å klare å lage lyden, bli bevisst hvordan den lages, og lytte ut når den skal brukes. Barn som bruker erstatningslyder må også venne seg til/øve seg til å bytte ut den lyden de har brukt med den nye r'en når de siden mestrer å lage den.

Gjest Kråkemor
Skrevet

Hei,

Hvis det bare er r-lyden, så er ikke det noe å bekymre seg over ennå. Har barnet også ptoblemer med de bakre lydene,(k, g)eller andre lyder?

Kan barnet farger, navn, forståelse av ulike begreper som stor, liten, høy, lav ol?

Hvordan er hukommelsen hvis dere feks leker memory, kims lek, eller om barnet får to beskjeder på en gang (kan du hente fatet ditt og sette det på benken)?

Hvordan er motorikken, hinke, hoppe, gå i trapper, perle, tegne?

• Liker 1
Skrevet

Enig med lærer over her. Forresten, har hun sjekket hørselen? Både språk og det dere grubler på vedr. husken hennes, kan skyldes at hun ikke hører alt som blir sagt. Få gjort en sjekk hos legen. Der ville jeg også bedt om henvisning til logoped, for å få kartlagt problemene hennes, og ikke minst å få tips og gode, faglige råd for hva dere kan gjøre for å hjelpe henne ift språket. Forsinket språkutvikling er et drawback når barnet begynner på skolen.

Bruker hun fortsatt smokk? Må bare spørre, for mange barn som går med smokk i munnen til de er store, får vansker med å lære og lage lyder så lenge smokken fyller munnen mange timer i døgnet....

Skrevet

Tren opp musklene i tungen, det er der lyder blir laget.

Blås med sugerør ( bruk gjerne kopp og Zalo og lag morsomme bobler.

Lag ulike dyrelyder.

Gurgle med vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...