Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person jeg kjenner jobber fast i 60% stilling i LO. Vedkommende har jobbet 100% hele året, altså 60% fast og 40% vikar. Vikarstillingen har hele tiden blitt forlenget med et par måneders mellomrom. Nå skulle den gå ut 1.november. Vedkommende fikk flere leggbrudd i oktober etter en ulykke og ble dermed 100% sykemeldt. Fordi det var flere alvorlige brudd (knusningsskade), kan det ta en god stund før vedkommene er tilbake i arbeid.

Nav sier at det er sykemeldingstidpunktet som er sykepengegrunnlaget. At det som teller er at vedkommende var i 100% arbeid på sykemeldingstidspunktet og at det derfor ikke har noen praktisk betydning at vedkommende går ned til 60% 1. november.

LO gir seg ikke og betaler ut sykepenger regnet ut i fra 60%.

Hvem har rett? LO eller NAV ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

En person jeg kjenner jobber fast i 60% stilling i LO. Vedkommende har jobbet 100% hele året, altså 60% fast og 40% vikar. Vikarstillingen har hele tiden blitt forlenget med et par måneders mellomrom. Nå skulle den gå ut 1.november. Vedkommende fikk flere leggbrudd i oktober etter en ulykke og ble dermed 100% sykemeldt. Fordi det var flere alvorlige brudd (knusningsskade), kan det ta en god stund før vedkommene er tilbake i arbeid.

Nav sier at det er sykemeldingstidpunktet som er sykepengegrunnlaget. At det som teller er at vedkommende var i 100% arbeid på sykemeldingstidspunktet og at det derfor ikke har noen praktisk betydning at vedkommende går ned til 60% 1. november.

LO gir seg ikke og betaler ut sykepenger regnet ut i fra 60%.

Hvem har rett? LO eller NAV ?

Begge har rett.

LO skal ikke betale ut etter den 40% stillingen - det er det NAV som skal gjøre om stillingen opphørte 01.11.11. LO må sende inn dokumentasjon på den 40% stillingen med lønn. De de sende inn 2 inntekts- og skatteopplysningsskjeamer til NAV ;) Også skal NAV utbetale 40% til henne, og 60% refunderes til LO.

Endret av Misteltein
Skrevet

Begge har rett.

LO skal ikke betale ut etter den 40% stillingen - det er det NAV som skal gjøre om stillingen opphørte 01.11.11. LO må sende inn dokumentasjon på den 40% stillingen med lønn. De de sende inn 2 inntekts- og skatteopplysningsskjeamer til NAV ;) Også skal NAV utbetale 40% til henne, og 60% refunderes til LO.

Men hva kan jeg gjøre når de nekter på at det er 100% stillingen som gjelder for meg og de ikke vil sende inn dokumentasjon på den 40% stillingen med lønn. Jeg har allerede fått utbetalt for lite i dag og de står på sitt.

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Men hva kan jeg gjøre når de nekter på at det er 100% stillingen som gjelder for meg og de ikke vil sende inn dokumentasjon på den 40% stillingen med lønn. Jeg har allerede fått utbetalt for lite i dag og de står på sitt.

Nekter de fordi at de ikke vil utbetale den 40% stillingen til deg, eller nekter de å sende inn dokumentasjon på den 40% stillingen?

Du har antageligvis fått utbetalt for lite i dag fordi at du får direkte fra arbeidsgiver, og de skal ikke betale den 40% stillingen som er opphørt . :)

Om de er bastante og nekter for å sende inn noe form for dokumentasjon kan man:

A) Sende inn kontrakt + lønnslipper, og skrive at arbeidsgiver NEKTER å sende inn. NAV skal kontakte arbeidsgiver på bakgrunn av følgende opplysninger, og be dem dokumentere dette.

B) Du kan ringe NAV, og høre hva de kan gjøre, om de evt. kan ta en telefon, men vil antageligvis vil de henvise til alternativ A.

Edit: OBS OBS! Det kan være at sykepengesaken ikke er startet ennå, og da kan det være greit å skrive på Alternativ A at du jobber 60%, og har hatt et 40% vikariat.

Endret av Misteltein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...