Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga trafikken kom jeg et par minutter for sent på jobb og fikk ikke åpnet butikken i tide. (Jobber på et kjøpesenter der butikkene åpner kl 10.)

Selv om jeg hadde gitt beskjed da jeg var underveis får jeg likevel bot. Butikksjefen sier jeg må betale den av egen lomme. (1000 kr.)

Har de egentlig lov til dette? Fins det noen lov om dette?

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga trafikken kom jeg et par minutter for sent på jobb og fikk ikke åpnet butikken i tide. (Jobber på et kjøpesenter der butikkene åpner kl 10.)

Selv om jeg hadde gitt beskjed da jeg var underveis får jeg likevel bot. Butikksjefen sier jeg må betale den av egen lomme. (1000 kr.)

Har de egentlig lov til dette? Fins det noen lov om dette?

Hjelp!

Om du har blitt informert om dette så må det jo være lov. De kan tross alt tape penger på å åpne "for sent". Hvis du IKKE har lest det noen steder eller blitt fortalt dette så må du ta opp det med sjefen.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke dette er lov, med mindre det står i kontrakten din. Men jeg har ikke noen kilder til å backe meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror heller ikke at dette er lov. Er det kjeden eller senteret som krever betaling? Eller er det butikken du jobber i?

Dette er nok en butikksjef som har tenkt å utnytte deg.

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med fagforbundet ditt - de gir deg gratis juridisk rådgiving og kan si om dette er lov eller ikke. Er du ikke medlem så ring handel og kontor og spørr likevel (og meld deg inn, kanskje?)

• Liker 1
Skrevet

Dette mener jeg at arbeidsgiveren absolutt ikke har lov til. Det er butikken som får boten, og såvidt jeg fikk vite (da jeg selv jobbet i butikk som lå i et senter), så kan ikke den ansatte belastes for boten med mindre det er en egen klausul om det i kontrakten. Trekk av lønn skal være skriftlig fastsatt så vidt jeg har skjønt.

Du kan jo ta en kikk på denne artikkelen fra Handelsbladet FK. Der er det beskrevet en slik sak, hvor og handel og kontor uttaler seg.

Jeg vil råde deg som de andre sier å ta kontakt med ditt fagforbund og forhøre deg om hvordan du skal gå frem.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...