Rainbow Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Jeg har i flere år gått rundt og drømt om å kjøpe meg Macbook. Planen var å kjøpe en når jeg skal til USA i mars, for der er den som kjent mye billigere. Men nå driver mini-pcen min og truer med å dø, ved å blant annet skru seg av hver gang jeg kommer borti strømledningen. Så da kan jeg nok ikke vente så lenge. Derfor lurer jeg på følgende, kjære macbrukere. 1. Hva er best av macbook air og macbook pro? Har lenge hørt pro, men nå ser jeg at enkelte steder ligger faktisk air høyere i pris. 2. Er det noen som selge den "gamle" versjonen fremdeles, slik at jeg hvis jeg finner den billig må regne med at det er grunnen? Er feks disse på denne linken eldre enn den nyeste versjonen som er ute nå? http://www.prisguide.no/produkt/apple-macbook-pro-133-i5-23ghz-145430 3. Hvofor oppgir noen nettsider 13" og andre 13,3"? 4. Jeg har hovedsaklig tenkt på 13". Bruker dataen til internett og bilder, men kommer til å bruke den mye mer til bilderedigering når jeg får mac. I tillegg veldig amatørmessig filmredigering samt å se videoer. Burde jeg gå for 15" istedet? 5. Jeg synes det er vanskelig å surfe rundt etter prissammenligninger, rett og slett fordi jeg ikke skjønner alle dataordene med hertz og ram og alt mulig. Jeg kan bruke dataen, men skjønner ikke hva som er inni, på samme måte som jeg kan kjøre bil uten at jeg klarer å fikse motoren. Jeg klarer dermed ikke å se hvorfor noen koster 8000 mens andre koster 12000. Eller, jeg ser jo at det står ulike forskjeller, men jeg aner ikke hva disse forskjellene har å si for en gjennomsnittsbruker. Har noen et godt tips for et sted som er ekstra billig? Hvor mye må jeg regne med å betale i Norge for at det ikke skal være en gammel og elendig versjon? Håper noen sitter på gode tips i en forvirrende verden! Brukte mac mye på jobb - og syntes det var en fantastisk maskin - så gleder meg veldig til å få meg en egen!
ini Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Jeg har i flere år gått rundt og drømt om å kjøpe meg Macbook. Planen var å kjøpe en når jeg skal til USA i mars, for der er den som kjent mye billigere. Men nå driver mini-pcen min og truer med å dø, ved å blant annet skru seg av hver gang jeg kommer borti strømledningen. Så da kan jeg nok ikke vente så lenge. Derfor lurer jeg på følgende, kjære macbrukere. 1. Hva er best av macbook air og macbook pro? Har lenge hørt pro, men nå ser jeg at enkelte steder ligger faktisk air høyere i pris. 2. Er det noen som selge den "gamle" versjonen fremdeles, slik at jeg hvis jeg finner den billig må regne med at det er grunnen? Er feks disse på denne linken eldre enn den nyeste versjonen som er ute nå? http://www.prisguide.no/produkt/apple-macbook-pro-133-i5-23ghz-145430 3. Hvofor oppgir noen nettsider 13" og andre 13,3"? 4. Jeg har hovedsaklig tenkt på 13". Bruker dataen til internett og bilder, men kommer til å bruke den mye mer til bilderedigering når jeg får mac. I tillegg veldig amatørmessig filmredigering samt å se videoer. Burde jeg gå for 15" istedet? 5. Jeg synes det er vanskelig å surfe rundt etter prissammenligninger, rett og slett fordi jeg ikke skjønner alle dataordene med hertz og ram og alt mulig. Jeg kan bruke dataen, men skjønner ikke hva som er inni, på samme måte som jeg kan kjøre bil uten at jeg klarer å fikse motoren. Jeg klarer dermed ikke å se hvorfor noen koster 8000 mens andre koster 12000. Eller, jeg ser jo at det står ulike forskjeller, men jeg aner ikke hva disse forskjellene har å si for en gjennomsnittsbruker. Har noen et godt tips for et sted som er ekstra billig? Hvor mye må jeg regne med å betale i Norge for at det ikke skal være en gammel og elendig versjon? Håper noen sitter på gode tips i en forvirrende verden! Brukte mac mye på jobb - og syntes det var en fantastisk maskin - så gleder meg veldig til å få meg en egen! 1) Jeg ville gått for Macbook Pro. Har det selv, og Air er ikke så mye lettere. Du betaler mer for den fordi den er mer kompakt, men jeg vil anta at det egentlig er en litt dårligere maskin. 3) Den er egentlig 13,3", men de siste 0,3 er liksom gratis. Det er den samme mac'en. 4) Jeg bruker min 13" til alt. Jeg har ikke tv i leiligheten min, men den funker greit til å se tv-serier på. I tillegg er det litt mer praktisk med en 13". Jeg flyr ganske mye, og denne får akkurat plass til å lekes med på flyet. 5) Hvis du ikke vet forskjellen er det en grei tommelfingerregel å si at du mest sannsynlig klarer deg med det billigste alternativet. Jeg gikk etter det når jeg kjøpte min, og kan på ingen måte si jeg gjorde et bomkjøp. Og ja... Mac er elsk. <3 Meld deg inn på studenttorget, så får du 10% eller noe når du bestiller fra Apple Store. Evt. om du kjenner noen som studerer utenlands kan du spørre om de kan ta med en til deg til jul, så får du refundert momsen. 1
Betty2 Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Hvis du skal kjøpe ny Mac, så vil Macbook pro være dyrere enn Macbook, det er fordi proen enkelt oppsumert har: Større lagrings kapasitet. Mere ytelser mer robust design (dyrere å lage) osv. Jeg har macbook (2010 modell) den er helt grei, fungerer til alt. jobber fort og har 250GB hardisk. så har god plass på den, men jeg har kjøpt en ekstern hardisk utenom for å lagre bilder, filmer osv og ha bacup kopi. Hvis du skal bruke mac i jobb sammenheng, ville jeg anbefalt å kjøpe mac pro. Selv kjøpte jeg min Hos EDBergen. men har intrykk av at mac er ganske likt priset uansett hvor du kjøper. Men mac pro er nok dyrer enn macbook, Mac pro har normal priser fra 9900 oppover. Men du kan jo kjøpe brukt også, jeg gjorde det med min forige mac, hadde den i 3 år før den ble solgt videre, og den fungerer fint enda.
Rainbow Skrevet 15. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2011 Tusen takk for tips! Høres fornuftig ut at jeg ikke trenger de ekstratingene som tilbys dersom jeg ikke veit hva de betyr! og da blir det pro, som er det jeg hadde tenkt. :-) Kan man få fratrukket momsen, altså? Det er jo kjempebra! Søstera studerer i New York og kommer hjem til jul, men spørs om min holder så lenge... Da lurer jeg egentlig bare på om det både er nye og gamle modeller til salgs, og om de som ligger på 8000 ikke er like bra? (jmf linken)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Til bruken du skisserer klarer du deg lenge med billigste MacBookPro For å sammnlikne priser skikkelig må du sammenlikne tekniske data (for å skille modeller) De siste modellene finner du alltid på apple.no Den rimeligste MacBookPro koster 9990 her. I USA ca 6900,- Det er jo en solid forskjell. Husk bare at du må leve med tastatur bl.a uten æøå - noe som kan være ganske irriterende 1
Betty2 Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Jeg er litt usikker, men ser ut som den linken, kan være en litt eldre modell, i hvertfall sammenlignet med de opplysningene apple har på sine leveranse sider om spesifikasjoner på mac pro. Det var i hvertfall betydlig forskjell på hardiskk plass. den i linken har 320GB mens dagens MBP har 500 og oppover. Ellers er det litt små forskjeller, den nye jobber litt rakere enn den i linken, Det er ikke nødvendigvis sagt at du kommer til å merke noe forskjell, men hvis du skal bruke en del Store programmer og drive opplastning/nedlasting av ulike ting, store filer osv, så kan det være en fordell å kjøpe en nyere variant. Men hvor mye raskere den nye jobber kontra den gamle, er ikke lett å si. det kan være alt fra sekunder, til Minutter, kommer som sagt ann på hva du skal bruke den til. Kvalitetsmessig er en eldre mac og ny mac like bra. Jeg kunne fint kjøpt den i linken om jeg ville ha en billig MBP, men hvis jeg først skal ha en ny en, ønsker jeg å kjøpe den siste de har ute, og heller melde meg inn på student torget, eller høre med arb plassen om de har noen rabatt odninger med en apple forhandler, (vi har det hos oss =D ) Det går også ann å kjøpe mac fra utlandet, men da gjelder ikke den norske kjøps loven, og du kan resikere å måtte bytte tastatur (siden æøå ikke eksiterer internasjonalt)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Hvis du skal kjøpe ny Mac, så vil Macbook pro være dyrere enn Macbook... Macbook selges ikke lenger. Valget står mellom Pro og Air. Jeg kjøpte min Pro (den billigste) og jeg elsker den! Bruker den endel på skolen så vurderte også Air, men hørte ta Air var ganske skjør. Hjelper liksom ikke at den veier litt mindre hvis man er redd for å ta den med rundt fordi man er redd for den.
2shy Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Jeg har Macbook Pro, valgte den fordi den har cdrom. Kjøpte demoversjon fra Eplehuset til 8000 kr, med full garanti. Hvis du går inn på eplehuset.no kan du gå inn på tilbud og se om de forskjellige avdelingene har noe tilbud som passer deg. Jeg fikk min gratis tilsendt og fikk med veske på kjøpet
ini Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Man får kjøpt med norsk tastatur i USA også, men da må du bestille det på forhånd.
2shy Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Jeg ser for meg at det blir trøbblete med garanti og reperasjon når man kjøper det fra utlandet?
Betty2 Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 (endret) Macbook selges ikke lenger. Valget står mellom Pro og Air. jo, det finnes fremdeles noen nettburikker som selger macbook. de blir nok liggende til de får solgt ut lageret ditt. Endret 16. november 2011 av Betty2
Rainbow Skrevet 16. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2011 Søstera mi kjøpte sin i NY, og hun har bare programert inn norsk tastatur etter innkjøp. Det eneste er at det ikke står på tastene, men jeg ser jo ikke på dem uansett. Tusen takk for mange gode tips! Nå sitter jeg med minipcen min i fanget og håper den klarer seg litt til, hehe! Bare man aldri er nær strømledningen og eh...snur på skjermen og tar den med seg noen gang...eh..bare man behandler den som en stasjonær pc fra nittitallet går det bra! :gjeiper: Hvordan gjør man de momsgreiene for pc-kjøp i utlandet? (student- momsfritak?)
Henkie Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Man får kjøpt med norsk tastatur i USA også, men da må du bestille det på forhånd. Det tror jeg ikke stemmer. Hvordan gjøres det i så fall?
ini Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Det tror jeg ikke stemmer. Hvordan gjøres det i så fall? Jeg vet ikke, men en bekjent av meg gjorde det i alle fall. Broren min kjøpte sin i Afghanistan, og han har norsk tastatur, så helt umulig kan det hvertfall ikke være å få det i USA. Ville vel kanskje tatt kontakt med Apple og hørt?
Gjest Tammie Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 (endret) 1) Jeg ville gått for Macbook Pro. Har det selv, og Air er ikke så mye lettere. Du betaler mer for den fordi den er mer kompakt, men jeg vil anta at det egentlig er en litt dårligere maskin. 3) Den er egentlig 13,3", men de siste 0,3 er liksom gratis. Det er den samme mac'en. 4) Jeg bruker min 13" til alt. Jeg har ikke tv i leiligheten min, men den funker greit til å se tv-serier på. I tillegg er det litt mer praktisk med en 13". Jeg flyr ganske mye, og denne får akkurat plass til å lekes med på flyet. 5) Hvis du ikke vet forskjellen er det en grei tommelfingerregel å si at du mest sannsynlig klarer deg med det billigste alternativet. Jeg gikk etter det når jeg kjøpte min, og kan på ingen måte si jeg gjorde et bomkjøp. Og ja... Mac er elsk. <3 Meld deg inn på studenttorget, så får du 10% eller noe når du bestiller fra Apple Store. Evt. om du kjenner noen som studerer utenlands kan du spørre om de kan ta med en til deg til jul, så får du refundert momsen. Vil ikke kjøp i utlandet gjøre det svært vanskelig dersom du skulle trenge å bruke garantien eller reparasjon? Hørt at man må gjøre det via f.eks den amerikanske utsalgsbutikken? edit: Beklager, ser flere har spurt om dette. Endret 16. november 2011 av Tammie
ini Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Jeg ser for meg at det blir trøbblete med garanti og reperasjon når man kjøper det fra utlandet? Neida, Apple har verdensdekkende garanti. No problemo. :D
Gjest BabyBlue Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Hvis du kjenner noen som skal begynne på videregående til våren kan du spørre om du kan "kjøpe" studenttilbudet deres. Det er nemlig sånn at når du begynner på vgs får du et tilbud om å kjøpe en mac til 50% avslag, noe som er supert! Men selvsagt er dette en stund til, spesielt med tanke på pcen din som dør (RIP, minipc!) Har selv macbook white, og den er ganske grei =) Men blir kanskje litt lite for en person som f.eks laster ned mye filmer og musikk og har planer om å jobbe med skikkelig tunge programmer på den. Merker at den blir litt treig til tider om jeg gjør mye på en gang. Så hadde gått for pro om jeg var deg, spesielt om det skal være en underholdningspc i tillegg til surfing og jobbrelaterte greier.
Gjest Tammie Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Neida, Apple har verdensdekkende garanti. No problemo. :D Ooooh! Cool. Mackjøping i USA!! :D
ini Skrevet 16. november 2011 #19 Skrevet 16. november 2011 Ooooh! Cool. Mackjøping i USA!! :D Tror du må ha noe stempelgreier for å få igjen momsen, det kjenner jeg dessverre veldig lite til. Men undersøk det, du kan spare ganske mye på det.
Gjest Tammie Skrevet 16. november 2011 #20 Skrevet 16. november 2011 Tror du må ha noe stempelgreier for å få igjen momsen, det kjenner jeg dessverre veldig lite til. Men undersøk det, du kan spare ganske mye på det. Men grunnet dollaren så vil man vel uansett spare en del ved å kjøpe i USA? Hvis ikke jeg må fortolle den og betale masse for det da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå