AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg er en hardbarka dyrevelferdsforkjemper, kjemper for nedleggelsen av pelsdyrnæringen, er vegetarianer, medlem av dyrevernsorganisasjoner og donerer og viser støtte til disse. Men jeg har de siste månedene fått noen spørsmål jeg rett og slett ikke klarer å svare på, og håper noen kan fylle meg inn der... 1. Hvis pelsdyrnæringen legges ned i Norge, vil jo flere kjøpe fra andre land for eksempel Kina, som vi vet behandler dyrene MYE værre enn i Norge. Det vil også øke antall bedrifter og/eller dyr som slaktes der borte, og det på de forferdeligste måter. 2. Å være vegetarianer gjør ingen forskjell siden dyrene blir slaktet uansett, og om det ikke alt blir solgt i butikken, blir det kastet, siden det er ferskvare. Butikkene vil fortsatt ikke kjøpe inn mindre kjøtt eller slakterne slakte færre dyr. 3. Og det er flere religiøse (både kristne og muslimer) som sier at jeg ikke kan være "ordentlig kristen" siden Gud ga dyrene til mennesker for at vi skulle kunne utnytte av dem... Håper noen kan hjelpe meg så jeg kan gi dem et skikkelig comeback og bevise at vi faktisk kan og burde utgjøre en forskjell. :fisk: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 15. november 2011 #2 Del Skrevet 15. november 2011 Ang. nr 2 så handler det i det store og hele om produksjon og etterspørsel - dersom én million nordmenn slutter å spise kjøtt over natta har det såklart ingenting å si for de dyra som står på bås og venter på å slaktes her og nå - men selvfølgelig vil markedet stilles inn etter det til neste års avlssesong og færre dyr vil måtte bøte med livet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 15. november 2011 #3 Del Skrevet 15. november 2011 1. Det er nok dessverre sånn at etterspørselen bestemmer tilbudet. De som vil ha pels bryr seg ikke om hvor den kommer fra, og vi har null kontroll på hvordan dette produseres i andre deler av verden. Men dess flere som er mot pels, dess mindre produseres det. En annen ting er at pelsdyrnæringen i Norge subsidieres, hvilket vil si at vi alle er med på å støtte den indirekte. Man må velge sine kamper, og å være mot noe eller boikotte noe betyr ikke at man i fullt alvor tror at det skal bli slutt på dette noe over hele verden. Vi er da ikke naive. Alle monner drar. En holdningskampanje er slettes ingen dum idé. 2. Det MsFoster sier. Det produseres og slaktes ikke flere dyr enn etterspørselen tilsier. Flere vegetarianere = mindre kjøtt i butikken. Alså et helt ugyldig argument og spørsmål fra kritikerne, rett og slett. 3. Gud skapte også fluesoppen og andre morsomme saker, det betyr ikke at vi MÅ spise det. De fleste religiøse er inneforstått med at evolusjon er greia, så enten er det kreasjonister som argumenterer eller så kødder de bare med deg. Muslimene mener vel ikke det samme om gris, gjør de? (PS. Jeg er ikke vegetarianer eller religiøs, men jeg er pelsmotstander.) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 16. november 2011 #4 Del Skrevet 16. november 2011 Klipper og limer fra hva jeg nettopp har svart i en annen tråd: Men nå er det faktisk slik at 90% (eller var det 99%?) av pelsen som produseres i Norge blir eksportert til utlandet. Den norske pelsdyrnæringen har også vært med på massiv markedsføring av pels i f.eks Kina, så faktisk har vi som nasjon bidratt til en oppblomstring av pelsbruk der. Vi i Norge bør heller gå frem som et godt eksempel for andre land, og legge ned vår pelsdyrnæring. Noen land må være de første til å gjøre dette. Noen land har allerede tatt dette valget, nå må vi og andre land følge etter. Vi kan ikke sitte på gjerdet og si at det alltid vil være verre i andre land. Noen må ta det første steget slik at andre blir inspirert til det samme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solkrem Skrevet 17. november 2011 #5 Del Skrevet 17. november 2011 1. Dette er helt korrekt. Så lenge forespørselen er der, så vil også markedet være der. Da er det bedre å få produsert pelsen på en bra måte her til lands enn på en dårlig måte i utlandet. For å få bort pelsindustrien vil det ikke hjelpe å legge ned i Norge siden produksjonen bare vil flyttes til et annet land. Hadde derimot land som Kina og Japan lagt ned sin produksjon, så hadde det vært noe helt annet. De har nemlig vesentlig større produksjon, og da kan man ende opp med at forespørselen er større enn det markedet klarer å produsere. Så lenge pelsinsdustrien er lovlig i andre land, så vil det etter denne tankegangen være det aller mest logiske være å prøve å få ned forespørselen. Når forespørselen går ned, så blir markedet mindre og det blir færre dyr som blir avlet frem pga pels. Det er jo uansett forespørselen man ønsker å få ned, uansett om man mener Norge bør legge ned pelsdyrnæringen eller ikke og samtidig er mot pels. Et annet vesentlig poeng tar Hufsa opp. Norges pelsdyrnæring er dessverre med på å markedsføre pels i Kina. Dette er den eneste grunnen (slik som jeg ser det) til å legge ned pelsdyrnæringen i Norge, da denne markedsføringen kan skape økt salg av pels, og da også pels produsert i Kina. Men igjen, så kan man ikke vite om det hjelper å legge ned i Norge, siden andre aktører også markedsfører sterkt. Man burde kjempe for et forbud mot å markedsføre pels. For å få ned pelsproduksjonen trenger forespørselen å gå ned. For å få ned forespørselen må man videreformidle måten mange av dyrene blir behandlet på, enten formidlet individuelt eller gjennom holdningskampanjer. Og man må forklare at de som kjøper pels, uansett hvor den er produsert, er med på å støtte de grusomhetene som skjer på andre pelsfarmer. Og man burde som nevnt kjempe for forbud mot markedsføring av pels. 2. Igjen, marked og forespørsel. Om salget av kjøtt går ned, så vil også produksjonen gå ned. MsFoster sa det bra 3. Jeg tror nok også at Gud i alle religioner mener at alle levende skapninger skal bli behandlet på en verdig måte. Da er det bare å forklare at du ikke synes dyreholdet er bra nok til at du kan støtte det. Jeg vil gjerne også poengtere at det er viktig å prøve å se ting fra andres perspektiv og respektere andres meninger. Det hjelper lite å diskutere med mennesker som ikke evner å ta til seg ny kunnskap og forandre meninger i hele tatt. Det virker nemlig som du har fått spørsmål av noen som er litt slik. Men for all del, stå på, for du utgjør en forskjell ved å formidle dine tanker og budskap alle monner drar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 17. november 2011 #6 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Gud tenkte kanskje ikke så nøye over alt han gjorde fordi han ikke visste at han kom til å bli SÅ kjent? Eller... Kanskje han som har skrevet det er tunghørt? Eller kanskje han ville spise dyr, så skrev han det for å rettferdiggjøre det for seg selv. Who knows. Endret 17. november 2011 av otrivin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katinkatinka Skrevet 17. november 2011 #7 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg er også vegetarianer og i mot pels. På disse spørsmålene svarer jeg som følger: 1. Hvis pelsdyrnæringen legges ned i Norge, vil jo flere kjøpe fra andre land for eksempel Kina, som vi vet behandler dyrene MYE værre enn i Norge. Det vil også øke antall bedrifter og/eller dyr som slaktes der borte, og det på de forferdeligste måter. Norge skal sende et signal, utlyse en holdning. Hvis pelsdyrnæringen legges ned forteller vi verden at vi ikke aksepterer unødige lidelser for dyrene våre for å produsere et luksusprodukt. Jeg tror antall pelskåper vil minke betraktelig dersom den nå skal importeres fra ukjente steder, og i alle fall vil det bli enda mer skittent å gå med pels. 2. Å være vegetarianer gjør ingen forskjell siden dyrene blir slaktet uansett, og om det ikke alt blir solgt i butikken, blir det kastet, siden det er ferskvare. Butikkene vil fortsatt ikke kjøpe inn mindre kjøtt eller slakterne slakte færre dyr. Dette er en merkelig tankegang, det sier seg selv at jo færre som kjøper kjøtt, jo mindre kjøtt blir produsert. Vi trenger ikke gå mer enn 50 år tilbake i tid, da det var vanlig å spise kjøtt bare en gang i uken. Vi hadde vesentlig færre dyr. Tilbud og etterspørsel. Enkelt. Mange liker dårlig tanken på å slutte helt og spise kjøtt. Å oppfordre til å spise kjøtt litt sjeldnere har stor gevinst både for miljøet og dyrevern. 3. Og det er flere religiøse (både kristne og muslimer) som sier at jeg ikke kan være "ordentlig kristen" siden Gud ga dyrene til mennesker for at vi skulle kunne utnytte av dem.. Jeg er ikke kristen eller muslim, og syntes denne tankegangen er helt hårreisende. Det er overhodet ikke noe som taler for at dyrene er laget for oss. De var her før oss, hvordan kan man da si at de er laget for å bli spist? Hvorfor finnes det da dyr som ikke er til noen nytte for mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 17. november 2011 #8 Del Skrevet 17. november 2011 Det står ingen steder i bibelen at dyret er laget for at mennesket skal spise det. Nå er jeg ateist og tror ikke gud har skapt dyret, men blir oppgitt når fol følger en tro uten å ha satt seg inn i hva som faktisk står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #9 Del Skrevet 17. november 2011 Vel,nå er det ikke sånn at den pelsen som selges i butikkene i Norge nødvendigvis er norsk.Som noen andre sa så eksporterer Norge det meste av pelsen og da sier det vel seg selv at man må importere mye fra utlandet.Det er dyrere å produsere ting i Norge og dermed blir det billigere å få det gjort et annet sted som med så mange andre ting.Er jo mye det der produksjonen har blitt flyttet til Asia nettopp fordi det er billig. Asia er jo en stor produsent så mye av pelsen man kjøper kommer nok derfra så om Norge hadde lagt ned produksjonen så hadde det nok fortsatt vært pels å få kjøpt i butikkene. Samtidig hadde Norge gitt et tegn på at dette ikke er noe de vil drive med lengre så det hadde jo vært positivt,men absolutt ikke avgjørende for pelsindustrien overlevelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2011 #10 Del Skrevet 17. november 2011 Ved å nedlegge pelsdyrnæringen kan det kanskje øke bevissthet hos folket om hvor ille dyrene har det. Norge kan da også påvirke andre land til å gjøre det samme. Samme gjelder det vegetarisme. Jeg har blitt vegetarianer nå, og det skyldes en del påvirkning fra andre. Og jeg ser at jeg pårvirker andre folk ved å stå fram som vegetarianer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #11 Del Skrevet 18. november 2011 Et helt annet spørsmål: Hvorfor skal ikke mennesket få spise dyr, når dyrene spiser hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 18. november 2011 #12 Del Skrevet 18. november 2011 Et helt annet spørsmål: Hvorfor skal ikke mennesket få spise dyr, når dyrene spiser hverandre? Selvfølgelig skal vi få spise dyr - tingen er bare at vi kan velge å ikke gjøre det og fremdeles ha et godt kosthold. Det er litt verre for dyra i det fri. Dessuten er det mange dyr som er carnivore. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamme Skrevet 18. november 2011 #13 Del Skrevet 18. november 2011 Et helt annet spørsmål: Hvorfor skal ikke mennesket få spise dyr, når dyrene spiser hverandre? I tillegg til det MsFoster sier, er det jo også en viss forskjell på storskala industrioppdrett, og den jakten dyr driver på andre dyr som har levd hele sitt liv i det fri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 20. november 2011 #14 Del Skrevet 20. november 2011 I tillegg til det MsFoster sier, er det jo også en viss forskjell på storskala industrioppdrett, og den jakten dyr driver på andre dyr som har levd hele sitt liv i det fri. Nettopp. Jeg tror heller Gud tenker at vi synder når vi utnytter dyrene som han også har skapt. En ting er å bruke kjøtt for å overleve, sette pris på det, be en bordbønn og takke for dyret som har dødd så man får mat på bordet, noe annet er å fråtse i disse skapningene, bli feit på dem og spise kjøtt hver dag, og kaste halvparten fordi det er så billig uansett.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå