AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Jeg er da en jente i starten av tyveårene som har hele livet mitt vært en ganske snill jente; Pliktoppfyllende og lydig, fått gode karakterer på skolen og kom inn på en god skole. Jeg kan sikkert for enkelte virke som en snill og tålmodig jente som aldri gjør noe galt, mors beste barn. Det er greit for meg det. Men jeg blir så, unnskyld uttrykket, jævlig irritert når jeg møter jenter i samme alder som er så utrolig selvgode og ser på meg som en som mangler erfaringer når det gjelder hard festing, snus, røyk og tatoveringer og ser ned på meg på grunn av dette. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Får blikk og kommentarer som "Ja, det vet vel ikke du noe om, du som bestandig skal være sånn og sånn." Nå henger jeg ikke med folk som har en slik livsstil, men jeg møter de stadig vekk i sosiale sammehenger med røyken i munnviken og et likegyldig blikk. Men bli nå litt voksen, da, jeg forventer ikke at jenter i slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene skal oppføre seg slik. Jeg blir flau over deres vegne, og jeg velger min A4-tilværelsen anytime fremfør et liv som kun handler om "meg, meg, meg og atter meg." Kommentarer som "Jeg tør å skille meg ut, jeg trenger ikke å være som alle andre" kan du spare meg for. 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Jeg var litt frustrert og skrev innlegget rimelig fort, ser først nå at det ble noen skrivefeil.
vinterspeil Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Sånn helt egentlig er det jo DU som er tøff og annerledes som står imot presset om å leve hardt. Bare å slutte å bry seg og heller finne likesinnede venner? 6
sebastianen Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Noe av det morsomme med dem som "skiller seg ut", er at de alle gjør det på samme måten . Hvorfor kan de ikke finne en ny måte å skille seg ut på ? De går jo bare inn i en allerede eksisterende gruppe med konforme meninger og uniformering . 3
Gjest WendyClear Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Hvorfor bryr du deg om hva de sier? La nå jentene fortsette og samle til sin store samling kjønnssykdommer mens de opparbeider en deilig kols-hoste. Veldig annerledes fra alle andre er de nok ikke. Det er jo de som ikke drikker som blir sett på som "freaks", merkelig nok. 1
Gjest strykebrett Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Men jeg blir så, unnskyld uttrykket, jævlig irritert når jeg møter jenter i samme alder som er så utrolig selvgode og ser på meg som en som mangler erfaringer når det gjelder hard festing, snus, røyk og tatoveringer og ser ned på meg på grunn av dette. Har du erfaringer med dette da? Mulig de syns tenår/tidlig tyveår er litt tidlig for å starte på a4 tilværelsen, og føler at du ikke lever i samme virkelighet som dem. Høres litt sånn ut egentlig. Du burde kanskje finne deg venner som heller ikke liker å feste, så går dere sikkert bedre sammen.
Ametrin Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 En til deg! Som de over her sier, det er faktisk DU som skiller deg ut. Synes du skal være stolt av deg selv jeg, som tør å være deg selv, og gjøre det DU tror på
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Takk for det Jeg burde egentlig ikke bry meg og ofre de en eneste tanke - men ja, jeg blir som sagt litt frutrert når jeg tenker på det. Hvor ble det av vanlig folkeskikk som forventes av voksne? Ja, man er jo voksen når man er i tyveårene, er man ikke det? Ja, det er litt ironisk når man tenker på det. De skal liksom være så tøffe, annerledes og unike, mens de egentlig bare er en gjeng med folk som opplever identitetskrise, og som prøver hardt å være noe de ikke er bare fordi det er "annerledes", og folk som er nogenlunde vanlige blir sett på som kjedelige og ikke særlig dype. Og nå vil jeg tørre å påstå at festing, fyll og røyk ikke er så så altfor uvanlig - noe jeg skulle ønske det var. Bare det å være høflig og snakke med alle sees på som veldig teit, og da er man en som "prøver altfor hardt å tilfredsstille andre." Jeg skjønner ikke opplegget. Har du erfaringer med dette da? Med "A4 tilværelse" mente jeg at jeg bruker tid på skole, lekser, trening og helt vanlig ting - altså, at jeg ikke gjør noe utfordrende og spennende, noe som de tydeligvis gjør. Hvorvidt det er spennende kan jo diskuteres. Etter min målestokk er ikke dette spennende greier og absolutt ikke noe for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Takk for det Jeg burde egentlig ikke bry meg og ofre de en eneste tanke - men ja, jeg blir som sagt litt frutrert når jeg tenker på det. Hvor ble det av vanlig folkeskikk som forventes av voksne? Ja, man er jo voksen når man er i tyveårene, er man ikke det? Ja, det er litt ironisk når man tenker på det. De skal liksom være så tøffe, annerledes og unike, mens de egentlig bare er en gjeng med folk som opplever identitetskrise, og som prøver hardt å være noe de ikke er bare fordi det er "annerledes", og folk som er nogenlunde vanlige blir sett på som kjedelige og ikke særlig dype. Og nå vil jeg tørre å påstå at festing, fyll og røyk ikke er så så altfor uvanlig - noe jeg skulle ønske det var. Bare det å være høflig og snakke med alle sees på som veldig teit, og da er man en som "prøver altfor hardt å tilfredsstille andre." Jeg skjønner ikke opplegget. Har du erfaringer med dette da? Med "A4 tilværelse" mente jeg at jeg bruker tid på skole, lekser, trening og helt vanlig ting - altså, at jeg ikke gjør noe utfordrende og spennende, noe som de tydeligvis gjør. Hvorvidt det er spennende kan jo diskuteres. Etter min målestokk er ikke dette spennende greier og absolutt ikke noe for meg. vel, folk slenger ikke ting rundt seg med mindre du kommer med en frekk kommentar. hva sier du for noe til dem da? er du som har et holdningsproblem her
Gjest WendyClear Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg syns hvertfall du virker som en mye mer interessant og tøff person
Gjest WendyClear Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 vel, folk slenger ikke ting rundt seg med mindre du kommer med en frekk kommentar. hva sier du for noe til dem da? er du som har et holdningsproblem her Det er vel ikke alltid slik at folk ikke slenger rundt seg med frekke kommentarer. Hvis du mener folk ikke gjør det, hvorfor tror du da at TS gjør det? er det du som har noe å forsvare her 1
Gjest D_flatmajor Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Ut fra hovedinnlegget opplever jeg din holdning til mennesker som er annerledes enn deg selv som like ovenfra-og-ned som det du hevder du selv blir utsatt for fra andre. Jeg er forøvrig helt enig i at ingen har rett til å dømme deg for måten du lever livet ditt på. Jeg tror folk har en tendens til å bedømme hva som er "vanlig" og "uvanlig" på ut fra seg selv, forresten. 4
Sweet77 Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 vel, folk slenger ikke ting rundt seg med mindre du kommer med en frekk kommentar. hva sier du for noe til dem da? er du som har et holdningsproblem her I noen (umodne) miljøer gjør de det, jo. Fordi det å å ha en "sunn" person midt i blant seg i praksis fungererer som en konstant påminnelse om hva foreldrene driver og terper på hele tiden, og dermed en fordømmelse av deres egne valg om å gjøre det motsatte
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #14 Skrevet 15. november 2011 Jeg syns hvertfall du virker som en mye mer interessant og tøff person Takk, det var veldig snilt sagt Ut fra hovedinnlegget opplever jeg din holdning til mennesker som er annerledes enn deg selv som like ovenfra-og-ned som det du hevder du selv blir utsatt for fra andre. Jeg er forøvrig helt enig i at ingen har rett til å dømme deg for måten du lever livet ditt på. Jeg tror folk har en tendens til å bedømme hva som er "vanlig" og "uvanlig" på ut fra seg selv, forresten. Nei, jeg mener ikke selv at jeg har dårlige holdninger mot noen. Jeg prøver alltid å være grei, høflig og hjelpsom uansett hvem det er jeg snakker med eller omgåes med - og blir faktisk lei meg når jeg får ironiske og sarkastiske kommentarer om min person, noe som er helt irrelevant i flere situasjoner. "Du er ikke sånn, derfor kan ikke du uttale deg noe om det.", "Englebarnet selv, tror ikke du kan uttale deg så mye om denne saken." Jeg blir nesten latteliggjort av disse på grunn av at jeg er sånn som jeg er, englebarnet selv. I noen (umodne) miljøer gjør de det, jo. Fordi det å å ha en "sunn" person midt i blant seg i praksis fungererer som en konstant påminnelse om hva foreldrene driver og terper på hele tiden, og dermed en fordømmelse av deres egne valg om å gjøre det motsatte Det er slik det er i noen miljøer, ja, og det er trist at det skal være slik - jeg har opplevd det opptil flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Hva slags miljøer er det du er i, egentlig? Jeg synes ikke jeg har erfart noe liknende. Nå er jeg sånn som (fest)røyker og drikker selv, uten å være noe tøff eller sosialt midtpunkt, men da glir jeg kanskje lettere inn i "den kulturen" (som egentlig er mange forskjellige kulturer - jeg fester aldri med folk som drikker to flasker Liebfraumlich og drar på karaoke...). Men jeg har også alltid hatt venner og bekjente i omgangskretsen som ikke drikker, eller som drikker veldig lite, og de har jo blitt inkludert fullt ut. Selv om de nok fikk fler spørsmål og kommentarer om hvorfor de ikke drikker da vi var yngre, håper jeg aldri det ville falt meg inn å påstå at mine erfaringer var bredere og mer verdt enn erfaringene til en som er mer fornuftig eller forsiktig enn meg. De eneste gangene jeg har opplevd at folk som ikke fester/drikker har havnet litt utenfor eller kanskje dels i konflikt med resten, er når de selv signaliserer at de ser ned på at andre drikker e.l., og framstår som moralistiske. Litt sånn brennende engasjerte avholdsfolk. I løpet av over 30 år har jeg bare møtt 2-3 slike mennesker.
Gjest Passing by Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Det er jo ikke så mange som er så tøffe og annerledes her i landet, de fleste er jo med i en eller annen gruppering som har spesifikke kjennetegn enten i form av bekledning eller kroppslig utsmykning, eller mangel på sådan. Det er vel gjerne sånn at vi trekkes mot dem som er mest lik oss selv, og tillegger kanskje de andre egenskaper de ikke har. Vi er kanskje på det mest kritiske når vi er unge og vet alt, jeg vet i hvert fall at jeg var ganske så bastant på mange områder da jeg var yngre.
Gjest Elfrida Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Med "A4 tilværelse" mente jeg at jeg bruker tid på skole, lekser, trening og helt vanlig ting - altså, at jeg ikke gjør noe utfordrende og spennende, noe som de tydeligvis gjør. Hvorvidt det er spennende kan jo diskuteres. Etter min målestokk er ikke dette spennende greier og absolutt ikke noe for meg. Mener du selv at du ikke gjør noe utfordrende og spennende? For det vil jeg absolutt anbefale at man gjør! Altså noe man selv oppfatter som utfordrende og spennende, for å ha det helt klart.
Gjest BabyBlue Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Har det ikke sånn hele tiden siden de jeg er med respekterer at folk har forskjellige meninger om hvor morro det er å bli dritings hver helg, men har er en venninne som lever ganske "hardt", røyker og drikker hver helg og driter i skolen. Hun maste en gang så jævlig mye på meg angående alkohol og festing og snakket så mye ned til meg at jeg klikket helt. Blir bare så sur når folk ser ned på det at jeg liker å ta livet med ro. Og da jeg endelig fikk lirt av meg et siste "nei, jeg gidder ikke dra på fylla med deg" ble hun innmari sur og svarte "skal du være en taper for resten av livet ditt?, eller!" Jeg: "Taper? Definer taper. Er deilig å vite at jeg har en grei utdanning å bygge videre på når jeg er ferdig med videregående, og er ikke taper fordi jeg tenker på fremtiden min. Enn du da? Rema next?" Hun ble ganske paff, og helt sikkert lei seg, men det å bite henne av på den måten var verdt det. Takler ikke folk som ikke respekterer at folk er forskjellige. Og nei, er overhodet ikke en sosial outcast, og jeg setter pris på en god fest, men hver jævla helg blir bare for mye for min del. Kan umulig ha noe særlig substans i hverdagen sin om alt man har i hue er fest, røyk, hærverk og (i enkelte tilfeller) narkotika. Man er ikke kul og annerledes fordi man driter i skolen og går rundt med en sur røyk i kjeften. Da er man bare en idiot, dessverre.... Tror nok de fleste "tøffingene" som maser om sånn innerst inne er sjalu på de som er skoleflinke og snille. Ungdommer som driter i skolen og fester hver helg har det ofte tøft hjemme og lever i et mindre koselig miljø, noe de tar på en "careface" maske for å skjule.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå