AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Jeg skulle møtt opp halv5 idag for å ha muntlig eksamen i et vgs-fag, men jeg klarte ikke gå ... Sitter her og orker ikke føle på det jeg føler nå. Vet at jeg må ta den om igjen til våren, men er redd det samme skjer da også. Søkte om å få skriftlig, men fikk avslag. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare dette? Har flere eksamener før jul, men det er bare skriflige, og det går helt fint. Vet ikke hva jeg skal gjøre med saken. Syns det er rart sånne som meg ikke får den ekstra hjelpen for å komme seg videre. 2
venus_ Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Er helt enig med deg. Jeg sitter igjen med et dårligere snitt etter vgs enn hva jeg egentlig fortjener kun fordi jeg ikke takler muntlig eksamener..
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Du sier ingenting om problemet.. Hvorfor vil du ikke ha muntlig eksamen? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Er helt enig med deg. Jeg sitter igjen med et dårligere snitt etter vgs enn hva jeg egentlig fortjener kun fordi jeg ikke takler muntlig eksamener.. Blir ikke det litt det samme som å klage på at en må ha matte, for det drar ned snittet til mange? Å greie å fremføre og diskutere foran andre, er en viktig egenskap å ha. 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Fordi jeg ikke klarer å ha muntlige eksamener. Blir så nervøs, klarer ikke prestere. De må dra ordenen ut av munnen på meg, og jeg får jernteppe og glemmer hva jeg skal si. Alt går rundt for meg, egentlig. I vår hadde jeg en muntlig eksamen jeg gikk på, men det endte opp med at jeg glemte hvordan jeg skulle prate norsk, og stammet og bøyde ordene feil. Både eksaminator og sensor så rart på meg, og jeg endte opp med en 3. Sliter med å ta ordet og vise hva jeg kan. På skriflig går det bra, for der skriver jeg i vei som bare det!
Kråkesaks Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 i de fleste jobber og livssituasjoner så kommer man borti situasjoner hvor man må prate. hvorfor vil/kan dere ikke ha muntlig eksamen? for å slippe så må det dokumenteres fra lege o.l. og søkes om fritak. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Fordi jeg ikke klarer å ha muntlige eksamener. Blir så nervøs, klarer ikke prestere. De må dra ordenen ut av munnen på meg, og jeg får jernteppe og glemmer hva jeg skal si. Alt går rundt for meg, egentlig. I vår hadde jeg en muntlig eksamen jeg gikk på, men det endte opp med at jeg glemte hvordan jeg skulle prate norsk, og stammet og bøyde ordene feil. Både eksaminator og sensor så rart på meg, og jeg endte opp med en 3. Sliter med å ta ordet og vise hva jeg kan. På skriflig går det bra, for der skriver jeg i vei som bare det! Og hvorfor burde du få skriftlige eksamener istedenfor muntlige? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Har gjort det samme selv, så føler med deg. Men min erfaring er at det eneste som hjelper når man er redd for å fremføre ting muntlig er nettopp å fremføre ting muntlig... Livet byr på mye som kan være "skummelt", og man får mer igjen av å pushe seg selv enn å sitte og vente på tilrettelegging. Det er ikke lett, men det fungerer! 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 i de fleste jobber og livssituasjoner så kommer man borti situasjoner hvor man må prate. hvorfor vil/kan dere ikke ha muntlig eksamen? for å slippe så må det dokumenteres fra lege o.l. og søkes om fritak. Jeg søkte jo om å få S istedenfor M, men fikk avslag. Jeg hadde tenkt å gå idag, men fikk så vondt i magen og mistet følelsen i hele kroppen. Jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å gråte engang, og da er det ille... Føler meg letta, men samtidig syns jeg det er vedig dumt at jeg ikke gikk ... kan faget kjempebra! Jeg vet jeg må venne meg til det, men akkurat nå trenger jeg kanskje ekstra hjelp til å bare få tatt disse vgs-fagene. Så vil jeg begynne å studere og få bedre selvtillit med årene.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg søkte jo om å få S istedenfor M, men fikk avslag. Jeg hadde tenkt å gå idag, men fikk så vondt i magen og mistet følelsen i hele kroppen. Jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å gråte engang, og da er det ille... Føler meg letta, men samtidig syns jeg det er vedig dumt at jeg ikke gikk ... kan faget kjempebra! Jeg vet jeg må venne meg til det, men akkurat nå trenger jeg kanskje ekstra hjelp til å bare få tatt disse vgs-fagene. Så vil jeg begynne å studere og få bedre selvtillit med årene. Du søkte med legeerklæring men fikk avslag? 1
Dunkel Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Jeg liker heller ikke generelt muntlige framføringer. Tåpelig det ikke er satset mer på skriftlig. Jeg sliter heller ikke med mine sosiale antenner eller noe. Men det å framføre er ikke noe gøy.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Og hvorfor burde du få skriftlige eksamener istedenfor muntlige? Fordi jeg ikke klarer å prestere på muntlig...
The Kitten Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 i de fleste jobber og livssituasjoner så kommer man borti situasjoner hvor man må prate. hvorfor vil/kan dere ikke ha muntlig eksamen? for å slippe så må det dokumenteres fra lege o.l. og søkes om fritak. Det er forskjell på å prate og å ha en eksamen. 4
otilie Skrevet 15. november 2011 #14 Skrevet 15. november 2011 syntes muntlig eksamen er bedre enn skriftlig.... jeg kom opp i matte muntlig siste året på vgs, og jeg begynte nesten å grine. Jeg er ordentlig dårlig i matte, og jeg hata å snakke foran andre mennesker, hvertfall i en så 'presset' situasjon. Nå går jeg lærerstudie da, og iløpet av de siste årene har jeg blitt mindre redd for å snakke foran andre mennesker. På matte muntlig eksamen min fikk jeg 5-, selv om jeg for det meste omtrent bare så i bakken. Og ikke på sensor/lærer. Jeg stotret frem det jeg skulle si, mumlet nok en del, og sa mye eeeehhhh øøøøhhhhh osv... Men et tips er å være veldig godt forberedt! Lag deg en god og oversiktlig powerpoint presentasjon med punkter og stikkord som hjelper DEG til å huske. Øv deg på forhånd, foran familie eller venner.... Hvis skolen din har smartboard så BRUK det til å tegne/skrive opp ting for å vise eksempler. Ellers kan du jo bare skrive på tavlen. Ha gjerne et ark i hånden med de eksemplene du vil skrive opp/vise. Dise tipsene har jeg fått god bruk for i praksis på skolen, når jeg skal stå foran tavla og snakke om noe. Men selv om jeg stotret og var nervøs på matte eksamen, var det ikke dette de la mest vekt på. Jeg hadde forberedt meg godt, og kunne det jeg snakket om. Sålenge du VET GODT hva du skal snakke om, går det så MYE bedre. INGEN klarer å ha en god presentasjon om de ikke kan stoffet, selv de som ELSKER å snakke foran andre mennesker. Det går nok bra. Sånne ting er bare å hoppe uti. Og du kan gjerne la sensor vite at du er nervøs. Du skal ikke spille teater, du skal vise hva du kan. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #15 Skrevet 15. november 2011 Du søkte med legeerklæring men fikk avslag? Ja...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #16 Skrevet 15. november 2011 Jeg liker heller ikke generelt muntlige framføringer. Tåpelig det ikke er satset mer på skriftlig. Jeg sliter heller ikke med mine sosiale antenner eller noe. Men det å framføre er ikke noe gøy. Så kan alle som sliter med skriftlige eksamener få muntlige? Nei, alle, utenom dem som har legeerklæring, burde måtte ta eksamen på begge formene.
Dunkel Skrevet 15. november 2011 #17 Skrevet 15. november 2011 Så kan alle som sliter med skriftlige eksamener få muntlige? Nei, alle, utenom dem som har legeerklæring, burde måtte ta eksamen på begge formene. Synes det skulle vært valgfritt jeg.
Gjest SnowLeopard Skrevet 15. november 2011 #18 Skrevet 15. november 2011 Eksamen SKAL være en smule ubehagelig. Takler dere ikke det, så takler dere vel ikke nye utfordringer ellers i livet heller? (Så sant det ikke er noen medisinsk/annen grunn for at dere ikke klarer det, da) 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #19 Skrevet 15. november 2011 Synes det skulle vært valgfritt jeg. En har begge formene fordi formidling av kunnskap både muntlig og skriftlig er viktig. Heldigvis er det ikke slik at vi alltid får gjøre det som er lettest og det vi er best på. 3
The Kitten Skrevet 15. november 2011 #20 Skrevet 15. november 2011 Eksamen SKAL være en smule ubehagelig. Takler dere ikke det, så takler dere vel ikke nye utfordringer ellers i livet heller? (Så sant det ikke er noen medisinsk/annen grunn for at dere ikke klarer det, da) Jeg kan ikke fly, en løve kan ikke fly. Ergo er jeg en løve. Eller? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå