Gå til innhold

Kveite - er det godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva smaker kveite som, vi skal ha grillet kveite, og jeg lurer på hva det smaker som? Er smaken / konsistens som mer som breflabb enn torsk... eller tunfisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hva smaker kveite som, vi skal ha grillet kveite, og jeg lurer på hva det smaker som? Er smaken / konsistens som mer som breflabb enn torsk... eller tunfisk?

Det er en helt hvit fisk. Den er relativt fast, og dersom riktig tilberedt, flaker den seg flott.

Egentlig smaker ikke kveite veldig mye. Den er relativt mild og derfor egner den seg godt å servere i selskap.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt begeistret for fisk, men kveite er greit pga konsistensen er fastere enn de fleste andre typer fisk.

Skrevet

Kveite er kjempegodt! En av de beste fiskene :) IKKE som torsk!

• Liker 1
Skrevet

Den er nærmere torsk enn sei og annen fisk, som sagt over her en helt hvit fisk. Mild og lett likende på smak, veldig fin og anvendelig. :)

Skrevet

Kveite er den beste fisken, mener nå jeg. Torsk smaker ikke godt i min munn.

• Liker 1
Skrevet

Det er en helt hvit fisk. Den er relativt fast, og dersom riktig tilberedt, flaker den seg flott.

Egentlig smaker ikke kveite veldig mye. Den er relativt mild og derfor egner den seg godt å servere i selskap.

Jeg er ikke enig i at kveite ikke smaker mye, selv om alt er relativt.

Det er en halvfet fisk (i motsetning til torsk som er svært mager), og en viss andel Omega 3 vil alltid gi en karakteristisk smak. Særlig stekt kveite vil få antydning av smak som kan minne om stekt laks eller ørret, det som har å gjøre med smaken av stekt fiskefett. Av hvite fisker kan steinbit og uer gi litt av den samme smaken, da det også er hvite fiskeslag med innslag av Omega 3 (men mye mindre prosentandel enn i kveite).

Kveite er muligens min yndlingsfisk (selv om jeg har flere). Det viktigste med kveite er å ikke varmebehandle den for mye. Det har alt å si! Blir kveita tørr, blir smaken helt ødelagt, rett og slett. Jeg foretrekker å ovnsbake ved 180 i ca. 12 minutter for et passe stort serveringsstykke.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke enig i at kveite ikke smaker mye, selv om alt er relativt.

Det er en halvfet fisk (i motsetning til torsk som er svært mager), og en viss andel Omega 3 vil alltid gi en karakteristisk smak. Særlig stekt kveite vil få antydning av smak som kan minne om stekt laks eller ørret, det som har å gjøre med smaken av stekt fiskefett. Av hvite fisker kan steinbit og uer gi litt av den samme smaken, da det også er hvite fiskeslag med innslag av Omega 3 (men mye mindre prosentandel enn i kveite).

Kveite er muligens min yndlingsfisk (selv om jeg har flere). Det viktigste med kveite er å ikke varmebehandle den for mye. Det har alt å si! Blir kveita tørr, blir smaken helt ødelagt, rett og slett. Jeg foretrekker å ovnsbake ved 180 i ca. 12 minutter for et passe stort serveringsstykke.

Steinbit og breiflabb, som forøvrig er magrere fisker enn kveite, synes jeg smaker mye mer. Det har nok mye å gjøre med at de er mye fastere i kjøttet, nesten som skalldyr. Skalldyr og smaker veldig mye mer, tiltross for at de er magrere.

Jeg synes kveite er en veldig god sushi-fisk fordi den er så ren og mild, samtidig så er den ikke helt blottet for smak (med mindre du kliner et massiv lag med wasabi på).

Skrevet (endret)

Ja, det er en av de beste fiskene- spør du meg! Bedre enn torsk. Litt fastere i konsistensen, men ikke som breiflabb. Breiflabb er min favorittfisk, men utenom breiflabben er det få som er bedre. Gjør seg best ovnsbakt. Pass på å ikke steike den for lenge. Synd å ødelegge god fisk med å steike den til den faller fra hverandre.

Endret av tøydokka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...