Gjest Tavira Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Vi er begge studenter, og har samlet inntekt på 150 000 i året. Jeg har en egenkapital på 200 000, mens han har studielån. Jeg er ferdig med utdannelsen min i 2012 (bachelor), men vurderer å studere videre om det ordner seg slik, og da vil inntekten bli like lav som den er nå. Vi har utrolig lyst å kjøpe, siden leieprisene i det aktuelle området uansett er skyhøye. Spørsmålet blir da: Har vi sjans på å få lån? Vi skal selvfølgelig ha en god og trygg kausjonist, men jeg begynner å lure på om i det hele tatt er vits å gå i banken Håper noen med erfaring eller kunnskaper om dette har et svar til meg
meca Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Vi er begge studenter, og har samlet inntekt på 150 000 i året. Jeg har en egenkapital på 200 000, mens han har studielån. Jeg er ferdig med utdannelsen min i 2012 (bachelor), men vurderer å studere videre om det ordner seg slik, og da vil inntekten bli like lav som den er nå. Vi har utrolig lyst å kjøpe, siden leieprisene i det aktuelle området uansett er skyhøye. Spørsmålet blir da: Har vi sjans på å få lån? Vi skal selvfølgelig ha en god og trygg kausjonist, men jeg begynner å lure på om i det hele tatt er vits å gå i banken Håper noen med erfaring eller kunnskaper om dette har et svar til meg Jeg tror det kommer veldig an på hvilken bank du går til. En venninne av meg har svært godt bemidlede foreldre som stilte som kausjonister, men hun fikk likevel nei i banken. Det avgjørende i den banken var at hun ikke hadde noen deltidsjobb. Når du sier dere har en samlet inntekt på 150.000 kroner, er det ved siden av det dere evt mottar fra statens lånekasse, eller er det inntekt ved siden av? 1
Pentu Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Det verste dere kan få er et nei. Så jeg anbefaler dere å ta en tur i banken (gjerne flere banker). Vi fikk nei i første banken og et stort JA i andre. Hun som gav oss lån skjønte ikke hvorfor de sa nei i første. Du er jo snart ferdig så ser jo ingen grunn til at dere ikke skal få lån.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Jeg tror ikke dere får lån, men svarer som om dere skulle være så "heldige" å finne en bank som er villig til gi dere lån: Det hjelper ikke med kausjonister, det er dere som skal betjene lånet. Det som KAN hjelpe er medlåntagere (hvis disse tjener godt). Hvor mye lån ønsker dere å ta opp da? Banken har som regel en tommelfingerregel på at man får lån på sånn ca 2,5-3 ganger inntekt, så da sier det seg selv at det ikke blir store summen når dere tjener samlet 150 000,- Har dere faste jobber? Selv om det bare er deltid? Bankene krever som regel at begge (eller minst en) har fast jobb.
saltvann Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Skader ikke å høre i banken, men de har blitt veldig strenge nå..
Dolly-Betty Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Da vi kjøpte et hus i august 2010 for 1.750.000 var banken (Nordea) ganske strenge. Vi måtte ha 10% av kjøpesummen i egenkaptial. Da vi ville låne litt mer på huslånet for å få pusset opp gikk de ikke med på dette pga jeg hadde egenkaptial i tillegg til dette, noe sambo ikke hadde og derfor ønsket vi å låne slik at vi begge skulle stille likt. Vi hadde/har begge full fast jobb og er i tjue og tredveårene Mulig det går med kausjonistlån, men husk på at kausjonistlån er ekstra dyre å nedbetale...!
Cornelia84 Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Det skader jo aldri å spørre og siden du har egenkapitalen på 10% så er jo iallefall den saken grei. (men husk at de 10% gjelder av kjøpesum, omkostninger kommer i tillegg) Noen banker regner både på en nåsituasjon og en fremtidig situasjon, og du må ha 'grønt lys' på begge. I nåsituasjonen tar de med studielånet som inntekt og ikke som lån. Har du ikke studielån og stipend? Vil faktisk tro det hadde hjulpet på. Det aller viktigste er likviditeten, at man greier å betale hver måned. Husk at renta er historisk lav i dag, og at man må regne med minst 4%, men dette har bankene med i beregningene sine. Det er heller ikke uvanlig at studenter får boliglån ett år før de er ferdig utdannet, men jo lengre man skal studere, jo større blir usikkerheten. I tillegg er vel bankene noe mer restriktive og tilbakeholden nå. De strammer også inn på avdragsfrihet. Her jeg bor har boligprisene falt en del, og da er jo faren at man plutselig sitter med lån over pipa. Kausjonist er jo alltids bare et pluss. Finn ut hvor mye de kan kausjonere for. Jeg vil tro at dere har størst sjanse i lokalbanken, da de kjenner dere fra før og har (forhåpentligvis bare positiv) historikk. Sett opp budsjett, bruk SIFO tallene og se hvordan dere kommer ut. Ikke vær redd for å argumentere for at dere virkelig ønsker dette. Men husk også at å eie innebærer noen flere utgifter enn å leie Så å sammenligne låneutgifter mot husleie er ikke helt reelt. Tenk også over hvor lenge dere skal bo i 'denne' boligen, om dere ønsker selveier eller andelsleilighet, ved andelsleiligheter slipper man dokumentavgifta på 2,5 % av verdien og kan lønne seg om man satser på å bytte om ikke så altfor mange år. Lykke til!
Gjest Koala Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Du har nok egenkapital for å kjøpe bolig, men inntektene er for lave. 150 000 er veldig lite. Hvorfor ikke jobbe mer ?
Gjest Tavira Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Tusen takk for gode svar! Blir nok en tur i banken på oss for å høre rundt Jeg har ikke et eneste øre i lån, og det er jeg veldig glad for i denne situasjonen. Min deltidsjobb er fast, og har hatt det i 6-7 år nå, mens han er på utkikk etter ny deltidsjobb (fast). 150 000 er uten stipend/lån. Til deg som synes at vi tjener lite: Vi er begge fulltidsstudenter med krevende studier, og da sier det seg selv at vi ikke kan jobbe så mye mer i tillegg. Blir spennende tider dette, håper virkelig at det ordner seg:)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg vet ikke hvor stort lån dere tenker å ta? Det er godt å ha egen kapital og kausjonist, men inntektene deres blir for lave for å betjene lånet, tenker jeg. Som regel er det dere som betaler gjelden og ikke kausjonisten, da er det viktig å ha god nok inntekt i utgangspunktet. Vi fikk 1.8mil med samlet inntekt på 680.000 NOK i året som nyutdannede og med ressurssterke foreldre som ga oss litt ekstra tyngde da vi forhandlet med banken. Uten kausjonister, bil eller barn og vi klarer oss bra med utgiftene. Hvis dere kjøper leilighet i en borettslag, da må dere regne med månedlige fellesutgifter som av og til blir høye (våre er på ca 4.000 i måned fordi det ble store opussingsprosjekter her).
Gjest Tavira Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 (endret) Jeg vet ikke hvor stort lån dere tenker å ta? Det er godt å ha egen kapital og kausjonist, men inntektene deres blir for lave for å betjene lånet, tenker jeg. Som regel er det dere som betaler gjelden og ikke kausjonisten, da er det viktig å ha god nok inntekt i utgangspunktet. Vi fikk 1.8mil med samlet inntekt på 680.000 NOK i året som nyutdannede og med ressurssterke foreldre som ga oss litt ekstra tyngde da vi forhandlet med banken. Uten kausjonister, bil eller barn og vi klarer oss bra med utgiftene. Hvis dere kjøper leilighet i en borettslag, da må dere regne med månedlige fellesutgifter som av og til blir høye (våre er på ca 4.000 i måned fordi det ble store opussingsprosjekter her). Vi må nok låne opp i mot 1,8 dessverre. Tenker at hvis vi betaler ca. 10000 på lånet i mnd + ca. 2000 i fellesutgifter, så blir det 6000 på hver mnd. og det går jo om begge har deltidsjobb og stipend, evt. at jeg jobber fullt om det ikke blir videre studier. Huff, det er mye penger altså! Endret 15. november 2011 av Tavira
Pentu Skrevet 15. november 2011 #12 Skrevet 15. november 2011 Dere kan spørre om dere kan få et avdragsfritt lån det første året. Da blir det betydelig mindre betalinger.
Gjest Avocado Skrevet 15. november 2011 #13 Skrevet 15. november 2011 Mulig det går med kausjonistlån, men husk på at kausjonistlån er ekstra dyre å nedbetale...! Hvorfor er kausjonistlån dyrere å nedbetale? Dere kan absolutt prøve, men husk å legge inn kommunale avgifter og evne til å kunne betale uforutsette utgifter som hører med når man eier selv når dere beregner budsjettet. Et godt tips jeg har fått høre er å bevise at man klarer utgiften som tilsvarer å eie bolig en god stund i forkant. Da kan banken SE at dere vil takle lånet veldig godt, fordi dere allerede har taklet lik utgift godt. Men husk at bankene legger inn betalingsevne som tilsvarer opptil 7% rente, det finnes mange lånekalkulatorer på nettet som indikerer hvor mye dere må sette av. Men.... Dere studerer nå, dere har kanskje utsikter til jobber med fine inntekter om få år. En flytteprosess er tung, ikke noe man burde gjøre for ofte. Det kommer selvfølgelig an på hva som er viktigst for dere og hvordan dere ser for dere fremtiden, men husk at når dere kommer ut i faste og bedre betalte jobber har dere bedre mulighet til å kjøpe det dere ønsker dere. Hvis dere ønsker et investeringsobjekt eller mistrives der dere bor nå og uansett ønsker å flytte er det bare å prøve. Dersom dere ønsker å etablere dere er det kanskje lurt å vente til dere stiller sterkere.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Vi må nok låne opp i mot 1,8 dessverre. Tenker at hvis vi betaler ca. 10000 på lånet i mnd + ca. 2000 i fellesutgifter, så blir det 6000 på hver mnd. og det går jo om begge har deltidsjobb og stipend, evt. at jeg jobber fullt om det ikke blir videre studier. Huff, det er mye penger altså! For å få et lån på 1,8 mill så forventer banken en årlig inntekt på 600 000 samlet, sånn generelt sett. Da kan dere ikke ha andre lån i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Hei. Jeg tror dere absolutt kan ha mulighet til å få lån, men det kan være dere må oppsøke ulike banker får å få grønt lys. Samboeren min og jeg kjøpte bolig nå i sommer. Da vi tok opp lån var vi begge studenter med studielån, det er vi fortsatt, men ingen av oss hadde noe fast inntekt ved siden av. Men vi hadde ganske mye egenkapital ved siden av, ca 400 000. Med disse faktorene fikk vi lån på 2 mill. Jeg for min del var overbevist om at vi ikke kom til å få lån, men der tok jeg feil. Masse lykke til!
lisske Skrevet 16. november 2011 #16 Skrevet 16. november 2011 Tusen takk Tavira, for at du tok opp dette! Vi er også studenter på jakt etter boliglån:) Godt og se at det er flere som er i samme situasjon:)
Gjest Koala Skrevet 16. november 2011 #17 Skrevet 16. november 2011 Dette ser ikke så lurt ut synes jeg. Du kan ikke låne 1.8 millioner med 150 000 i årsinntekt. Banken vil aldri godta det. Kausjonist hjelper lite i dette tilfellet, ei heller en liten egenkapital. Hva slags studier som er så krevende at man ikke kan tjene mer enn 75 00 kroner i året ved siden av lurer jeg litt på. Det finnes folk som studerer med normal progresjon med mye høyere bi-inntekter enn det der. Løsningen er å bli ferdige med studiene, skaffe dere jobber og deretter ta lån. I mellomtiden bør dere leie.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #18 Skrevet 16. november 2011 Vi kjøpte bolig mens jeg fortsatt var student uten ekstrajobb og mannen min hadde nettopp kommet seg i jobb som ikke akkurat hadde høy inntekt, dette var i 2009. Fikk da beskjed om at kausjonist kunne vi bare glemme, det holdt ikke, fordi med lav inntekt så var ikke det nok sikkerhet for banken. Men med faren min som medlånstager og 10 % egenkapital så fikk vi lån, avdragsfritt de første årene. Dette ble mye rimeligere for oss enn å leie leilighet i Oslo!
Labello Skrevet 16. november 2011 #19 Skrevet 16. november 2011 Hei Vet ikke om det er skrevet før, men om dere har en trygg og god kausjonist, så får dere kjøpt . Uten, hadde dere nok ikke fått det.
Gjest Bond Skrevet 16. november 2011 #20 Skrevet 16. november 2011 Med eller uten kausjonist - man får ikke tatt opp lån som er mer enn 10 ganger inntekt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå