AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #1 Del Skrevet 15. november 2011 Har en hund på snart halvannet år som er, mildt sagt, hyperaktiv. Hunden har vært til konsultasjon hos dyrlege, og han kaller bikkja en "hundreogti prosenter". Han mener at ved kastrering vil han bli en "hundre prosenter - muligens en nittifem". Er det noen her inne som har kastrert hunden pg.a. vilter adferd og kan dele erfaring vedr dette? Ble den roligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentu Skrevet 15. november 2011 #2 Del Skrevet 15. november 2011 En venninne av meg valgte å kastrere hunden sin og han ble tykk og pelsen ble kjempe dårlig. Jeg fikk beskjed av oppdretter til vår hund at dette var ekstremt vanlig og derfor har vi valgt å la vær. Men du kan jo prøve kjemisk først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysticmoo Skrevet 15. november 2011 #3 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) En hyper hund trenger å få stresset ned. Enten overstimulert eller understimulert. Og det er ærlig talt ingen grunn for å kastrere. Det jobber man med. Det er faktisk ikke så enkelt at man burde kastrere en hund for all verdens problemer. Ulovlig er det også. Så med mindre han er hyperseksuell, burde du prøve andre ting først. Er nok flere som kan komme med gode råd og øvelser om du kan utdype litt. Hvordan er han når han er hyperaktiv? Rase? Hvor mye mosjon får den? Mental stimuli? Endret 15. november 2011 av mysticmoo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Del Skrevet 15. november 2011 TS her. Er blanding av engelsk cocker og dvergpuddel. Får en times gåtur hver dag samt rundt 20 min. med mental stimuli i form av dekk, sitt, bli etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysticmoo Skrevet 15. november 2011 #5 Del Skrevet 15. november 2011 Er han hyper når dere trener også? Kaster dere mye ball e.l. repetisjonleker? Min yngste var full av stress da han var yngre. Det roet seg når han ble over to, samtidig som jeg ble bedre på å lese han og gi han RIKTIG form for stimulering. Da han var på sitt verste gikk vi mye rolige båndturer (mine er mye løse), lite trening/innlæring, mye ro og veldig mye nesearbeid (søksøvelser). Din er jo også unghund enda, antageligvis i 2. pubertert, så jeg vil tro det bedrer seg om dere ikke gjør stressende aktiviteter daglig. Rotrening er alfa og omega om dere ikke har vært konsekvente mtp at når det ikke skjer noe skal man være rolig. Ting jeg syns har vært nyttig for å dempe stress: - Istedenfor å slite de ut med å f.eks leke med ball (som kun øker stressnivå), må de jobbe for belønning. Et par lydighetsrepetisjoner før et kast e.l. - Søksøvelser der de må bruke nesa. Eks søke etter godbiter i gresset, gjemme godbiter i huset, kaste frokosten ut i hagen så han må lete opp osv. Evt. blodspor om det er noe du kunne tenkt å bruke tid på - det er fantastisk moro og gir fornøyde, slitne hunder! - Roøvelser, kjedelige dager der det ikke skjer mye. Så lenge han ikke er overhormonell/hyperseksuell, så ser jeg ingen grunn til å kastrere han. Cocker og dvergpuddel - tipper han er søt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 16. november 2011 #6 Del Skrevet 16. november 2011 Vi hadde litt samme problem tidligere, men det vi gjør nå er: 1) Morgentur - 30 min til 60 min 2) Mental trening i form av enten spill/mentalleke eller trene på f. eks. bjeffing, sitt osv 3) Ettermiddagstur - 30 til 60 min 4) Mental trening ute i form av "søk" etter godbiter som vi hiver utover 5) Kveldstur - 30 til 60 min Når vi har tid og i helger går vi på fjellet i 3-4 timer og etter vi begynte med disse tingene er han blitt veeeldig rolig, mye snillere og mer trygg og avslappet hvis du skjønner. Vi har ikke kastrert vår, så kan ikke si egen erfaring, men en venninne kastrerte en hund som var vilter som din og den ble veldig dominant/aggresiv mot andre hannhunder, jukker hele tiden på hunder (dominans?), pelsen er blitt som pigger og han bjeffer konstant. Ellers sover han. Blitt smellfeit har han og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå