Gjest Gjest Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Når man blir utsatt for en obduksjon, hvor mye hensyn tar man til den døde? Hvis man ligger der naken, vil de dekke over visse deler om de forlater rommet eller om andre skulle komme inn eller tenker de at det ikke spiller noen rolle siden man er død uansett?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Det er ingen uvedkommende eller pårørende som har tilgang til obduksjonsrommet så pasienten dekkes ikke til når man er midt i obduksjonsprosessen. Du kan være trygg på at de som ufører obduksjonen er profesjonelle i det de gjør. Tenk på hva de får inn av mennesker som er isønderskutt, drept med kniv/øks, kappet av lemmer etc. 2 1
Avalon Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Når de obduserer skal hvert eneste organ og kroppsdel undersøkes, så de dekker ikke til steder hvor de skal undersøke. De har både utvendig og innvendig undersøkelse. Så tas det alltid prøver av forskjellige organer som sendes til testing. Som nevnt over her så er det ingen andre enn obdusentene og preperatørene som har tilgang til obduksjonsrommet. Jeg kan berolige deg med at hverken obdusenter eller preperatører er hensynsløse og mangler respekt. Den avdøde blir vasket, kledd på, sminket og lagt i kiste hvis ikke begravelsesbyrået tar seg av det. Ofte gjør de dette på sykehuset. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 De som jobber i ambulansen og skal ta videreutdannelse, og noen sykepleiere/andre fra helsevesenet får også komme inn å se, men det hører vel til under læringa. tror kanskje disse personen er personer som sa ja til å donere kroppen da? ..
Avalon Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 De som jobber i ambulansen og skal ta videreutdannelse, og noen sykepleiere/andre fra helsevesenet får også komme inn å se, men det hører vel til under læringa. tror kanskje disse personen er personer som sa ja til å donere kroppen da? .. Det blir kalt "demonstrasjon".
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Det blir kalt "demonstrasjon". Må dette samtykkes til eller kan det skje med alle som obduseres?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Må dette samtykkes til eller kan det skje med alle som obduseres? Det kan skje med alle som blir obdusert på et universitetssykehus i hvert fall. Husk at legestudenter o.l. også er helsepersonell, med taushetsplikt og alt annet det innebærer. Man får som regel som student i slike sammenhenger ikke vite navn eller lignende, kun sykehistorie som er relevant for læringen. Og det er selvsagt obdusenten/patologen som foretar obduksjonen, studenten observerer bare. Jeg har vært med på dette selv, og respekten for den avdøde er veldig viktig. 1
Avalon Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Det kan skje med alle som blir obdusert på et universitetssykehus i hvert fall. Husk at legestudenter o.l. også er helsepersonell, med taushetsplikt og alt annet det innebærer. Man får som regel som student i slike sammenhenger ikke vite navn eller lignende, kun sykehistorie som er relevant for læringen. Og det er selvsagt obdusenten/patologen som foretar obduksjonen, studenten observerer bare. Jeg har vært med på dette selv, og respekten for den avdøde er veldig viktig. Det skjer ikke med alle som blir obdusert, bare de som kommer under "sykehus obduksjon" dvs. de som har dødd på sykehuset. Det er ikke åpent for demonstrasjon når det er rettslig obduksjon, da dette er politiets "eiendom".
Månestråle** Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Når de obduserer skal hvert eneste organ og kroppsdel undersøkes, så de dekker ikke til steder hvor de skal undersøke. De har både utvendig og innvendig undersøkelse. Så tas det alltid prøver av forskjellige organer som sendes til testing. Som nevnt over her så er det ingen andre enn obdusentene og preperatørene som har tilgang til obduksjonsrommet. Jeg kan berolige deg med at hverken obdusenter eller preperatører er hensynsløse og mangler respekt. Den avdøde blir vasket, kledd på, sminket og lagt i kiste hvis ikke begravelsesbyrået tar seg av det. Ofte gjør de dette på sykehuset. Sminket? Blir de døde i Norge sminket? Trodde det bare var sånt man så på amerikanske tv-serier, jeg...
Gjest Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Sminket? Blir de døde i Norge sminket? Trodde det bare var sånt man så på amerikanske tv-serier, jeg... Ja, de døde i Norge blir sminket før de begraves.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Ja, de døde i Norge blir sminket før de begraves. Bare hvis noen faktisk skal se kroppen. Er det ikke syning, er det ingen sminke. 2
Avalon Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 Bare hvis noen faktisk skal se kroppen. Er det ikke syning, er det ingen sminke. Stemmer det, ikke alle som har åpen kiste i begravelsen eller syning før begravelsen.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Det skjer ikke med alle som blir obdusert, bare de som kommer under "sykehus obduksjon" dvs. de som har dødd på sykehuset. Det er ikke åpent for demonstrasjon når det er rettslig obduksjon, da dette er politiets "eiendom". Nei, det skjer ikke med alle, men jeg skrev at det kunne skje. Jeg har vært med på rettslig obduksjon også, forresten. På alle obduksjonene jeg har vært med på, har det bare vært meg og patologen. Når vi har hatt undervisning eller demonstrasjon har vi bare sett organene, ikke selve obduksjonen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Månestråle** skrev (På 16.11.2011 den 19.52): Sminket? Blir de døde i Norge sminket? Trodde det bare var sånt man så på amerikanske tv-serier, jeg... Ja, de sminker de døde for at de skal se pene ut da de blir begravd. Det høres litt rart ut, men det er hvertfall en av grunnene til at de gjør det. Da farmoren min gikk bort, fikk vi se hun i en siste gang, da var hun pen sminket og kledd i hennes favoritt kjole. Jeg synes dette er en veldig fin ting å gjøre da dette er siste gang man sier hade. Anonymkode: 9b2d1...d88 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Vet ikke om jeg tenker at de er så hensynsfull. Når de åpner opp et menneske og roter borti alle organer. Men respekt for den døde har de kansje til et vist punkt. At de lar være å kommentere hvor tykk, stygg, rar mennesket som ligger der. De har vel lov å notere seg unormale ting. Hvis det er undersøkelse for å se om personen er utsatt for noe kriminelt. Eller hva årsaken er til døden inntraff. Så tenker det er en balansegang mellom respekt og hensyn. Anonymkode: 3eeaa...c58
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 Jeg forventer at de har en form for galgen humor. Da det er et viktig verktøy for å takle alt man ser. Anonymkode: d4f56...bdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå