Gå til innhold

Bokettersyn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått bokettersyn nå, og jeg er så redd for hva utfallet kommer til å bli. Jeg har ikke sovet siden jeg fikk vite om det, og jeg har allerede gått ned 2kg. Bare skjelver og er redd. Nå høres det sikkert ut som om jeg har gjort noe veldig galt...

Jeg ser nå i ettertid at det er ting jeg skulle ha oppgitt, men som jeg har sett på som hobby.

På en fireårsperiode er det snakk om rundt 225 tusen totalt, etter blant annet salg på finn.no og reklame på en nettside.

Så det vil si rundt 56tusen gjennomsnittlig i året. Jeg har ikke tjent noe særlig ved siden av to av årene, fordi jeg da studerte. Men de to siste årene har jeg startet eget firma, og betalt skatt, mva osv.

Er det noen som jobber med dette som kan fortelle meg hva som nå kan skje? Eller noe som har vært borte i noe lignende? Jeg er bare så redd. Vil selvsagt gjøre opp for meg med en gang, for når jeg nå ser på papirer jeg fikk tilsendt fra skatteetaten skjønner jeg at dette er noe jeg burde oppgitt med en gang. Lett å være etterpåklok.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skylder du skatt eller mva ?

Skatt er kemnerkontoret

Mva er skatteetaten

Det vet jeg jo ikke, har ikke fått svar på noenting enda. Har ikke levert fra meg en "forklaring" enda heller. Men har solgt litt forskjellig på finn.no over en fireårsperiode, samt hatt litt reklame (affiliate) på en nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe sikkert med så lite informasjon, tror jeg. Jeg skjønner det sånn at du i to av årene har hatt eget firma og levert næringsoppgave, men uten å oppgi disse ekstra inntektene? Mens du i de to årene du studerte ikke leverte næringsoppgave i det hele tatt?

De to årene du studerte er det jo ikke snakk om mye, mindre enn minstrefradraget - eller tjente du andre penger ved siden av?

Jeg er ingen ekspert, er selvstendig næringsdrivende selv og er livredd for bokettersyn, ikke så mye fordi jeg ikke har oppgitt inntekter, men fordi jeg har mye rot i papirer og kvitteringer.

Jeg ville bare lagt alle kortene på bordet ved bokettersynet, vært ærlig og gjort det jeg kunne for at det skulle bli orden på tallene. Men få med deg alle fradragene, har du så mye fradrag at du kan si at du trodde det ville gå opp i opp?

Legg deg helt flat og lov dem at du skal bruke ekstern regnskapsfører heretter. Jeg tipper du får en liten bot pluss at du må betale det du skylder i skatt.

Stakkar deg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe sikkert med så lite informasjon, tror jeg. Jeg skjønner det sånn at du i to av årene har hatt eget firma og levert næringsoppgave, men uten å oppgi disse ekstra inntektene? Mens du i de to årene du studerte ikke leverte næringsoppgave i det hele tatt?

De to årene du studerte er det jo ikke snakk om mye, mindre enn minstrefradraget - eller tjente du andre penger ved siden av?

Jeg er ingen ekspert, er selvstendig næringsdrivende selv og er livredd for bokettersyn, ikke så mye fordi jeg ikke har oppgitt inntekter, men fordi jeg har mye rot i papirer og kvitteringer.

Jeg ville bare lagt alle kortene på bordet ved bokettersynet, vært ærlig og gjort det jeg kunne for at det skulle bli orden på tallene. Men få med deg alle fradragene, har du så mye fradrag at du kan si at du trodde det ville gå opp i opp?

Legg deg helt flat og lov dem at du skal bruke ekstern regnskapsfører heretter. Jeg tipper du får en liten bot pluss at du må betale det du skylder i skatt.

Stakkar deg! Lykke til!

Takk for svar:)

Jeg har i de to første årene studert, og da hadde jeg ingen firma ved siden av. Jeg oppfattet det jeg gjorde på nettet som kun en hobby, og ikke noe jeg måtte drive næring av.

Når jeg så startet firma i 2010 var det for å drive med noe helt annet enn denne "hobbyen" på nettet, og derfor tok jeg ikke det med i firma. Jeg tenkte ikke så mye over det for å være helt ærlig, fordi jeg ikke tjente så mye.

Jeg har skjønt at hvis slikt blir bedtraktet som næring i ettertid så må man først betale det man skulle ha betalt i skatt, og så blir man på toppen av det pålagt en straffeskatt på enten 30% eller 60%. Tror det også kan komme rentekostnader på dette...

Jeg legger meg flat, og gir de en forklaring på disse beløpene og forteller at jeg oppfattet dette som hobby siden det var snakk om så lite penger... håper det holder. Men jeg har lyst til å gjøre opp for meg selvsagt.

Vil bare legge til at i firmaet mitt har jeg gjort alt etter boka. Der er alle bilag riktig, og der har jeg ingenting å "grue" meg for. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får du en inntekt på over 200k til å være en hobby egentlig?

Det stemmer at du også vil bli ilagt straffeskatt og renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du en inntekt på over 200k til å være en hobby egentlig?

Det stemmer at du også vil bli ilagt straffeskatt og renter.

Dette er over fire år... Det er ikke mye i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å legge seg flat" er ikke tilstrekkelig unnskyldningsgrunn for tilleggsskatt, bare så du er klar over det.

Men det du kan gjøre er å be om et møte med den saksbehandleren som har sendt deg varsel om bokettersyn og ta med alle relevante opplysninger - slik som oversikt over inntekter og fradrag.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å legge seg flat" er ikke tilstrekkelig unnskyldningsgrunn for tilleggsskatt, bare så du er klar over det.

Men det du kan gjøre er å be om et møte med den saksbehandleren som har sendt deg varsel om bokettersyn og ta med alle relevante opplysninger - slik som oversikt over inntekter og fradrag.

Lykke til. :)

Det har jeg gjort. Jeg har snakket med saksbehandleren, og h*n har bedt om en forklaring på beløp som har kommet inn på min konto. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre enn å forklare dette på best mulig måte, og legge til at jeg så på dette som en hobby. Samt at jeg selvsagt er villig til å gjøre opp for meg hvis dette blir sett på som næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer til å gå greit. Du må nok betale noe, og det blir ikke gøy, men jeg tror ikke det blir så veldig ydmykende og fælt. Tenk så mye rart disse bokettersynsfolka kommer over ... mye, mye verre tilfeller enn ditt. Jeg er enig i at 225 tusen på fire år ikke er så forferdelig mye. Og at du har orden på alt det andre er jo bra. Kom gjerne tilbake for å fortelle hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer til å gå greit. Du må nok betale noe, og det blir ikke gøy, men jeg tror ikke det blir så veldig ydmykende og fælt. Tenk så mye rart disse bokettersynsfolka kommer over ... mye, mye verre tilfeller enn ditt. Jeg er enig i at 225 tusen på fire år ikke er så forferdelig mye. Og at du har orden på alt det andre er jo bra. Kom gjerne tilbake for å fortelle hvordan det gikk!

Ah, du aner ikke hvor mye det svaret der betydde for meg. Jeg er fortsatt så redd. Har aldri vært borti noe slikt, og har egentlig vanligvis stålkontroll på alt, så dette er jeg faktisk også veldig flau over. Jeg ser for meg det verste, og kan tenke meg at jeg må betale tilbake alt sammen. Men det får så være. Jeg har i tilfelle lært min lekse, og skal kjøre på slik jeg har gjort med firmaet hvor jeg har alt i orden. :((

Har ikke spist på 3 dager. Får ikke matlyst, og kan ikke skjønne hvordan jeg skal få det innen dette er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du aner ikke hvor mye det svaret der betydde for meg. Jeg er fortsatt så redd. Har aldri vært borti noe slikt, og har egentlig vanligvis stålkontroll på alt, så dette er jeg faktisk også veldig flau over. Jeg ser for meg det verste, og kan tenke meg at jeg må betale tilbake alt sammen. Men det får så være. Jeg har i tilfelle lært min lekse, og skal kjøre på slik jeg har gjort med firmaet hvor jeg har alt i orden. :((

Har ikke spist på 3 dager. Får ikke matlyst, og kan ikke skjønne hvordan jeg skal få det innen dette er over.

Ta vare på deg selv! Jeg håper du får i deg litt mat og at du sover om natten. Du virker veldig ærlig og ordentlig på alle måter, dette er noe som kan skje alle som driver med næring, det er jo nesten umulig å skjønne alle reglene, de fleste gjør feil. Du har lært leksen din, ja, ikke straff deg selv mer! Straffen får du av skattemyndighetene, enkelt og greit. Stor klem :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta vare på deg selv! Jeg håper du får i deg litt mat og at du sover om natten. Du virker veldig ærlig og ordentlig på alle måter, dette er noe som kan skje alle som driver med næring, det er jo nesten umulig å skjønne alle reglene, de fleste gjør feil. Du har lært leksen din, ja, ikke straff deg selv mer! Straffen får du av skattemyndighetene, enkelt og greit. Stor klem :klemmer:

Tusen, tusen takk! Det er merkelig hvordan en slik tilbakemelding fra en jeg ikke engang kjenner, varmer så mye. Det settes stor pris på. Stor klem tilbake :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Hvordan gikk det med deg og saken din? Leste gjennom tården nå, og hører gjerne hvordan det går med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...