Gå til innhold

Boliglån - blir dette trangt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tjener tilsammen 1 100 000. Har studielån på en halv million tilsammen. Har gjeldfri bil, ingen barn. Ingen andre lån eller faste utgifter utenom "det vanlige". Bor i Oslo. Vi har nå kjøpt en leilighet som gjør at vi må låne 3,2 millioner. Det er ingen tvil om at vi klarer det økonomisk sett, men jeg er litt redd for at det vil føles trangt. Vi er glade i å reise, spise ute, og kanskje shoppe litt iblandt. Har hatt svært lave boutgifter til nå, og dette blir en overgang. Har satt 20 års nedbetalingstid. Noen som har noen tanker på om vi vil oppleve dette som trangt, ved siden av å leve behagelig på andre fronter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de månedlige boligutgiftene deres øker betraktelig, er det klart at dere kommer til å merke det på andre områder. Det trenger likevel ikke oppleves trangt hvis dere er bevisste på kostnadene deres i dag og i fremtiden. Kjenner dere til hvor mye dere faktisk bruker på hvert enkelt område i dag, vet dere også fort hvor dere kan spare inn litt uten at dere merker mye. Jeg tror neppe du trenger å leve på makaroni og ketsjup, for å si det sånn ;)

Skrevet

Vi tjener tilsammen 1 100 000. Har studielån på en halv million tilsammen. Har gjeldfri bil, ingen barn. Ingen andre lån eller faste utgifter utenom "det vanlige". Bor i Oslo. Vi har nå kjøpt en leilighet som gjør at vi må låne 3,2 millioner. Det er ingen tvil om at vi klarer det økonomisk sett, men jeg er litt redd for at det vil føles trangt. Vi er glade i å reise, spise ute, og kanskje shoppe litt iblandt. Har hatt svært lave boutgifter til nå, og dette blir en overgang. Har satt 20 års nedbetalingstid. Noen som har noen tanker på om vi vil oppleve dette som trangt, ved siden av å leve behagelig på andre fronter?

Om det blir trangt spørs veldig på hvilken mål dere har på andre fronter.

Vil dere spare til pensjon? (det er mange som ikke helt skjønner denne, men faktumet er at uten egen sparing, vil mange leve finansielt langt dårligere når de blir pensjonister. Dette gjelder spesielt på høytlønnede. Og nedbetalt bolig som spareform er ikke nok, som det en gang var).

Reiser dere på dyre luksusferier?

Vil dere ha barn?

Hvor mye bruker dere på shopping & spise ute?

For meg er sparing til pensjon - de fleste får ikke god pensjon, egen sparing er nødvendig, veldig viktig. Det samme med luksusferier, det er noe jeg virkelig setter høyt på listen av prioriteringer. Og vi har flere barn, så det er selvsagt en stor prioritering.

Jeg ville ikke hatt lån på 3.7 mill, med en inntekt på 1.1 mill, siden jeg har så mange andre prioriteringer. Men hadde shopping, spise ute og ferier vært det eneste andre jeg var opptatt av, hadde jeg ikke hatt problemer med lånet.

Skrevet

Ble et par skrivefeil der. Beklager :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Dere har romslig nok økonomi til å greie dette.

Det er vanskelig å svare på om det blir knapt for dere så lenge vi ikke vet hvor mye dere bruker på shopping, ferier og restaurantbesøk i dag. Det er ingen tvil om at det blir mindre penger til slikt forbruk, men dere burde ha rom for noen utskeiels+

er.

Skrevet

Vi har omtrent samme inntekt, og lån på vel 4 mill. Vi har det helt greitt, men går slett ikke på cafe eller ut og spiser hver uke, ikke hver måned heller. Vi voksne tar med matpakker på jobb, tenåringene på vgs gjør det ikke. Sparer heller opp og reiser bort noen ganger i året, og bruker pengene da. Må legge til at vi har to tenåringer hjemme samt et voksent barn som av og til får noen kroner av oss.

Har faktisk ca 20000 igjen når boliglånet er betalt, til "alt" annet: strøm, forsikring, kommunale avgifter, tlf og andre utgifter.

Skrevet

Vi tjener 850 000 og har tatt opp lån på 2.9 mill, omtrent likt studielån som dere. Basert på våre erfaringer, tror jeg det vil gå helt bra for dere, i allefall hvis dere er rimelig fornuftige økonomisk. Ferier kan man også unne seg innimellom (merker for første gang i livet hvor mye feriepengene om sommeren og halv skatt til jul utgjør).

Men vi har fått barn (grunnen til at vi ville ha ny og større bolig), og det gjør at vi har bedre råd enn før. De pengene som barnet koster (barnehageplass, klær etc) er virkelig ingenting mot livsnyterbudsjettet vårt før vi ble gravide, med impulsferieturer i ny og ne, og stadige middager på restaurant, som ikke er like aktuelt nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...