She_Leiva Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Hei. Nå har jeg og sambo funnet ut at det mest gunstige for oss vil være å ha en felles "mat"-konto. Det vil si at vi har en konto der vi setter inn en viss sum i mnd, som skal brukes på mat og Div til leilighet. Vi vil fortsatt beholde vær vår lønns- og sparekonto, men vi vil opprette en regningskonto og en felles brukskonto med ett kort hver. Nå lurer jeg vel mest på hvordan man ordner dette? Vi har begge Sparebank1 nå, er det noen annen bank som er bedre til dette formålet? Hva skal vi si og hvordan bør vi gjøre dette? Setter pris på alle forslag.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Vi har en lokal Sparebank, men vi har en konto i mitt navn med 2 kort til, som vi begge bruker. Det er vår felleskonto. Men vi bruker alle kort om hverandre da, så min mann har valgt å få sin lønn inn på vår felleskonto slik at overføringer mellom kontoer ikke koster penger - han er litt økonomisk av seg kan man si
She_Leiva Skrevet 15. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2011 Det gjør ikke noe at kontoen bare står på den ene av oss, men jeg vil ikke at noen av oss skal få lønna vår inn på den kontoen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Da bare åpner dere en egen konto, en brukskonto i en av dere sitt navn, og bestiller 2 kort i tilknytning til den kontoen.
Gjest Spinell Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Vi har også en felles konto til mat og div "driftsutgifter", der begge to har kort. Vi opprettet denne kontoen i forbindelse med at vi var i banken i et annet ærend (huslån), men det kan sikkert ordnes uten fysisk oppmøte også. Vi forklarte hva kontoen skulle brukes til, og at vi trengte en konto med to kort. Kontoen står i navnet til en av oss, men den andre har disposisjonsrett til kontoen. Den som eier kontoen må skrive under på at den andre har rett til å disponere den. Siden dette er en konto med mye trafikk inn og ut har den samme status og vilkår som en lønnskonto. Vi har også en egen regningskonto, der huslån og andre større utgifter trekkes. Begge overfører en fast sum til denne hver måned. Denne kontoen har vi ikke noe kort på, og kontoen står på en av oss. Har ikke brydd oss med å ordne disposisjonsrett på denne. Når vi betaler regninger er det den som eier kontoen som går inn i sin nettbank og ordner betalingen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Vi har noe lignende i skandiabanken - en konto med to kort (et med mitt navn, et med mannens navn på). Konsoen må stå i en persone navn, så den står på meg. Kostet ingenting å opprette, og vi gjorde det med tastetrykk, men kortene betaler vi en årsavgift for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå