Gå til innhold

Rettigheter svangerskap, fødsel, permisjon mm.?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som jeg har forstått det får på NAV.no har er mødrekvoten lovpålagt til 9 uker og fedrekvoten lovpålagt til 12 uker. Resten deles som ønskelig.

I vårt tilfelle når vi planlegger barn innen et tidsperspektiv på 1,5-3 år inn i framtida fra nå, har snakket om at det er ønskelig at jeg som mamma har resterende del av permisjonen siden jeg skal prøve å amme (hvis jeg får det til). Da vil det være mest logisk at jeg blir hjemme med barnet. Vi tenker da å ta ut med 80% dekningsgrad (dvs 9+36 uker for meg og 12 uker for han).

Etter denne permisjonen kommer jeg til å bli hjemme et ytterligere ulønnet år inntil barnet vårt blir 2 år. Regner med at det fortsatt må være et tilbud om kontantstøtte fra 1-2 år da, så vi ikke skal gå i minus. Det betyr jo bare i for seg at jeg blir hjemme og passer/oppdrar barnet et ekstra år for "betaling" fra staten, i stedet for at staten skal betale for en barnehageplass til barnet vårt.

Som jeg har forstått det kan far ta 2 av ukene i sin fedrekvote de to første ukene barnet er født/samtidig med mor. Det betyr at han har 10 uker igjen. Kan han ta det ut 1 dag i uka (dersom arbeidsplass samtykker) samtidig som mor har resten av permisjon eller må han vente til mors permisjon er ferdig? Kan han ta ut permisjon 1 dag i uka mellom 1-2år dersom mor er hjemme med kontantstøtte dette året?

Greit å finne ut litt mer før man :sengekos: for alvor :fnise:

Endret av Dolly-Betty
Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg trodde de kuttet kraftig ned i kontantstøtten i sommer? Håper ikke det, for jeg kunne tenkt meg å være hjemme lengre enn ett år selv..

Skrevet

Jeg trodde de kuttet kraftig ned i kontantstøtten i sommer? Håper ikke det, for jeg kunne tenkt meg å være hjemme lengre enn ett år selv..

På NAV.no står det at kontantstøtte fortsatt kan fåes til barnet er 3 år (kr 3303 i mnd dersom barnet ikke går i bhg).

Kontantstøtten skal fjernes fom august 2012 for de som har fylt to år, men støtten mellom 1-2 år blir høyere enn den er i dag. Les mer her: Min lenke

Skrevet

Som jeg har forstått det kan far ta 2 av ukene i sin fedrekvote de to første ukene barnet er født/samtidig med mor. Det betyr at han har 10 uker igjen. Kan han ta det ut 1 dag i uka (dersom arbeidsplass samtykker) samtidig som mor har resten av permisjon eller må han vente til mors permisjon er ferdig? Kan han ta ut permisjon 1 dag i uka mellom 1-2år dersom mor er hjemme med kontantstøtte dette året?

De 2 ukene i forbindelse med fødsel har ingenting med fedrekvoten å gjøre. Denne 2- ukerspermisjonen er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Om den er lønnet eller ulønnet er opp til arbeidsgiver å bestemme.

Så de 12 ukene har han uansett til senere. Dere bestemmer selv når han skal ta disse ukene. Om det er en dag i uka, en uke nå og en uke da er opp til dere å bestemme. Men om de skal tas etter at din permisjon er over(i din ulønnede permisjon) må dere søke til nav om utsettelse FØR din permisjon er over(ellers faller ukene bort). Om han tar permisjonen samtidig med deg, tar du ut ferie disse dagene, eller rett og slett har ulønnet permisjon.

• Liker 1
Skrevet

De 2 ukene i forbindelse med fødsel har ingenting med fedrekvoten å gjøre. Denne 2- ukerspermisjonen er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Om den er lønnet eller ulønnet er opp til arbeidsgiver å bestemme.

Det er jo greit å vite. Mor da, de tre ukene før fødsel+to første etter fødsel, regnes de som en del av permisjonen eller er det også noe "ekstra" sånn som far får?

Så de 12 ukene har han uansett til senere. Dere bestemmer selv når han skal ta disse ukene. Om det er en dag i uka, en uke nå og en uke da er opp til dere å bestemme. Men om de skal tas etter at din permisjon er over(i din ulønnede permisjon) må dere søke til nav om utsettelse FØR din permisjon er over(ellers faller ukene bort). Om han tar permisjonen samtidig med deg, tar du ut ferie disse dagene, eller rett og slett har ulønnet permisjon.

Greit å vite, men er ikke sikker om jeg forstod det rett...

Hvis han skal ta permisjon smatidig som jeg har permisjon (lønnet) så må jeg ta ferie. Hvordan gjør man det når man har mammaperm? Kontakter arbeidsgiver?

Dvs si at vi må søke om utsettelse dersom fars 12 uker det skal taes ut når barnet er over 1 år og da kan han ta det samtidig med at jeg har ulønnet permisjon selv om jeg mottar kontantstøtte dette året?

Skrevet

Husk at du får først kontantstøtte når ungen er 13 mnd, dvs at det blir noen uker etter at du er ferdig med din permisjon (da er vel ungen ca. 10 mnd) som du verken får permisjonspenger eller kontantstøtte.

Dine uker starter fra tre uker før termin, føder du før termin så mister du disse ukene, føder du etter termin så mister du av permisjonstiden med barnet.

De to ukene som far har etter fødsel regnes ikke som en del av fedrekvoten, dette er velferdspermisjon og det varierer litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om han får betalt for alle dagene, men har har rett på de uansett (lønna eller ulønna).

Far kan fordele disse tolv ukene som han vil, men de må være tatt ut før barnet fyller tre år. Tror NAV er den beste til å svare på hvorvidt du kan ha permisjon eller ulønnapermisjon mens han gjør dette. :)

Skrevet

Det er jo greit å vite. Mor da, de tre ukene før fødsel+to første etter fødsel, regnes de som en del av permisjonen eller er det også noe "ekstra" sånn som far får?

De 3 ukene før og de 2 ukene etter fødsel inngår i permisjonen for mor, og er altså 5 av de totalt 9 som mor har rett på. De to ukene blir som en omsorgspermisjon for far.

Greit å vite, men er ikke sikker om jeg forstod det rett...

Hvis han skal ta permisjon smatidig som jeg har permisjon (lønnet) så må jeg ta ferie. Hvordan gjør man det når man har mammaperm? Kontakter arbeidsgiver?

Du har jo ferie i løpet av permisjonen som du på et tidspunkt må ta ut. Noen tar denne i løpet av sommeren, noen på slutten av permisjonen som er forlengelse av denne, andre tar ut litt nå og litt da i løpet av permisjonen, f eks om far deler opp sin permisjon. Tror dette avtales med både nav og arbeidsgiver.

Min mann tok ut en uke nå og en uke da i løpet av min permisjon, jeg hadde da ulønnet permisjon disse ukene.

Dvs si at vi må søke om utsettelse dersom fars 12 uker det skal taes ut når barnet er over 1 år og da kan han ta det samtidig med at jeg har ulønnet permisjon selv om jeg mottar kontantstøtte dette året?

Tror han kan ta ut sin permisjon samtidig som du er hjemme. Men jeg skal ikke si det 100%, så det bør du kryssjekke med Nav.

Skrevet

Husk at du får først kontantstøtte når ungen er 13 mnd, dvs at det blir noen uker etter at du er ferdig med din permisjon (da er vel ungen ca. 10 mnd) som du verken får permisjonspenger eller kontantstøtte.

Vi klarer oss vel den tida får vi håpe... Mange ting å tenke på altså! :sukk:

De to ukene som far har etter fødsel regnes ikke som en del av fedrekvoten, dette er velferdspermisjon og det varierer litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om han får betalt for alle dagene, men har har rett på de uansett (lønna eller ulønna).

Vi får håpe at fylkeskommunen betaler for de to ukene han får ved fødsel. Vi jobber begge fylkeskommunalt.

Far kan fordele disse tolv ukene som han vil, men de må være tatt ut før barnet fyller tre år. Tror NAV er den beste til å svare på hvorvidt du kan ha permisjon eller ulønnapermisjon mens han gjør dette. :)

Synes du har gitt mange god råd! Skulle tro du var en av NAVs anonyme ansatte :lur:

Skrevet

de to ukene etter fødsel er ikke pappaperm, da har en rett på velferdspermisjon med eller uten lønn, med lønn om en jobber i staten eller har det i avtalen med arbeidsgiver, ellers er det uten lønn. Far kan ikke ta noe perm de første 6 ukene etter fødsel(pappaperm)annet enn velferdspermisjon/ferie

Skrevet

Fylkeskommunen lønner far i to uker etter fødsel ;)

Skrevet

Fylkeskommunen lønner far i to uker etter fødsel ;)

Liker :)

Skrevet

AB i innlegg nr.8 her.

Glemte jo å regne inn at du har ferie også, så da får du jo trukket permisjonen litt lenger. Er man villig til det så kan man jo prøve å spare opp litt ferie og overføre til det aktuelle året.

Men husk at NAV er litt "gniene" på feriepenger, de betaler kun feriepenger for 15 av permisjonsukene hvis man har 80% (12 uker ved 100%). Og da er plutselig ferielønna året etter permisjon på størrelsen med ei vanlig lønn... (Mannen var vel den som merket dette hos oss, jeg fikk heldigvis lønn som vanlig fra arbeidsgiver under permisjonen)

Og jeg er nok ikke NAV ansatt, har bare satt meg litt inn i det da vi hadde våre litt egne løsninger på uttaket av permisjon selv.

Skrevet

AB i innlegg nr.8 her.

Glemte jo å regne inn at du har ferie også, så da får du jo trukket permisjonen litt lenger. Er man villig til det så kan man jo prøve å spare opp litt ferie og overføre til det aktuelle året.

Men husk at NAV er litt "gniene" på feriepenger, de betaler kun feriepenger for 15 av permisjonsukene hvis man har 80% (12 uker ved 100%). Og da er plutselig ferielønna året etter permisjon på størrelsen med ei vanlig lønn... (Mannen var vel den som merket dette hos oss, jeg fikk heldigvis lønn som vanlig fra arbeidsgiver under permisjonen)

Og jeg er nok ikke NAV ansatt, har bare satt meg litt inn i det da vi hadde våre litt egne løsninger på uttaket av permisjon selv.

Ser den. Jeg fant nettopp ut her om dagen at jeg burde lære/finne ut mer om dette. Da er det nok kanskje lurest for ferielønna året etter sin del å ta ut 100% lønn og mindre permisjon... Men så er det som sagt den dyrebaretida (synes jeg) når barna er små som gjør at man vil ha mest mulig frihet til å være mye sammen med de de første leveårene :)

Skrevet

du jobber i fylkeskommunen og får utbetalt perm fra de, og er ganske sikker på at dere får feriepenger av hele lønnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...