Gå til innhold

Materialer/plater til skapdører?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge klesskap på soverommet.

Ettersom de fleste ferdige løsningene ikke passer hos oss skal vi bygge skapet selv.

Selve stammen er grei nok. Men dørene...

Vi har tenkt på om det kanskje er like billig å kjøpe dørene på IKEA og bygge stammen slik at den passer.

Men vi vil jo gjerne prøve selv også. Om det ikke blir mye dyrere (helst skal det være billigere).

Noen som vet om materialer som kan passe til dette?

De bør jo ikke være for tunge og aller helst skulle vi hatt speil på en eller flere av dørene.

Hva koster et speil på ca 50x200 cm?

Skapet skal være ca 150x200 cm og vi tenker oss 3 dører a 50 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Et ganske vanlig materiale å lage skapdører i er MDF-plater. Du får de helt sikkert på byggvarehus, men jeg aner ikke hva de koster. Dersom du ikke skal ha så høye dører kan du kjøpe slike hobbyplater i tre. Tror standardbredde er 30 og 60 cm, lengden er nok vanligvis 120 cm. Mulig at de finnes i annen lengde også. Fås på byggevarehus, men også på Obs.

(Sorry, leste ikke det du skrev nøye nok ang. målene :oops: , men jeg tror hobbyplater kanskje finnes i en størrelse dere kan bruke)

Dette er materialer som i hvert fall er stabile nok til å feste et speil på. Prisene på speil vet jeg ikke. Det får du jo vite hos en glassmester. Men prisen er nok avhengig av festemetode og om du skal ha fasettslipte kanter osv.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDF kan nok gå, men jeg er redd for at hobbyplater blir litt tungt.

Har egentlig vurdert om vi bare skal lage noen solide rammer av listverk og frese ut et spor, slik at vi kan legge inn et speil eller en tynn plate (slik som er bakpå skapene man får kjøpt).

MDF er visst ikke akkurat billig i Norge og jeg har spurt flere steder. De har det ikke på den lokale Byggern- eller Maxbo-sjappa i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kan være lurt, Lea. Hvis du klarer å få speilene inn i fresingen slik at du ikke trenger fasettslipte speil, så blir speilene mye billigere også. Evt. kan du sette på en list rundt speilet til slutt, både som feste og for å skjule kantene.

Jeg har svære speil på badet som er limt rett på veggen, vi har fuget mellom speil og flis. De speilene var ikke dyre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca hvor mye er "ikke dyre"? :ler:

Går det an å lage skyvedører selv forresten?

Synes at jeg har sett noen sånne skinner som man legger nedi et utfreset spor øverst og nederst. Og sånne små hjul man setter på skapdørene.

Er redd for å smelle for hardt med speisldører :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at vi betalte 600 kroner for det ene speilet som er 1x1 meter.

Kanskje du kan bruke et av speilene, f.eks de lange rette uten ramme, fra Ikea og så malr rundt? Kanskje det blir rimeligere? Prøer å se dette for meg. :ler:

Utstyr til å lage skyvedørsløsning finnes helt sikkert å få kjøpt - men slike ting er ofte dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers kan du lage dørene slik du har tenkt med ramme av listverk - men istedet for speil kan du ha stoff, evt stoff med hønsenetting utenpå. Det har jeg sett noen som har, og det er tøft. (og veldig rimelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart!

Men hvem orker å dra på IKEA nå???

Ikke jeg vaffal :-?

Har sett at de har noen rimelige speil som er litt mindre enn det jeg skal ha, men det går jo an å sette inn 2 speil også. Kanskje?

Dessuten må jeg jo ha med gubbendarius på dette da.

Faktisk er det han som skal bygge skapet.

Jeg er bare arkitekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare arkitekten.

BARE arkitekten. Det er ikke "bare" det, skal jeg fortelle deg. Du er hjernen bak - drivkraften, inspiratoren, tenkeren og *sparke-mannen-bak-så-han-ser-behovet-og-begynner-å-gjør-noe*-kvinnen.

Det er ikke lite !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtillitt oppgradert! :D

Men noen ganger tar arkitekten den enkel veien og kjøper ferdige dører hos sin største leverandør. Det er ikke alltid at byggmesteren er like interessert i å skjønne hva arkitekten mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har arkitekten bestemt at dørene skal kjøpes på IKEA. Der koster de bare en brøkdel av hva meterialene til slike dører koster.

Og det blir mindre kjeft på byggmesteren :ler:

Men stammen er allerede påbegynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...