verand361 Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Hei. Fikk en hamster igår, og den har allerede betet min bror og meg. Jeg har den på soverommet slik at den også får litt ro rundt seg. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre den tam, når den biter blir jeg bare redd for å ta på den igjen for å være ærlig. Setter pris på gode svar=)
Minya Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Hamster blir strengt talt aldri tamme, i vanlig forstand. De er veldig personlighetsbestemte, noen er veldig glad i oppmerksomhet og kos og kan løftes og bæres og "herjes" med, andre er "sure og grinete" og vil helst ikke taes i eller noenting. Google litt og les det du finner om dverghamster på nettet.
Gjest otrivin Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Hvilken type hamster er det? Syns du det gjorde vondt når den bet? Jeg syns ikke de biter noe hardt da, en venninne hadde et hamster som bet mye men ble liksom vant til det. Men du kan jo evt ta på deg en vott eller noe i starten til du blir vant med den kanskje?
Greengrass Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Det er ganske stor forskjell på hamstere, vi har en pandahamster som ikke er så veldig sosial, men stikker ut av hiet sitt og hilser på hver morgen. Ikke forstyrr eller vekk hamsteret ditt når det sover, da blir det fort irritert -sønnen min ville stryke vårt litt da det holdt på å fikse hiet -bet godt da gitt... :gjeiper: Og sånn ellers: Det er ikke lett å temme hamster, personligheten til hvert enkel dyr som avgjør. Men lykke til!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Hvis du nettopp har fått den, så trenger den kanskje noen dager på å bli kjent i sitt nye hjem. Jeg brukte tynne hansker i starten, slik at bitingen ikke gjorde vondt (min bet ikke hardt), og strøk den, lot den krabbe på hånden og utforske meg. Min dverghamster ble tam (eller, iallefall så tam det går ann) ila. to uker ca., etter den kom den når vi snakket til den (når den var våken) og elsket å sitte på fanget og spise.
Vulpes Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Jeg tror hvorvidt man får hamsteren sin tam eller ikke kommer an på hvor ung den er når man får den og hvordan den er blitt håndtert tidligere. Får man en ung hamster fra en privat oppdretter som har brukt mye tid på hamsteren får man nok mye gratis, mens en voksen hamster fra dyrebutikk som er blitt lite håndtert blir et vanskeligere prosjekt. Dette gjelder forsåvidt alle dyr. La hamsteren bli kjent med sitt nye hjem først Når den har funnet roen ville jeg prøvd å bli kjent med den ved å håndfôre den med godbiter. Har selv en gnager i hus som er redd og usikker og biter (omplassert tamrotte), og godbiter er den eneste metoden som ser ut til å fungere noenlunde her i hus. Hva slags hamster er det forresten? Jeg tror syrisk gullhamster er lettere å få tam enn dverghamstrene. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Jeg har hatt hamster tidligere. Den første var en jeg kjøpte hos en privatperson, og den var veldig grei å ha med å gjøre. Den bet meg aldri, og taklet greit å bli løftet på og koset med. Den andre kjøpte jeg i dyrebutikk. Den var skikkelig spinnvill, taklet ikke å bli løftet på, og bet så hardt at jeg begynte å blø flere ganger. Da er det ikke mye hyggelig å ha den egentlig. Det er viktig som Tonje påpeker at den bør få mye ro i starten og bli kjent med buret, rommet og menneskene. Jeg ville ha håndtert den minst mulig den første uka eller to, og så gradvis prøve å ta litt på den. Tips til alle som ønsker seg hamster: ikke kjøp i dyrebutikk....
verand361 Skrevet 15. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2011 D er en dverghamster. Han biter ikke hard, men jeg skvetter sånn og syns det er ekkelt når jeg ser han biter så det kommer litt blod. Ikke at det er mye, men ennå like ekkelt!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Du må lage deg en bruker på forumet til hamsterforeningen.no. Mange av de som svarer der har god peiling. Det er ikke rart den biter, den er sikkert livredd. På siden til hamsterforeningen mener jeg det står at de skal få stå i ca en uke i fred etter at de har kommet hjem til deg for første gang. Du skal selvsagt gjøre rent i buret, passe på at der er mat og bytte vann (vann skal byttes hver dag, vask flasken!), men ellers skal den få være i fred. Deretter kan du ta på deg en tynn bomullshanske (sånn typisk man får kjøpt på HM) og ta litt godis i hånden. Sitt med hånden i buret helt til hamsteren kommer til deg. (Du må selvsagt gjøre dette når hamsteren er våken). Evt holder det å vaske seg godt på hendene. Men du skal la hamsteren komme til deg, hver gang, over en lang periode. Dersom den hopper oppi hånden din kan du løfte den litt opp og stryke, men ikke så lenge. Ta hånden inn igjen i buret slik at hamsteren vet at den er trygg. Hamstere generellt er ikke interessert i mennesker, og de er vanskelig å få "kosetamme". Dverghamsteret er kanskje det vanskligste hamsteret å ha med å gjøre. De er så vimsete og hissige. Men utrolig søte da! Men husk; selv om det kribler i fingrene etter å ta han opp, ikke gjør det før om noen dager. Link til hamsterforening.no Min lenke Lag deg en bruker på forumet der og spør etter råd 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Her kan du lese: Norsk hamsterforening - Bli kjent Det står faktisk 1-2 dager der, men jeg har lest flere steder at de skal få stå i fred en stund. Gi han noen dager fra nå av iallfall. Sitat fra siden: 1-2 dager etter kjøpet kan du så smått begynne å introdusere deg selv for hamsteren. Det å gjøre hamsteren trygg på deg krever litt tålmodighet. Du må gå forsiktig frem, og her presenteres en fremgangsmåte som har vært veldig effektiv for meg og mange andre. Den innebærer noen steg som gjør hamsteren gradvis vant til deg. Gjør deg helt ferdig med et steg før du går videre til neste. Har du det for travelt, kan hamsteren miste tilliten til deg for alltid. Gjør ingen brå bevegelser eller lag høye lyder, da dette skremmer den. All kontakt skal foregå når hamsteren har våknet av seg selv. Du må aldri vekke den. La hamsteren våkne ordentlig og gi den tid til å foreta ”morgenstellet” sitt. Den liker å gå på do, stelle seg og spise litt før kveldens aktiviteter settes i gang. Og: n hamster biter hvis den føler seg truet, så hvis du skremmer den må du regne med å få hull i fingeren. Skulle det skje, må du prøve å bevare roen, selv om ditt første innfall gjerne vil være å riste hamsteren løs. Den vil da skade seg, kanskje alvorlig, så det beste er å være forberedt på at det kan skje, og løsne hamsteren rolig. Husk på dette. Følg de punktene som står i linken jeg har limt inn til deg. Husk å bli ferdig med et punkt før du går videre. 1
gekko92 Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 Jeg har hamster. En dverg- albino: Pusi. Hun er nesten et år ca. Hun er veldig sosial, og veldi oppmerksomhetssyk, men probleme er at hun ikke har sosiale antenner nok til å kunne være det. Hun "smaker" før hun lukter, så hun tilbringer mye tid i buret. jeg prøver å ha henne ute men er redd for at hun skal bite, så jeg har på tynne hansker. Hun biter ikke hardt, men mer fordi hun er nysjærrig, for hun er gulle god. Du ser at hun er kontaktsøkende og vil ha kos. Vi er bare ikke kommet helt dit at jeg tørr å la henne kose utenfor buret uten at hanske er på. Typen min gjør det og hun biter bare forsiktig på hendene hans, tror det er av nysjærrighet, bare. Pusi har ikke fått den store oppmerksomheten i begynnelsen i og med at hun da ikke viste tegn til interesse men det endret seg jo og med tiden ville hun ha oppmerksomhet og brydde seg veldig om det utenfor. Tidligere har jeg hatt: Minni en albino- gullhamster som aldri bet, hun var oppmerksomhetssyk til de grader. Største matmonse jeg har sett. Hun bet aldri, men var veldig redd til å begynne med men da gjorde jeg som de fleste rådet meg til; Ta det med ro, la hamsteren komme til deg. Dette funket og vi hadde det fint bestandig. Gikk mye fritt i huset og bet skjeldent på ledningene. Hun kom til og med når man ropte på henne. Var ikke så kosen, men snill. Etter Minni hadde jeg Musa; Svart vanlig hamster. Veldig lik Minni, hun ble håndtert veldig likt Minni, men ble ikke like oppmerksomhetssyk, men der i mot mer kosen når man først holdt henne. Så Kiwi og Suzie som var en dvergamstere. Dette var nytt for meg, men jeg gjorde det veldig likt som med de andre. Funket bra, men virket som dverghamstere hadde en helt annen måte å være på. Sniill og kosen var de begge, men Suzie kunne nappe litt i fingrene hvis det ble for mye kos. Ikke vondt i det hele tatt. Dverghamstere er ikke like renslige som store/vanlige hamstre er, men jeg tror de kan være like kosene og kontaktsøkende, så jeg tror at hvis du gir den tid og lar den komme til deg så blir det bra. Legg hendene på innsiden og la den vite at du er der. Gi den mat, så du blir ufarliggjort for den. For de er små "go-klumper". Gi den tid. 1
verand361 Skrevet 16. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2011 Takk for fine svar, da prøver jeg dette:) Kribler så veldig i fingrene etter å ta på den nå atter:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå