Gå til innhold

Bygge et gjerde mellom to eiendommer


Lissie

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen av dere som vet om det finnes noen regler ang. bygging av gjerde mellom to eiendommer? Vi har en uteplass rett ved naboens bakgård og føler at det er litt åpent, og ønsker oss litt mer privatliv. Må vi snakke med naboen før oppsetting av gjerde?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke noe om reglene, men for naboforholdet er det nok best. Dersom du har barn kan du jo si at det er for å holde dem innenfor...

Hva med en ripsbærhekk, til felles glede på begge sider? Mange gjerder er jo gjennomsiktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede ripsbærbusker og stikkelsbærbusker der. Problemet er at vår tomt ligger ca. 50 cm høyere enn naboens og vi føler derfor at vi sitter på utstilling...

Det er heller ikke så dypt med jord at det går an å plante store busker.

Naboen som bor der nå skal flytte om noen uker. Den nye naboen skal renovere hele huset først. Derfor er det ikke så enkelt å snakke med naboen. Men, er vi nødt så.. Vi hadde jo håpet at vi ikke behøvde...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det faktisk gjerdeplikt! Dvs, hvis man ikke VIL ha gjerde, så slipper man selvsagt det, men egentlig er vi pliktig å betale, sette opp og vedlikeholde gjerdet på venstre side av husene våre. Merkelig? Ja det synes jeg også! Råder deg til å spørre litt før dere setter igang med å bygge gjerde, slik at det ikke blir bråk med nabo'n, det er jo tross alt ikke noe hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regler for hvor høye gjerdene kan være uten å søke om tillatelse. Dette kan du sjekke hos plan og bygningsetaten der du bor.

Du kan jo ta en prat med naboen og han kan ikke nekte deg dette hvis gjerdet står på din tomt og ikke er høyere enn det lover og regler sier. Du kan f.eks ikke sette opp et gjerde som ødelgger for naboen med hensyn til utsikt og solforhold.1212[ Dette Innlegg er endret av: Lea den 2002-05-18 23:17 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :0)

Nå vet jeg hvor jeg skal gå for å sjekke opp hvor høyt gjerde vi evt. kan sette opp. Greit å vite det før jeg evt. snakker med den nye naboen. Når det gjelder utsikt. Så er eneste utsikten naboen har den veien... nettopp.. utsikt til vår hage.

ha en fortsatt fin pinse alle sammen! :0)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg anbefaler deg å snakke med naboen først!

Ellers så har du lov til å sette omm max 1m 80 cm høyt gjerde uten å søke om disp. i kommunen (Bygningsloven, tror jeg...).

Vi holder også på med gjerdebygging nemli!

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...