Gå til innhold

Problematikk. Kviser og uren hud på 30 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Beatricia
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 30 år. Har siden puberteten slitt med uren hud og kviser. Jeg er ikke blant de mest ekstreme med store byller og arr. I tenårene hadde jeg kviser i T-sonen. Småkviser som er typisk for ungdommer og hudormer.

Som sagt er jeg 30 år nå, og sliter fortsatt. Jeg synes det går utover psyken. Alltid er det kviser som skal dekkes og gjemmes, og jeg føler meg aldri helt fin. Jeg har prøvd alt fra apotekkremer, kurer til profesjonell hudpleie med dyre kurer og kremer. Jeg spiser forholdsvis sunt.

Mine kviser og min urene hud er hormenelle. Jeg får 3-4 store betente underjordiske byller ved eggløsning, og igjen kviser og byller (3-4) ved mensen. Så det er ved hormonelle endringer i kroppen at det popper frem!

Jeg har nå (etter mange år) bestilt meg legetime hos fastlegen, og vil gjerne ha hjelp til dette. Jeg gruer meg litt, for jeg vet ikke hvordan fastleger stiller seg til dette. Og jeg er kanskje ikke av de mest plagede...

Hva kan gjøre susen for meg?

Aberela (krem?)

Tetrocykliner (er dette tablettkur?)

Differin?

Dalacin?

Noen som har erfaringer?

Jeg vil bli kvitt store hormonelle byller. Hudormer får jeg heller leve med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv efomol nattlys olje den er veldig bra på hormonelle kviser.

Skrevet

La en hudlege se på deg, mulig du må på en roaccutan-kur.

Skrevet

Slenger meg med på denne tråden, eg og sliter med dette problemet og har vurdert å gå til legen sjølv.

Skrevet

For å få time hos hudlege må dere gå gjennom fastlegen og få en henvisning. Ingen må slite med slike problemer lengre i 2011.

Skrevet

Jeg måtte sjekke datoen på innlegget, for jeg skrev ett lignende for litt over en måned siden.

Problemet du beskriver er akkurat som å lese om meg selv.

Jeg bestilte time hos privat hudlege, og bad om å få begynne på isotretinon, noe jeg fikk. Google medisinen, og les de nyeste sidene om den, så ser du om den kan være noe for deg.

Går du via fastlegen risikerer du å bli 31 før du får time hos hudlege.

Jeg slapp å teste ut tetroclyner først pga hudlegen mente det ikke ville hjelpe mer enn kanskje akkurat mens man gikk på de.

Jeg regner med å være 100% acne-fri neste vår! :) bare det gjør at humøret mitt er betraktelig bedre enn før jeg begynte på kuren. :):)

Skrevet

Differin hjalp ingenting, dalacin hjalp som en mirakelkur i begynnelsen, men etter hvert var det som om huden min ble immun. Nå har jeg mer eller mindre gitt opp, og tør ikke begynne på roaccutan. Holder det noenlunde i sjakk med Roche Posay Effaclar-serien fra apoteket (men mulig det også slutter å virke etter hvert, som alle andre apotekserier jeg har prøvd). Har dere sjekka stoffskiftet? Jeg har lavt stoffskifte, og har forstått det sånn at det kan gi kviser. Jeg tror det er grunnen til at jeg har det, i hvert fall, siden jeg hadde ganske bra hud noen år før jeg fikk lavt stoffskifte.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Er selv 28 år og slet med kviser i min ungdomstid. Kvisene har vært av og på siden ungdomstiden, men i vår fikk jeg plutselig et skikkelig kviseutbrudd- nupper, byller, store/små kviser, det kom nye hele tiden og jeg så ut som et pizzartryne. Jeg ble veldig deppa, og måtte pøse på med masse sminke i hele sommer, og gruet meg til å møte folk etc.

Jeg brukte masse kremer for kviser, men uten særlig virkning.

Så begynte jeg med hjelp av hudpleier på merket Decleor. Begynte å bruke rens, toner, dag og nattkrem. I tilegg brukte jeg MD skrubben en gang i uken. Jeg begynte også på p-pillene Diane. Det tok TID før ting begynte å skje, og jeg trodde først Decleor gjorde huden min verre. Men nå- etter 5 mnd er det kun noen røde merker igjen på huden (arr fra kviser, som vil forsvinne med tiden). Huden min er silkemyk og jevn og glatt, og når jeg blir kvitt de røde merkene som er igjen kan jeg gå uten sminke (et mirakel). Tror det er en kombinasjon av Diane og decleor som hjelp for min del- deceor gir huden masse fuktighet og ofte er det det huden trenger (produserer mer talg når huden er tørr- dva: produserer kviser). Anbefaler deg og prøve dette, men som sagt er det veldig individuelt hva som fungerer fra person til person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...