Blackpuma Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Jeg har kuttet ned på melk og brød, og sliter litt med å finne alternativer. Grunnen til at jeg kuttet ut disse er fordi jeg følte at de gjorde meg oppblåst, og fant ut på egenhånd at det var bedre å kutte de ut. Har nå gått en periode uten, og føler meg bedre. Jeg har ganske dårlig råd siden jeg er student, og ender med å spise en del knekkebrød. I tillegg sliter jeg med matlysten for tiden, så det har heller ikke gjort saken bedre. Skal ellers nevnes at jeg er normalvektig, noen vil kanskje også si et par-tre kg for mye. Jeg tror kroppen min tåler ost av forskjellige slag, men ikke melk og yoghurt. Er heller ikke noe glad i egg, blir fort småkvalm av å spise for mye av det. Kan spise ett egg med litt smør og kaviar innimellom, men omelett blir jeg fort kvalm av, og samme med eggerøre uten brød til. Har noen av dere tips til hva jeg kan spise i stedet for melk og brød?
ElaineBenes Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Knekkebrød er jo super erstatning. For melk bruker du soyamelk eller rismelk (eller andre soyaprodukter som yoghurt, fløte, rømme, is o.l.) og det tar en liten uke å venne seg til smaken, men det går fort. Snart vil du merke at vanlig melk har en ubeskrivelig sur lukt og smak, i tillegg til melkefettet legger seg som et tykt, ekkelt belegg i munnen. Prøv deg frem med rene geite- eller sauemelksprodukter. Kan godt hende du kan spise det.
Gjest WendyClear Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Prøvd glutenfrie bakevarer? Dette er jo ganske dyrt, men du kan jo spare inn litt på å bake selv. Soyamelk kan fint brukes istedenfor melk, men personlig synes jeg ikke det er noe godt å drikke (bruker det kun til matlaging). Om ikke soyamelk faller i smak (eller du reagerer på det) så finnes det jo Ris og havremelk
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 Hjemmelaget mandelmelk med kakao er nammis.
Envy Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 knekkebrød har vært en uovertruffen erstatning for det vanlige brødet for min del, og magen har det så mye bedre Når det gjelder erstatning av melk må det vel bli noe sånt som soya og rismelk da?
Smores Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Jeg er veldig fan av Rugsprø og Ryvita knekkebrødene Men det finnes jo mange forskjellige, blir fort lei av å spise de samme typene dag ut og dag inn. Ihvertfall for min del :gjeiper:
2shy Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Til melk finnes mange erstatninger, rismelk, soyamelk, havremelk, mandelmelk, kokosmelk. Innimellom kjøper jeg frokostblanding på helsekosten, stort sett holder jeg meg til spelt-flakes og spiser med rismelk. Kjempegodt. Dyrt, men funker som variasjon. nå vet jeg ikke hva det er i brød du reagerer på, om det er hveten eller gjær (eller begge deler). Jeg lager tidvis knekkebrød selv, kun spelt, vann, havsalt, og litt natron. Bruker frø også hvis jeg har. Ellers går det i smoothie hos meg, bestående av lime, avokado, agurk, og isbiter. Det er bedre enn det høres ut
HerbGirl Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Soyamelk, kokosmelk, vann. Salat, knekkebrød, havregryn, pumpernickel, knask rå grønnsaker (gulrot, tomat, kålrabi, kinakål, brokkoli), avocado.
Athene Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Liker ikke melk, og synes vanlig juice inneholder for mye sukker og tilsetningsstoffer, så jeg drikker kun vann til mat. Det virker helt fint det og, er bare en vanesak. Brød er jeg heller ikke så glad i. Så her går det mye i knekkebrød, hjemmelaget er best. Jeg elsker egg, så jeg spiser mye omelett. Salater er kjempegodt, bruk avocado, litt nøtter, cottagecheese og lignende så blir det mettende. Jeg spiser også ofte musli med biola til frokost. Til kvelds lager jeg ofte varmmat, blomkålsuppe, tomatsuppe og lignende er enkelt å lage fra grunnen, mettende og godt.
Supraspinatus Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 (endret) Det er typisk norsk å tenke at frokost/lunsj må bestå av brød og melk eller erstatningsvare for dette! Knekkebrød kan brukes, men det er fort gjort å gå lei. Det finnes en mengde gode frokostalternativer: Egg: Kokt, stekt, røre, rå. Hjemmelaget knekkebrød Hjemmelaget müsli med havremelk Havregrøt med bær/frukt Bare pålegg: 1 boks makrell i tomat, skinke, ost, tunfisk, etc Grønnsaker/frukt til du spyr: en halv agurk, en hel paprika, en banan, eple, en neve bær, spinat. Smoothie: 2 egg, 1 moden banan, 2 ss linfrøolje, en god neve frosne bringebær, litt vann = nam Yoghurt naturell (dersom du tåler det, yoghurt inneholder mindre laktose enn melk) + nøtter & honning. Anbefaler gresk yoghurt. Den er litt fetere og metter lenger. Nøtter. Endret 14. november 2011 av Supraspinatus
Envy Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Hva slags knekkebrød? Jeg har lagt min elsk på Wasa delikatess sesam. Det er så nam! Har også smakt noen hjemmelagde varianeter som er sinnsykt gode, da gjerne med mye forskjellige frø på
Meridian Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Selv spiser jeg ikke noe med gluten eller melkeprodukt, så har mange gode tips å komme med. Vann er den eneste trøstedrikken Om du tenker på hvordan du skal få i deg kalsium når du ikke drikker melk, så er det mye kalsium i nøtter og grønne grønnsaker. Alternativ for brød kan være å bake noe selv. Bake brød og boller av mandelmel, eller lage knekkebrød av frø, kjerner og nøtter. På mandelbrødet eller knekkebrødet spiser jeg speilegg, kokt egg, omelett, pølsepålegg, peppermakrell og avokado. Strør gjerne sesamfrø over Du kan lage smoothies. Jeg pleier å lage kvelden i forveien, eller om morgenen når jeg har god tid. Spiser smoothie sammen med nøtter. Spiser mest mandler og valnøtter og solsikkefrø og cashewnøtter. Det metter veldig siden nøtter og frø inneholder mye sunne fettsyrer og proteiner. Jeg kan lage deilige salater og ha masse sunn olje på. Jeg varierer om jeg har fisk, kylling, reker, avokado o.l. til/i salaten. Man blir mett og fettet og proteinene. Jeg woker grønnsaker, enten i vann eller olje eller kokkosfett. Bruker mest brokkoli, blomkål, vårløk, squash, aubergine (spiser ingenting som vokser under bakken) og spiser med fisk eller kjøtt til. Du kan lage sushi!!! Husk å strø sesamfrø på den kokte risen Noen ganger lager jeg kyllinggryte med ris og salat til middag, og da spiser jeg det gjerne til lunsj dagen etter Eller jeg lager mousaka. Da tar jeg å steker kjøtt og lager kjøttsaus som normalt. MEN jeg koker blomkål og mose den deretter til den er en fin, hvit mos. Denne mosen bruker jeg som hvit saus. Man kan og legge på kokte poteter som man har delt opp i skiver og dytte ned i blomkålmosen. Krydrer. Husk å lage en deilig salat til. Kjempegodt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå