AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Etter endt lavkaloridiett fra Grethe Roede, skal jeg nå begynne å spise mer normal mat, med et daglig inntak på ca 1600 - 1800 kcal om dagen. Var litt ekstrem i en periode (ca 2-3 mnd) hvor jeg var nede i ca 1000 kcal, i tillegg til aktiv jobb + trening. Nå har jeg heldigvis innsett at det har vært veldig dumt av meg å spise så lite i en relativt lang periode, så har gradvis begynt å øke matinntaket. Problemet er at jeg blir så fort mett! Spiser f.eks en skive eller to, så blir jeg nesten kvalm. Dette skjer kun om kvelden. Spiser slike havrefras til frokost, sulten igjen etter 1 time. Knekkebrød til lunsj, sulten etter to timer. Så spiser jeg middag (og her spiser jeg en del), og da er jeg nesten sulten med en gang igjen. Lar være å spise da, og da går sulthetsfølelsen over etter ca en times tid. Så til kvelds spiser jeg da altså skive, og da føler jeg meg så mett og oppblåst. Samtidig vil jeg spise brød, da jeg er veldig glad i det, og bryr meg ikke noe særlig om at jeg blir oppblåst. Ligger nå på ca 1400 kcal om dagen, men jeg må øke inntaket av mat likevel da jeg må opp et par kg. Hvorfor er det slik? Noen som kan hjelpe meg litt på vei? Er forresten jente, hvis det har noe å si.
rastløs_89 Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Så lenge du ikke føler deg slapp og uopplagt, hvorfor bekymrer du deg da for at du spiser for lite? Tro meg, så fremt du ikke er anorektisk, så sier kroppen klart i fra når du begynner å bli farlig tynn. Nå vet jeg ikke hvor høy og hvor mye du veier, men en f.eks en kvinne på 160cm og 48 kg, som ikke beveger seg noe særlig i løpet av en dag, kan være i kaloribalanse med 1400kcal.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Jeg må si meg litt uenig i det rastløs over her skriver. Kroppen din har vent seg til mindre mengder mat, men har behov for mer. Jeg har det på akkurat samme måte. Fort sulten igjen etter frokost, lunsj og middag, men stappmett på kvelden av for eksempel noe frukt og kesam. Kroppen fungerer fint en god stund på mindre mat enn det egentlige behovet er, men går det for lang tid vil den svare med jernmangel, slapphet osv. For å unngå ubehaget på kvelden bør du prøve ut andre ting du kan spise som gir en mer behagelig metthetsfølelse. Som for eksempel noe som er lite i volum og har høyere energitetthet.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 TS her. Ja, jeg merker at jeg har mindre energi og egentlig livsglede enn før pga for lavt inntak av mat/kalorier og næringsstoffer. Samtidig er det ikke så kjekt å presse i seg mat så jeg blir kvalm, selv om det av og til må gjøres. Men takk for tips, skal prøve å finne noen alternativ Noen forslag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå