Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Hei alle! Har lest på amerikanske nettforum at hårfargemidler ikke er skadelige for håret - det er produktene som inneholder bleke-lysningsingredienser som skader håret ditt. Fortalte dette til en bekjent som syns det hørtes ganske logisk ut! Og så begynte jo jeg å lure da.... nøyaktig hva i hårfargene er det som er skadelig? Jada, vet dette sikkert er dskutert opp og i mente, men skriver innlegget for det. Ønsker en seriøs diskusjon rundt hårfarge og hårpleie, hadde vært fint om vi kunne hatt en sånn. Men dere som er frisører, eller har spesiell peiling: kan det være andre ingredienser i fargeproduktene i Statene enn her i Europa? Også har jeg et spørsmål til: er hovedgrunnen til at man sier hårfarging er så skadelig hvordan huden (og kroppen) kan reagere på fargemidlene mens de sitter i håret, og slik at det ikke er så skadelig ellers? Fargepigmentene sitter der på hårstråene, og det er det? Eller beveger man seg da inn på diskusjonen rundt alle allergi-/kreftfremkallende stoffene som kan befinne seg i fargemidlene som vi påfører igjen og igjen (forutsatt at man farger håret jevnlig)? Noen som blir med på en saklig diskusjon?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Jeg har søkt endel på temaet før, og har etter dette sluttet med å farge håret. Årsaken til det er at man kan utvikle allergi - og få en ekstrem reaksjon selv om man har farget håret i mange år. Jeg farget mitt fra jeg var 18 - 29, og har nå spart ut min naturlige farge. Siste gangen jeg farget håret ble hodebunnen veldig sensitiv, den klødde og ble svakt rosa. Jeg ble også litt varm. Det tok jeg som et tegn på at nok var nok - ser i artiklene at dette er beskrevet som allergisymptomer, så jeg fikk tydeligvis veldig milde. Det er stoffet PPD(Para-phenylenediamine) og PTD som fremkaller allergier. Jeg leser de sier at 2/3 deler utvalget inneholder dette stoffet, men jeg har til nå ikke funnet en hårfarge(som ikke er økologisk) som ikke inneholder dette stoffet. Jeg vurderte også økologisk, men for det første er ikke alltid naturlig best for huden - og for det andre inneholder de henna, som jo ikke kan eksempelvis stripes/avfarges om man får mislykket resultat. Er også mye dyrere, så..... Det har også vært rapportert dødsfall som følge av ekstrem allergi av PPD, samt flere som har fått etset hull i hodebunnen. Så; risikoen for å ha allergien er jo ikke stor, men konsekvensen er så høy at jeg velger å la være. http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/han-ville-bare-farge-haaret-3036094.html http://www.doktoronline.no/qa/forum/19/qa3657766.html
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Hei AB! Gode poenger du kommer med, men jeg vil komme med noen flere linker. Har nemlig lest om det bivirkningsregisteret til mattilsynet, og derfra er det mange spennende veier å gå for å lese mer. Utganspunktet: erdetfarlig.no: http://www.erdetfarlig.no/no/Produkter/Kosmetikk/Harfarge/ Scroller du ned til enden på siden er det linker videre, blant annet til mattilsynet og videncenter for allergi (dansk side). Her har jeg ikke lest så mye ennå, men tror den inneholder mye informasjon som er aktuell: http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/index.cfm?fuseaction=search.simple
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 En med nicket fantabolous kitten linker til EUdirektiver:) Kult Men jo, stoffet er vel ulovlig i EU slik jeg har forstått det(eller husker jeg feil ,at det var USA) - uansett, jeg kom til den konklusjon at jeg ikke var villig til å ta risikoen. Etser man hull i hodebunnen gror det ikke nytt hår ut, og jeg får heller satse på lipsgloss som pynt fremfor glossy hårfarge. Problemet med å teste seg for denne type allergi er jo nettopp det at den kan dukke opp når som helst, ergo - at man tålte det forrige gang er ingen garanti. Tenkte kanskje at toninger var mildere og uten dette stoffet, men dessverre.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå