AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Jeg er en jente på 21 som er samboer med en gutt på 23. Jeg er dritt lei av å bruke så mye penger på mat. Jeg er sånn som kan spise restene i flere dager etterpå, og gjerne spise knekkebrød til middag. Men kjæresten min må ha frokost, mellommåltid, lunsj (varm mat), mellommåltid, og middag + kvelds. Jeg lager nesten all maten.. De siste 2 årene har vi spist mat for ca 400,- gjennomsnittlig hver dag. Kjæresten min spiser enorme mengder mat ( er veldig trent og spiller hockey + 190 høy). Hver middag må være sunn og hjemmelaget, og dagen etter spiser HAN restene.. Jeg har ikke turt å si noe på det før nå og da sa han at han heller kunne flytte hjem hvor han kunne spise gratis mat hele tiden. Hva faen... Flytt hjem da sa jeg. Men hva er normalt? Bruker man 400,- på mat hver dag?? 200,- gjen.snitt. pr person?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 400?? Hjelp. Vi bruker 100-150. Og samboeren min veier 110kg, så munnen står ikke helt stille der heller.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Her bruker vi maks 100 pr. pers, altså 200 til sammen på meg og han. Vi spiser sunn og god mat, men ingen av oss er hockeyspillere så vi har kanskje ikke det samme matbehovet som kjæresten din
Kassiopeia Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 (endret) Jeg og samboer bruker gjennomsnittlig 107 kroner pr dag til sammen på mat og drikke. Dette klarer vi oss veldig bra med, spiser masse frukt og grønt og god mat. Vi legger begge av 1500 kroner kontant den 1. hver måned, og fordeler de pengene på en hel måned. Noen ganger blir det også litt til overs, det legger vi av til sparing. Synes 400 kroner per dag høres utrolig mye ut. Endret 14. november 2011 av Suvana
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 ts her. Jeg blir gal! Hadde sikkert spart 50 000,- om jeg hadde bodd alene.. Men sånn skal man vel ikke tenke
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Vi bruker 142 kr dagen, dvs 1000 kr uka. Om han tror han kan flytte hjem igjen å få alt gratis, så tror jeg han tar grundig feil. Bor man hjemme som 23 åring, betaler man husleie som skal dekke mat + litt til. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Jeg handler mat for ca. 400 kr i uka. Hvor mye jeg bruker pr. dag vil nok variere litt, men regner med rundt 30-40 kr i gjennomsnitt. Litt mer i helgene for da er det litt snacks, brus og slikt i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Del opp økonomien om dere deler på matkostnadene da. Og forklar at en voksen mann ikke kan gå hjem å spise gratis mat.. Er ikke slik det funker. Spe på med mer matoljer og slikt for å få opp kaloriene. 1
katinkatinka Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Jeg bruker cirka 40-80 kroner om dagen (snakker da om å spise hjemme, selvsagt) Mannen min er lett oppe i 500-600. Han spiser helt sinnssykt mye og er veldig glad i mat. Hvilket er en opplagte grunnen til at matutgiftene går fra HANS lønn
spinnwild Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Vi bruker under 100kr dagen, så lenge vi ikke føler for noe fancy. Min venninne har også en kjæreste som spiser mer og dyrer enn hva hun gjør. De har fikset dette med at de betaler for sin egen mat.
Zzyzx Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Opp mot 200 pr dag for to stykker, sånn ca. Det inkluderer det meste, også lunsj på jobb og en og annen take-away. 400 høres veldig mye ut. Han vil ikke betale mer enn du gjør, antar jeg?
Ananas. Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Vi setter av 5000 (ca 160 kr dagen) til mat i måneden, men bruker sjeldent fullt så mye.. Dette dekker også toalettpapir, tørkerull, bakepapir osv.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Jeg bruker rundt 150 kroner per dag, på meg selv. Det dekker da frokost, lunsj i kantinen på jobb og middag (ute 2-3 ganger i uken).
kanelsnurr Skrevet 14. november 2011 #14 Skrevet 14. november 2011 Jeg og samboeren bruker gjennomsnittelig 140 kroner dagen, altså 70 per pers. (Men det innkluderer alt som kjøpes på matbutikken, og jeg er ikke sikker på hvor mye som går til mat, og hvor mye som går til andre dagligvarer). Og da spiser vi alltid skikkelig mat, alltid god sunn middag, kjøper mye frukt og grønnsaker, og er til og med litt snobbete på kaffe'n. 400 kroner dagen er vilt mye. Lever dere på indrefilet?
Gjest Nigiria Skrevet 14. november 2011 #15 Skrevet 14. november 2011 Wwhaa? Det høres veldig mye ut med 400 kr. Jeg spiser vel for ca 100kr dagen tror jeg, sånn i snitt. Og da spiser jeg BRA. Sunt og ganske mye, siden jeg trener en del. Jeg og samboeren min har funnet ut at det går ca 2500kr i mnd for oss begge i mat (tok vare på alle kvitteringer). Spiser ute kanskje 2-3 ganger i måneden og da blir det så klart litt mer.
Gjest Solsmil Skrevet 14. november 2011 #16 Skrevet 14. november 2011 (endret) jeg er ikke heelt sikker på akkurat hvor mye vi bruker, siden vi ikke har et fast busjett, men vi spiser veldig billig, og i normale mengder (ingen av oss er småspiste, men ingen av oss spiser veldig mye heller). Tror kanskje vi ligger på rundt 100 kr per dag for begge to (50 per person), og ingen av oss bruker noe særlig penger på mat. Endret 14. november 2011 av Solsmil
Meridian Skrevet 14. november 2011 #17 Skrevet 14. november 2011 Jeg er en jente på 21 som er samboer med en gutt på 23. Jeg er dritt lei av å bruke så mye penger på mat. Jeg er sånn som kan spise restene i flere dager etterpå, og gjerne spise knekkebrød til middag. Men kjæresten min må ha frokost, mellommåltid, lunsj (varm mat), mellommåltid, og middag + kvelds. Jeg lager nesten all maten.. De siste 2 årene har vi spist mat for ca 400,- gjennomsnittlig hver dag. Kjæresten min spiser enorme mengder mat ( er veldig trent og spiller hockey + 190 høy). Hver middag må være sunn og hjemmelaget, og dagen etter spiser HAN restene.. Jeg har ikke turt å si noe på det før nå og da sa han at han heller kunne flytte hjem hvor han kunne spise gratis mat hele tiden. Hva faen... Flytt hjem da sa jeg. Men hva er normalt? Bruker man 400,- på mat hver dag?? 200,- gjen.snitt. pr person? Er det normalt å spise så mye? Er han konstant sulten? Spiser han mye hvetemel som pasta, brød ...? Mat laget av hvetemel får blodsukkeret til å svinge, og man føler seg ikke mett, og da blir man fort sulten igjen. Jeg spiser ikke noe hvetemel, og holder meg derfor mett lenger og spiser derfor ikke så mye. Jeg spiser mye fett og proteiner og grønnsaker. Fett og metter sammen med proteiner, slik som nøtter, kjerner, frø, avokado, fisk. Jeg har en venninne som bruker 200 kr i uka på mat. Det blir bare 800 kr i mnd på mat. Hun får en del hjemmefra, men likevel ... ! Selv hadde jeg en periode der jeg brukte 200 dagen på mat, og det syns jeg var ALTFOR masse! 200 x 30 = 6000 kr i mnd! x 12 = 72 000 i året! 400 x 30 = 12 000 kr i mnd!!! x 12 = 144 000 i året!!! Idag bruker jeg kanskje 50-100 kr dagen på mat, men jeg kunne sikkert levd billigere. Du burde lage mat til deg selv, og han burde ordne mat til seg selv. Hvorfor skal du stå å lage mat til han??? Kjærlighet gjør vel blind ... Og disse pengene du bruker på han kunne du brukt til sparing eller på noe til deg selv. På meg høres han veldig umoden og barnslig ut, så best å la han flytte hjem. Men stakkars foreldene hans ... 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #18 Skrevet 14. november 2011 Wwhaa? Det høres veldig mye ut med 400 kr. Jeg spiser vel for ca 100kr dagen tror jeg, sånn i snitt. Og da spiser jeg BRA. Sunt og ganske mye, siden jeg trener en del. Jeg og samboeren min har funnet ut at det går ca 2500kr i mnd for oss begge i mat (tok vare på alle kvitteringer). Spiser ute kanskje 2-3 ganger i måneden og da blir det så klart litt mer. Hvordan har du regnet ut dette egentlig? 100 kr per dag i 30 dager (sier det er 30 dager pr mnd for å gjøre det lett), blir jo 3000,-kr - for den maten du spiser. Da kan jo ikke du og samboeren din bruke 2500,- kr på mat tilsammen pr mnd? Om han også spiser for 100,- kr per dag vil kostnaden for begge per mnd bli 6000,-? 3
Tropic Skrevet 14. november 2011 #19 Skrevet 14. november 2011 Jeg og kjæresten bruker tilsammen 166 kr per dag, men dette inkl da også toalettpapir, såpe, shampoo osv osv. Og kjæresten min spiser MYE! Hva er det dere lager til mat? Frokost, lunsj og kvelds er jo ofte brødmat evnt rester og middag varmmat, spiser dere biff hver dag?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #20 Skrevet 14. november 2011 Oi, 400 kr var mye pr dag. Jeg har ikke helt oversikt, men tipper vi bruker 100-150 kr pr dag, mer hvis vi legger til luksusuvaner som samboers røyking og brusdrikking. Vi får lett en middag til under 100 kr (selv hjemmelagd og med mye kjøtt), men bruker selvsagt også mer noen dager, andre måltider er billige (bortsett fra periodevis kantinespising)... Hvis man trener veldig mye trenger man også mye mer mat enn normalen, husker jeg så intervju med han roeren, Tufte, han spiste noe sånt som 12000 kalorier om dagen Men da synes jeg den som trenger så mye mat også bør betale en større andel av maten - vanligvis er jeg ikke for flisespikking som i at menn spiser mer enn kvinner og derfor må betale mer, men når det kanskje er snakk om 3-4 ganger så mye som du spiser, blir det jo en ganske stor ekstrakostnad for deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå