Gå til innhold

Å flytte til nytt sted med barn - hva må man ta hensyn til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper jeg kan få noen kloke svar her. Vi er en familie med 3 barn i alderen 4 år, 7 år og 11 år. Jeg og ektemannen vurderer å kjøpe hus på et nytt sted. Vi kjenner ingen der. Årsaken til flytteønske er at vi på lang sikt ønsker bedre omgivelser og tilbud til barna. Her vi bor nå er det dårlig med tilbud og kollektivtilbud. Alt må foregå med bilkjøring. Nærmeste by/tettsted er 20 minutter med bil.

MEN - skal man ta hensyn til "her og nå" så har jo barna det trygt og godt her. De kjenner miljøet, har gode venner og trives på skolen. Vi har jo ingen garanti for at dette skjer på det nye stedet. Vi tenker spesielt på 11 åringen.

Hvordan forbreder vi barna på at vi skal flytte? Hvordan og hva er viktig å undersøke vedr det nye bostedet? (kan man feks finne ut hvordan miljøet på barneskolen er osv)

Tar imor alle gode tips!

(og håper jeg la dette på riktig kategori - er ny som bruker her inne..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å flytte inn i et boligfelt hvor det er unger på egen alder. Da er det store sjanser for å få venner fort!

Ang. skole, kontakt FAU på aktuell skole. Kontaktinfo ligger mest sannsynlig ute på nettsiden. Hvis ikke den gjør det, ring skolen og få nummer til leder i FAU. Vedkommende kan si mye om miljøet på skolen.

Sjekk skolevei. Trygg? Lang? Godt opplyst?

Få unger inn i fritidsaktiviteter og engasjer dere sammen med de. Blir dere kjent med foreldre og unger er det større sjanse for at ungene finner seg fort til rette.

Ikke flytt lenger vekk enn at ungene kan holde en viss kontakt med gamle venner, men allikevel langt nok unna til at det ikke blir noe alternativ å pendle fram og tilbake til de hver helg. Ungene må mentalt vite at de må finne bestevenner på det nye stedet, men at kontakten opprettholdes.

Om dere skal flytte eller ikke? Jeg vet ikke:) Det er vel mye som spiller inn. Er det videregående i nærheten, eller må de flytte hjemmefra når de er 16 år? Tror det hadde vært det viktigste for meg.

Dere bor vel på et ganske klassisk sted i utkant-Norge? Totalt avhengig av bil og unger som drømmer om den dagen de får "lappen" og friheten:)

Skrevet

Takk for mange fornuftige tips! Bor ikke akkurat i utkant-norge, men ønsker å bo mer sentralt enn vi gjør idag! Eneste som hindrer oss i å hoppe i det er barna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...