AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Hei! Jeg skal få en valp innen tre måneder, men vet ikke når enda. Det kommer helt an på hvilken jeg får kjøpt. Jeg er så ensom, og jeg har så vanvittig lyst til å ha valpen min her... Den er det eneste jeg tenker på, og alt jeg gjør er å sitte på google og finne utstyr til den og planlegge... Huff... Hvordan holder man ut ventetiden?
Roo Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Akk, jeg husker den ventetiden. Den var uendelig lang! Hva slags hunderase har du valgt? Du kan: -Sjekke hundeskoler for valpekurs. Lurt for basic trening og sosialisering. -Handle inn utstyr til hunden, seng, leker, mat, godbiter osv -Sette deg inn i hundeoppdragelse. Hvordan skal du oppdra din hund for å forme den slik du ønsker at den skal være? Det finnes masse spennende nettsider og bøker om hundehold. Kanskje du kan ta deg en tur på biblioteket å låne noen?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 Tusen takk for svar! :D Jeg skal ha en Irish Softcoated Wheaten Terrier! Er jo en del å lære seg, men jeg har holdt på i en del måneder allerede, og kan virkelig ikke vente...
Roo Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Bare hyggelig det. En terrier ja, så koselig! Sant det, det er mye å lære seg. Har du hatt hund før, eller er det din første? Hehe, du har jo ikke så mye annet valg enn å vente. Det jeg tenkte på når jeg ventet var at jeg skulle nyte det å faktisk glede meg. For etter man har fått valpen går det ikke lange tiden før alt føles normalt med hund i hus Man får liksom ikke tilbake den vente-spenningen. Før jeg fikk valpen min snakket jeg mye med folk med hund. Jeg oppdaget fort at folk har MYE forskjellig syn på hvordan hunder skal oppdras. Jeg tenkte hele tiden på hva jeg kunne gjøre for å forme MIN valp slik jeg ville ha den. Ikke la deg påvirke av alt og alle. Bruk litt skjønn. Men du har masse å glede deg til med valp. Ønsker deg lykke lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Bare hyggelig det. En terrier ja, så koselig! Sant det, det er mye å lære seg. Har du hatt hund før, eller er det din første? Hehe, du har jo ikke så mye annet valg enn å vente. Det jeg tenkte på når jeg ventet var at jeg skulle nyte det å faktisk glede meg. For etter man har fått valpen går det ikke lange tiden før alt føles normalt med hund i hus Man får liksom ikke tilbake den vente-spenningen. Før jeg fikk valpen min snakket jeg mye med folk med hund. Jeg oppdaget fort at folk har MYE forskjellig syn på hvordan hunder skal oppdras. Jeg tenkte hele tiden på hva jeg kunne gjøre for å forme MIN valp slik jeg ville ha den. Ikke la deg påvirke av alt og alle. Bruk litt skjønn. Men du har masse å glede deg til med valp. Ønsker deg lykke lykke til! Det er min første hund som voksen, og min første egne! Derfor jeg er så spent Avhengig av å ha dyr rundt meg, og nå har jeg vært uten i halvannet år. Holder på å gå på veggen! Det blir nok den lykkeligste dagen i mitt liv, den dagen jeg får valpen min... Tusen takk for tips! Jeg skal prøve å nyte ventetiden som du sier Det er herlig å ha noe å glede seg til! TS
Roo Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Det er noe med det ja, når man er vant med dyr er det veldig tomt uten. En gang dyr, alltid dyr
Gjest Survival Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Mitt forslag er at du forbereder deg på vanskelige tider også. Å få en valp i hus er helt fantastisk og som regel blir man forelska i valpen fra første stund! Men husk at det vil komme tider der du tenker deg om flere ganger: Var jeg virkelig klar for denne hunden? Og det vil du nok gjøre utelukkende hvor mye du forbereder deg på ankomsten. Valper kan irritere vettet av en. De kan være så fantastisk søte, små, rolige, snille skapninger, men som barn kan de plutselig snu helt rundt og bli vrange og sta, tisse masse på gulvet inne når de vet de skal ut først, og de kan finne på å hente sokker og sko hele dagen og du får ikke ett sekunds fred om natten fordi valpen nekter å roe seg ned for kvelden. Noen dager er sånn. For eksempel så er trassalderen hos hunden noe av det vanskeligste. Noen mener at trassalder hos hund er oppspinn, men jeg har selv opplevd det. En periode med noen måneders varetid hvor hunden hører på 0% av det som eier sier. Der hunden er sta, lever helt i sin egen boble, og gjør alt motsatt av hva den er trent opp til. Den kan bli totalt rastløs hele tiden og springe rundt seg selv og deg i ring konstant. Dette er vanskelige tider, og her må du gjøre alt rett. Når hunden gjør noe som er mot reglene, går på bordet og henter mat for eksempel, så er det kritisk at du i denne perioden understreker nettopp at det er ikke lov. Og det kan være tøft å være på vakt hele tiden. Det er i denne fasen at mange hundeeiere omplasserer hunden sin. De takler det rett og slett ikke. En mellomting mellom at de selv har tatt på seg for mye, og at hunden ikke lystrer, er første steg mot omplassering dessverre. En hund er et liv. Og hunden fortjener like mye av deg som du skal ha hos den - oppmerksomhet, tålmodighet, mosjon, sunn mat, helsetilsyn, lek og en leder. Du er lederen og du har ansvaret på deg for livet til denne søte valpen som en dag skal bli en ganske stor hund. Glem ikke det når du får valpen i hus! Jeg regner med at du har begynt og lagt til rette for valpens ankomst? Jeg tenker på at du har funnet ut hvor hunden skal være dersom du skal på jobb/skole, om du skal ha deg ferie, om du har kjøpt det du trenger, om du har funnet riktig oppdretter og besøkt denne oppdretteren, om du har forhørt deg med familie om de kan trå til dersom du trenger ei hjelpende hånd, og om du har en eller flere personer i bakhånd som har kunnskap om hundehold dersom du trenger hjelp til noe av det. (Ikke tro at du sitter på all kunnskapen om hunden bare fordi du er oppvokst med hunder.. Det er klassisk feil. Man må se hver hund som et individ). 3
applecider Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 Veit akkurat hvordan du har det TS! Samme problemet her.. Reserverte valp, dro hjem og skulle hente han i begynnelsen av desemeber. Klarte ikke å vente, og han var jo gammel nok, så dro å henta han alikevel Har derfor ingen gode råd til deg, men jeg forstår deg
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Samme her.. Bare 9 dager igjen, men er snart gått insane!!!
Natalie1 Skrevet 18. november 2011 #11 Skrevet 18. november 2011 Offda, vente tiden er fryktelig! Man tenker på alt og ingenting. Husker jeg ikke fikk sove engang. Jeg pleide å lese bøker om rasen, og valpetiden, å være best mulig forbredt, men det gjør ventetiden kanskje enda lengere Men lykke til med valpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå