Gå til innhold

Depresjon, er det alvorlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan har du det nå da Summerprincess?

Har det gått bra med deg i julen?

Tenker på deg :blomst_opp: .

Videoannonse
Annonse
Gjest Fallera
Skrevet

Fint at du nå har fått hjelp!

Din første lege behandlet deg dårlig. Så, absolutt enig med de som mener du bør bytte til en som er empatisk og har mer kunnskap om psykiske lidelser.

Jeg vil fortelle litt om hvordan det var da jeg tok kontakt med lege etter å ha slitt lenge, lenge, vært trist og lei, grått , vært irritabel og følt at livet var så utrolig tungt, - jeg lå liksom og kava nede i kvikksand, kom meg aldri opp. En venninne var på besøk hos meg, og fikk dratt meg med til legen da hun så hvordan det var fatt med meg. Hun ville ikke akseptere at jeg sa at jeg kanskje skulle ringe legen snart; hun skjønte at jeg kom til å utsette det, så hun ringte sjøl. Fikk time, venninna mi ble med. Legen var pyton, sa bare at jeg måtte tenke positivt. 0 hjelp å få der. Var enda mer nede da jeg kom hjem fra legen! Men venninna mi ville ikke gi seg med det. Hun hadde selv gått gjennom en depresjon og fått kjempebra oppfølging.Så hun visste at man hadde krav på å få hjelp. To timer etterpå hadde hun ringt og byttet fastlege for meg, og vi satt på et nytt legekontor!

Ble møtt av en turnuskandidat, ikke han som skulle bli fastlegen, han var opptatt akkurat da. Turnuskandidaten var kjempegrei, spurte meg om diverse og fylte ut et skjema. Det viste seg at jeg akkurat da hadde moderat depresjon. (Hadde slitt enda verre før, da hadde jeg vel vært dypt deprimert) Den nye fastlegen min ble hentet, han var kommet tilbake og kunne prate med meg. Han satte seg på huk foran meg og sa at dette skulle nok gå bra, vi skulle få satt i gang behandling og jeg skulle få hjelp. Det var en utrolig lettelse å gå fra legekontoret den dagen!

Alle mulige slags blodprøver ble tatt, for å sjekke om jeg hadde vit.mangel, hvordan blodsukkernivået var, stoffskifte osv. Alt var ok.Det ble bekreftet at det var en depresjon jeg hadde.

Jeg begynte på seroxat, fikk velge selv om jeg ville begynne på antidepr.Jeg følte at det ikke var en annen utvei, for jeg hadde slitt i flere år med nedturer, følte meg sjelden skikkelig glad. Legen ville vente en md før han så hvordan medisinen virket før han evt henviste meg til psykolog. Jeg sa at jeg trodde det var en god ide at jeg pratet med en profesjonell. Så det var jeg med på å bestemme. Etter 3 md ventetid fikk jeg time hos psykolog. Fram til da hadde jeg vært på samtale hos legen først en gang i uka, så to ganger i md. Kjempebra oppfølging! Men det beste var at seroxaten virket så godt. Etter en uke med kvalme kjente jeg ikke flere bivirkninger. Etter 3 uker;- pang! Det verste tungsinnet var borte! Det var fantastisk! Hadde ikke kjent meg sånn på flere år.

Og nå etter et år kan jeg bare tenke tilbake og prise meg lykkelig over all hjelpen jeg fikk av venninna mi og legen og psykologen. Jeg er glad og takknemlig hver dag. Jeg ser positivt på livet. Det er herlig, rett og slett!

Så, husk at du har krav på skikkelig behandling:

-undersøkelse av blodsukker, stoffskifte etc.

-spørreskjema ang. depresjon (vær ærlig!)

-være med å bestemme hvor ofte du trenger samtaler med legen, om du vil begynne på antidepressiva, ha henvisning til psykolog

-bytt fastlege dersom "kjemien" ikke stemmer

Husk at du betaler bare ca 2oo kr hos psykolog hvis du får henvisning fra legen. Og etter at du har betalt 1350,- ca får du frikort.

Vel anvendte penger!

Lykke til videre!

Skrevet

Hei Fallera :)

Så flott at du fikk hjelp. At du er så heldig og ha en fantastisk venninde og at du var heldig med legen din. Det betyr visst mye.

Må si jeg er imponert over hvordan du ble tatt i mot.

Når det gjelder meg selv, begynner jeg å lure om det er noe med meg siden jeg alltid får leger som ikke er bra nok..

Da jeg fikk time hos en privat lege, hørte hun kun på meg ikke noe annet.

Jeg fikk ikke noe skjema om depresjon som jeg skulle svare på. Det var vel dårlig? Ikke ville hun ta blodprøver av meg heller for å sjekke andre årsaker til depresjon.. Ikke henviste hun meg til psykolog heller som jeg ønsket. Da jeg først kom til legen var jeg så utkjørt at jeg ikke orket mer. Trodde hun ville hjelpe meg. Hun gav meg de antideppresive, men jeg har nå sluttet på de. Mente at jeg ikke trengte dem. Og merker nå stor forbedring. Det var vel pga min livssituasjon nå som gjorde at jeg ble deprimert og av en eller annen grunn har jeg nå kommet meg igjen.

Jeg har ikke vært hos legen igjen etter at jeg har sluttet med de pillene. Vet ikke hva mer jeg ska gjøre. Selv om jeg ikke er deprimert nå skulle jeg gjerne ha snakket med en terapeut eller lignende. Føler at jeg hadde hatt godt utbytte av det. Men det er så jævla vanskelig ser det ut som.

Å få en psykolog.. Men nå er jeg i det minste ikke deprimert lenger.. Men er veldig redd for å bli det igjen.. Ett eller annet med psyken min er ikke av de beste eller som den skal være til tider. Men tydeligvis ikke noe hjelp å få av de legene jeg får eller går til..

Skrevet

En annen ting.. Jeg gikk til en spesialpsykolog for noen år siden. Bare 3 ganger tror jeg. OG da betalte jeg 500 kr timen. Han sa at om jeg gikk til han 10 eller 12 ganger skulle jeg få rabatt altså da halvparten av det jeg da betalte. Men jeg følte det ikke var noe hjelp i han så jeg sluttet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Summerprincess!

Jeg sitter her og leser det du skriver, og jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i situasjonen din. Jeg har selv slitt i mange år og fått ungdomstiden ødelagt. Det er så vanskelig å be om hjelp, da må man fortelle en annen person om følelser man kanskje ikke engang vil innrømme for seg selv! Og det er utrolig tøft å blottlegge seg slik for andre. Når man i tillegg føler at man ikke blir hørt er det helt jævlig!

Først og femst må du bytte lege så fort som mulig! Gjør det klart for den nye legen hvordan du er blitt møtt hittill, sånn at hanhun forstår at dette er langvarig og ikke vil gå over av seg selv. Ikke gi deg før du har fått henvisningen du skal ha!

Medisinering er det til syvende og sist bare du som kan bestemme. Det er tross alt du som skal ta den hver dag! Nå er det jo en gang slik at medisiner ikke fungerer likt på alle,og det gjelder å finne riktig type og dose. Men det er kjekt å ha det i bakhodet som et alternativ! Det kan bli aktuelt i framtiden, og da kanskje bare i en periode. Evt bivirkninger avtar oftest etter en uke eller to.

Uansett, det jeg vil fram til er at du ikke må gi opp! Det er så meningsløst å kast bort den tiden man har på depresjon! Ta det fra en som vet dette veldig godt! Så lykke til :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...