Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 #1 Del Skrevet 11. desember 2003 Når det gjelder depresjon, burde man gå til legen med en gang da? Har vært hos legen i sommer. Byttet til en ny lege. Jeg var langt nede. Jeg fortalte litt om min livssituasjon. Hun kom med råd og mente jeg trengte å komme meg til psykolog. I stedet har jeg helt til nå latet som jeg har det bare bra. Prøvd å fornekte at jeg fortsatt er deprimert. Vurderer nå og snakke med legen min igjen og høre om hva hun kan gjøre for meg. Gruer meg veldig. Jeg tørte ikke være helt ærlig da hun spurte om jeg hadde hatt selvmordstanker. Noe jeg har slitt med tidligere. Syns det hørtes så skremmende ut å si det. Som om hun kansje trodde at jeg var ordentlig syk. Har ikke lyst å gå på noe antideppresive, men hadde hatt godt av terapi. Men problemet er at jeg ikke har så god råd til det. Syns 500 kr timen er mye. Men igjen det er verdt det likevel.. Føler at jeg virkelig vil bli meg selv igjen. Når jeg er sammen med familien kan jeg plutselig begynne å gråte når jeg snakker om noe som er vanskelig for meg. Kan innrømme nå at jeg ikke har det noe godt med meg selv. Er det håp for meg? Hvor lang tid tar det før jeg blir bra igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2003 #2 Del Skrevet 11. desember 2003 Selvfølgelig er det håp for deg! Det å lure terapauten er ikke særlig smart. Du lurer egentlig bare deg selv. Når det gjelder psykiske problemer er det i grunnen ingen som kan hjelpe deg hvis du ikke selv bidrar. Ikke vær redd for at legen skal tro at du er syk, det er jo derfor de er der. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #3 Del Skrevet 11. desember 2003 Hvis du får rekvisisjon betaler du bare opp til 1600 kr eller noe sånt, så betaler staten resten. Men det er litt kø for offentlige psykologer. ergo er det ingen grunn til å vente med å bestille time! Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 11. desember 2003 Selvfølgelig er det håp for deg! Det å lure terapauten er ikke særlig smart. Du lurer egentlig bare deg selv. Når det gjelder psykiske problemer er det i grunnen ingen som kan hjelpe deg hvis du ikke selv bidrar. Ikke vær redd for at legen skal tro at du er syk, det er jo derfor de er der. Lykke til! Har ikke lurt terapeuten, men venter på å få terapi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 11. desember 2003 Tusen takk Poirot. Det er jo flott da. Håper det ordner seg etter hvert. Skal ringe til legen allerede i morgen, håper jeg får time til uken. Dessverre er det lang kø, men jeg er villig til å vente bare jeg får hjelp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 11. desember 2003 Mange som sier at du må hjelpe deg selv, ellers er det ikke noe vits. Det skjønner jeg. Men samtidig er det ikke så enkelt å hjelpe seg selv. Om det er så enkelt å hjelpe seg selv, hadde jeg ikke slitt med oppblussende eller latente depresjoner som jeg har nå. Nesten derfor jeg blir skeptisk til psykologer. Vet ikke helt hva jeg skal forvente av dem. Hadde jeg kunnet hjelpe meg selv hadde jeg vært i orden psykisk for lenge siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #7 Del Skrevet 11. desember 2003 Mange som sier at du må hjelpe deg selv, ellers er det ikke noe vits. Det skjønner jeg. Men samtidig er det ikke så enkelt å hjelpe seg selv. Om det er så enkelt å hjelpe seg selv, hadde jeg ikke slitt med oppblussende eller latente depresjoner som jeg har nå. Nesten derfor jeg blir skeptisk til psykologer. Vet ikke helt hva jeg skal forvente av dem. Hadde jeg kunnet hjelpe meg selv hadde jeg vært i orden psykisk for lenge siden En psykolog skal jo hjelpe deg til å hjelpe deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2003 #8 Del Skrevet 11. desember 2003 Har ikke lurt terapeuten' date=' men venter på å få terapi.[/quote'] Men du har lurt legen din, det går for det samme. Hvis du ikke vil fortelle legen, terapauten eller psykologen hva du tenker på er det faktisk ingen som kan hjelpe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 11. desember 2003 #9 Del Skrevet 11. desember 2003 Depresjon kan være en livsfarlig lidelse. Nå kjenner jeg ikke din situasjon, men jeg synes at dersom du har slitt med dette en stund, burde du gå til legen og få sjekket opp en sak: Mange jenter sliter med mangelfull produksjon av hormonet thyroxin fra skjoldbrusk-kjertelen - en medisinsk lidelse som kalles hypothyreose (gjør et søk på f.eks. www.google.com for å få mer info). Hormoner er "skumle" stoffer på den måten at de styrer mange mekanismer i kroppen. Lavt thyroxin-nivå gir lavt stoffskifte, uopplagthet og... depresjoner. Dersom man går med dette ubehandlet over lang tid kan det gi depresjoner som er livsfarlige pga. faren for selvmord. I en del andre land er dette en lidelse "dameblader" skriver artikler om på samme måte som det skrives om f.eks. benskjørhet i norske blader. Av diverse årsaker vet dessverre mange leger i Norge for lite om denne lidelsen - som altså først og fremst rammer kvinner. Mitt råd: Finn en lege som vet noe om dette, vet hvilke tester som må taes for å sjekke om dette kan være årsaken til problemet ditt. Dersom det ikke er tilfellet - vel, så vet du ihvertfall det. Dersom det *er* tilfellet, er det noe som kan behandles med medisiner. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_Michelle Skrevet 11. desember 2003 #10 Del Skrevet 11. desember 2003 Mange med alvorlige problemer lurer legen eller psykologen sin ved å holde tilbake problemene sine. Jeg har en venninne som sliter ganske hardt med spiseforstyrrelser. Hun vet at hun trenger hjelp, men holder alltid tilbake når hun er hos legen, slik at legen tror hun er bedre. I vår trodde legen at venninna mi var kurert, så da slapp hun å komme tilbake... Venninna mi sliter enda verre nå, dessverre! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nefertiti Skrevet 11. desember 2003 #11 Del Skrevet 11. desember 2003 Er enig i at det ikke hjelper noen å holde tilbake noe når en går i terapi. Da vet jo ikke psykologen hva han skal hjelpe deg med. Går selv til psykolog og prater litt i blandt. Sliter ikke med depresjon slik som deg, men det er bare godt å gå der å få sortert tankene sine. Jeg var veldig skeptisk i begynnelsen og de første gangene så jeg ikke helt poenget, men etter en stund ser en verdien av det å fortelle alt en tenker på til en som ikke sier det videre. Det er nok uvant i begynnelsen, hvertfall var det det for meg, men det går seg til... Jeg hadde så inderlig håpet at psykologen skulle servere meg en løsning på ting (visste egentlig at det ikke ville skje) men det gjør de ikke. De sier tvert imot veldig lite. De får deg til å se løsningen selv. Du må ha masse lykke til! Snart får du nok kontroll på tankene og depresjonen din. Som noen sa til meg, det er kun du som har nøkkelen til døren hvor løsningen på problemene ligger. Psykologen blir din veiviser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 11. desember 2003 #12 Del Skrevet 11. desember 2003 Det Arnie sier er helt rett, og viktig. Det er nok mange som har blitt satt på antidepressiva som istedet hadde behov for thyroxin.. På samme måte kan høyt stoffskifte føre til angst. Min mor har hatt sin andel med depresjoner og angst gjennom årene, hun har også hatt problemer med et ustabilt stoffskifte (uten at jeg kan fastslå en sammenheng). Hennes lege har fortalt at han alltid sjekker stoffskiftet i starten, når folk har depresjoner. Dette for å kunne utelukke at dette er årsaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 11. desember 2003 Takk for svar alle sammen.. Ja det er virkelig dumt å ikke være ærlig og virkelig fortelle hvor ille det er. Dessverre er jeg redd for at legen skal tro jeg er gal.. Vet det høres dumt ut. Men når jeg får time neste gang skal jeg være ærlig og fortelle hvor ille det egentlig er. Når det gjelder dette med stoffskifte så testet jeg dette for 2 år siden. Første gang fant de noe, men da de dobbel sjekket så var alt bra viste det seg. Likevel når jeg leser om symptomer på stoffskifteproblemer kunne jeg hatt det. Men de stemmer også med depresjon. Veien føles så tung, jeg har liten tiltro til meg selv. Hadde vært så deilig om psykologen hadde hatt en vidunderkur og vips så var alt bra. Ting tar tid, det vet jeg. Slik som jeg er må jeg sikkert ha 1 års terapi tenker jeg. Godt at man får snakket med dem, men om de ikke sier noe er det bortkastet penger også. Er det bare for å få ut tanker kan jeg bare skrive dagbok. Hadde heller sett for meg at de hadde noen kloke svar og at de kan fortelle meg hvorfor jeg er som jeg er.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nefertiti Skrevet 11. desember 2003 #14 Del Skrevet 11. desember 2003 De snakker jo selvfølgelig med deg, men det blir nok du som i hovedsak snakker. De stiller de rett spørsmålene til deg på det rette tidspunktet og får deg til å se ting på en annen måte. (men nå kan jeg jo selvfølgelig bare snakke ut fra min erfaring) Men som sagt så har ikke jeg hatt depresjon og da kan det hende det er andre behandlingsopplegg. Jeg trodde det ikke selv, men det er noe helt annet å fortelle noe og sette ord på følelser enn å kverne på ting inni seg. Skrive kan være en god terapi, men jeg vil likevel anbefale deg å snakke med en psykolog. Å gi ikke opp om du ikke ser fremgang etter et par ganger. Det tar tid! Det virker som om du har god innsikt i hva du sliter med og det kommer nok til å være til stor hjelp. Du kommer til å klare dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 11. desember 2003 Takk Nefertiti.. Blir beroliget av det du skriver. Jo jeg har på en måte en slags innsikt. Tror jeg har alle svarene selv. Men tror også det er noe annet inn i meg som jeg ikke kan se enda. Som gjør at jeg er på dette viset. Det er tungt. Men takk for at du tror på meg :D Håper jeg får se lyset snart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 11. desember 2003 #16 Del Skrevet 11. desember 2003 Når det gjelder dette med stoffskifte så testet jeg dette for 2 år siden. Første gang fant de noe, men da de dobbel sjekket så var alt bra viste det seg. Likevel når jeg leser om symptomer på stoffskifteproblemer kunne jeg hatt det. Men de stemmer også med depresjon. Psst, det kan ikke skade å dobbelsjekke igjen. Jeg ble først sjekket for mange år siden, alt var ok, når jeg så ble sjekket igjen et år senere var det ikke det. Bare sånn "just in case". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 11. desember 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 11. desember 2003 Det skader ikke å få tatt de prøvene bare for å utelukke det nok en gang Men kan det være p-piller da? Tviler på det. Ringer i morgen jeg og får legetime så fort som mulig.. Håper nesten det ikke er stoffskifte. Kjedelig å gå på medisin for resten av livet. Går det bra om man vil bli gravid senere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Frk Amalie~ Skrevet 12. desember 2003 #18 Del Skrevet 12. desember 2003 Hvis du får rekvisisjon betaler du bare opp til 1600 kr eller noe sånt, så betaler staten resten. Men det er litt kø for offentlige psykologer. ergo er det ingen grunn til å vente med å bestille time! Lykke til. det er 1350 kr som er grensen for frikort. Med det samme synes jeg 500 kr pr time hørtes mye ut! Allmennpraktiserende psykologer koster "bare" 200 kr . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 12. desember 2003 #19 Del Skrevet 12. desember 2003 Håper nesten det ikke er stoffskifte. Kjedelig å gå på medisin for resten av livet. Går det bra om man vil bli gravid senere da?Å ta medisin hver dag venner man seg fort til, selv et surrehue som meg... Denne medisinen er ikke et problem ved graviditet, siden den bare erstatter et hormon man mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerprincess Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 12. desember 2003 Så fint Starya. Har fått en akutt time til uken. Det er jeg veldig glad for. Orker ikke gå lenger å ha det på denne måten jeg. Ringte moren min i dag og knakk sammen. Jobben i dag har vært et helvete. Skulle ønske julen og nyttår kunne være over snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå