AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Hei! Jeg har jobbet 100% i Bergen kommune i 2011, men slutter 31.12.11 for å gå over i ny stilling hos en privat bedrift. Det jeg lurer på, er hva som skjer med de feriedagene jeg har opparbeidet meg i løpet av 2011. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne fått avspasert noe dersom jeg hadde sagt i fra i flere måneder før og dersom det passet for arbeidsgiveren min. Men jeg fikk ikke noe svar på hva som skjer nå siden jeg ikke har søkt om dette innen fristen (som jeg ikke var klar over). Går disse feriedagene bare bort eller kan jeg kreve (?) å få utbetalt penger for dem? Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Du får utbetalt feriepenger for disse dagene i 2012, ergo er det ikke noe mer å kreve utbetalt. Dvs, du kan kreve de nå, men da må du skatte ekstra. Du har derimot ikke opparbeidet deg rett på feie hos ny arbeidsgiver, og kan ikke forvente å få ferie der i 2012. De fleste arbeidsgivere pleier imidlertid å være fleksible med nye arbeidstakere og gi dem noen uker fri, men da uten lønn. Og da har du feriepengene opparbeidet i år å leve på.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Du har derimot ikke opparbeidet deg rett på feie hos ny arbeidsgiver, og kan ikke forvente å få ferie der i 2012. Ferie får hun uansett, det står i arbeidsmiljøloven. Men du har rett i at hun bruker feriepengene fra den gamle jobben til ferien sin. Men herregud, dette er Norge, hun får da ferie selv om hun bytter jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 de feriedagene du har opparbeidet deg i løpet av 2011, har du krav på å få i 2012 uansett hvilken arbeidsgiver du er hos. Du får ikke betalt ferie, det er ikke normalt for noen å få. Derimot får du feriepengene du har opptjent i år, utbetalt enten sammen med sluttoppgjøret fra nåværende jobb, eller i juni neste år. Disse er det din nåværende arbeidsplass som er ansvarlig for, så du får dem fra dem. Dersom du derimot ble trukket for 5 uker ferie i juni, slik vi blir mange steder, men ikke har fått tatt ut fulle 5 uker ferie, så har du krav på penger for de dagene du jobbet, da uten lønn i ferietrekk-måneden, som du aldri fikk tatt ut som ferie. Har du blitt trukket i lønn for 5 ukers ferie, og kun fått tatt ut fire uker, så skal de betale deg for den uken du jobbet men ble trukket for i sommer. Men dette er altså KUN dersom du ble trukket mer i faktisk lønn en det du har tatt ut i ferie i år.
SmallTalk Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 I tillegg så lønner det seg å være obs på følgende: Dersom feriepengene utbetales på siste lønning (sluttoppgjøret), så vil man ikke få feriepenger i juni/juli. Det kan altså da lønne seg å sette av disse pengene slik at man har noe å leve av sommeren gjennom.
tingeling Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Bare husk å spare de feriepengene som du får utbetalt når du slutter ved nyttår, de må du ha neste år. Og ny arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut full ferie siden du opptjente feriepenger i fjor, selv om det var hos gammel arbeidsgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå