Gå til innhold

tjene over frikortsgrensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da fått meg min aller første jobb, og jeg begynte i Juni, derfor trodde jeg at jeg skulle klare å tjene under 40 000. Dette stemmer "dessverre" ikke, jeg kommer til å bryte denne grensen i desember mnd.

Det jeg lurer på er om jeg da må trekkes skatt av de 40 jeg allerede har tjent, eller bare av det som går over grensen? Slik jeg har forstått det så tjener du 40, og så blir du trukket 50% i skatt til du ordner deg skattekort, men alle jeg snakker med sier at du blir trekt av de 40 du allerede har tjent skattefritt. Er dette sant?

En annen ting, feriepenger: Går de fra det du har tjent i fra januar til desember, eller går de fra sommer til sommer?

alle svar settes stor pris på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 50% av det du tjener over 40 000 ja. Det beløpet som overstiger dette du trekkes fra.

Når det gjelder feriepenger så er det fra jan-des i mitt tilfelle.

Skrevet

Feriepenger opptjenes alltid i kalenderåret.

Skrevet

Jeg har da fått meg min aller første jobb, og jeg begynte i Juni, derfor trodde jeg at jeg skulle klare å tjene under 40 000. Dette stemmer "dessverre" ikke, jeg kommer til å bryte denne grensen i desember mnd.

Det jeg lurer på er om jeg da må trekkes skatt av de 40 jeg allerede har tjent, eller bare av det som går over grensen? Slik jeg har forstått det så tjener du 40, og så blir du trukket 50% i skatt til du ordner deg skattekort, men alle jeg snakker med sier at du blir trekt av de 40 du allerede har tjent skattefritt. Er dette sant?

En annen ting, feriepenger: Går de fra det du har tjent i fra januar til desember, eller går de fra sommer til sommer?

alle svar settes stor pris på:)

Du må skatte av det du tjener over frikortet.Siden du nå vet at du kommer til å gå over frikortbeløpet bør du gå inn på skatteetaten.no og bestille deg ett skattekort som benyttes for desember måned.

Feriepengeåret følger kalenderåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...