Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i kollektiv, og vi har oppvaskmaskin. Han ene jeg bor med vasker alltid store kjeler, stekepanne osv i oppvaskmaskina, noe som vil si at den maks er halvfull når han vasker den, for kjelene tar jo STOR plass. Jeg har sagt fra mange ganger at det tar for mye strøm (vi betaler felles), og derfor må han vaske opp for hånd.

Nå har han vært flink en stund igjen, men nå så jeg at han hadde kjørt en maskin med tre kjeler i.. og ingenting annet. Jeg vet ikke hvor mye jeg skal gidde å kjøre på denne saken, er ikke noe gøy å "kjefte" så mye, derfor vil jeg har mitt på det tørre, og spør:

Bruker oppvaskmaskin mye mer strøm enn å vaske opp for hånd, eller spiller det ingen rolle??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest at oppvaskmaskinen står for under 3% av strømforbruket i en husstand i året, og kun utgjør noen få hundrelapper i kostnad på et år.

Jeg tviler på at forskjellen mellom å bruke oppvaskmaskin og vaske for hand er vesentlig, særlig ikke når man bruker rennende varmt vann slik man må med vask av møkkete gryter. Da trur jeg faktisk varmtvann er dyrere.

Her velger jeg i alle fall å vaske alt som går i maskinen i maskin. Det gjør også at grytene og serveringsfatene blir helt rene og fettfrie. Men man fyller selvfølgelig maskinen så full som mulig. Det er mye som kan plasseres under store gryter, vår maskin vasker like rent selv om jeg stabler litt lag på lag.

Men følger gjerne med i denne tråden i tilfelle jeg tar helt feil.

Skrevet

Takk for svar. Jeg svarte nå i den tråden zzyxx linket til! Kanskje det bare er meg som er for skeptisk, og må innse at jeg har tatt feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...