Gå til innhold

Klippet negler - traff nerven?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle klippe neglene på hunden idag, så ble han så veldig rabiat (han er ikke noe glad i det), også dro han til seg poten når jeg hadde "saksen" rundt neglen sånn at saksen "dro" med seg bittelitt ekstra. Altså, det var ikke akkurat mye, men han begynte å blø (ingen piping eller sånn da). Har prøvd å se på det og det ser ut som det kun er et bittelite hakk i neglen, det sluttet å blø når vi tok på sånn "stop bleeding" pulver og han går helt fint (virker ikke som han har vondt).

Spørsmålet er:

Bør jeg ta noe rundt det? Beskytte det? Gå kortere tur?

Prøvde å ha på en sokk med plastikkpose utenpå i strikk på tur før i kveld og gikk bare en kort runde, men det var ikke så vellykket, den løsnet og falt av når den ble våt. Så er det nødvendig eller hva anbefaler dere?

Må ærlig talt si jeg ikke helt skjønner hva som skjer når man er borti nerven, er det bare vondt for de eller blir det som å ta en menneskes fingertupp eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det gjør noe. Tror det kommer til å gro fort. Alle mister jo negler, og det må da være verre? Katter vet jeg bruker å miste negler ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister negler? Det har jeg ikke hørt om.

Har vært borti nerven før og da tenkte jeg ikke en gang over det, men var moren til en venninne som nevnte at vi burde ta noe rundt for at det ikke skulle skje noe. Trodde en negl var en negl, men nå er jeg usikker. Skal jeg bare gå for normal turgåing uten noe på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går som regel helt fint. Det er ikke farlig for hunden, men kan være smertefullt akkurat når det skjer. Særlig om man har klippet svært langt inn. Det er nok mer traumatiserende for hundeeier enn for hunden :fnise:

I sjeldne tilfeller kan nerven være langt ute i kloen slik at såret stadig skrapes opp når hunden går. Dette kan enten være en medfødt feil, eller at klørne har får vokse seg altfor lange og forblir lange over tid). Det kan også oppstå en infeksjon, men sjansen er minimal. Det merker du jo uansett fort dersom poten hovner opp, eller hunden ikke vil gå på benet. Er du veldig bekymret kan du alltids ha med en potesokk i lomma, men jeg ville ikke kortet ned på turene bare for å krisemaksimere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syløven: Du fikk kanskje ikke med deg, men tok stop bleeding pulver på, så stoppet det med en gang :)

Antlers: Takk for råd. Han er så absolutt ikke fan av potesokk. Prøvde på gulvet nå og han løper rundt og er helt panisk og det ser ut som han spiller tennis med veggen (unnskyld, men hahahha), så får bare prøve litt uten og se hvordan han går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk strikk på dyr!

Uansett,en kan klippe feil og da er potetmel flott eller stoppepulver

Pass bare på at såret er rent ,du kan bruke klorhexidin på en bomullsdott og rense med.

Sjekk neglen så det ikke kommer værk/puss .Normalt går slikt helt greit uten problemer

Når en klipper for mye og treffer nerven,er det smertefullt.Hunden kan kansje reagerer neste gang dere tar frem kloklipper.Husk bare å være rolig,klipp bittelitt av gangen.Noen ganger holder det med å file neglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk strikk på dyr!

Uansett,en kan klippe feil og da er potetmel flott eller stoppepulver

Pass bare på at såret er rent ,du kan bruke klorhexidin på en bomullsdott og rense med.

Sjekk neglen så det ikke kommer værk/puss .Normalt går slikt helt greit uten problemer

Når en klipper for mye og treffer nerven,er det smertefullt.Hunden kan kansje reagerer neste gang dere tar frem kloklipper.Husk bare å være rolig,klipp bittelitt av gangen.Noen ganger holder det med å file neglen.

Hvorfor ikke bruke strikk? Det er sånn uten sånn metalldings, bare sånne pittesmå til fletter og sånn, tynne. Ellers detter jo alt bare av..

Bruke sånn stop bleeding pulver, det funket som sagt fint det :)

Ok, takk for tips, skal rense.

Han er livredd for kloklipperen fra før av, vært det helt siden dyrlegen tok nerven, så det blir vel ingen endring :P Pleier bare å klippe bittelitt og fil liker han ikke pga lyden. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strikker stopper blodtilførsel.Bruk heller teip eller sportsteip,bare pass på at det ikke er for stramt.På canis finnes det bandasje som er selvklebendes.Artig sak i flere farger

Høres ut som du må trene opp hunden til å takle kloklipperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodåren går lenger ut enn nerven, så man trenger ikke klippe nerven selv om det blør. Kan hende det blør når du går tur, da kan du ta på litt blodstopp.

Vet ikke hvor stor hunden din er. Min er liten så jeg satt henne på et bord, tok opp beina som når man tar høvene på en hest, og klippet. Funket mye bedre når hun ikke så hva som ble gjort. Nå setter jeg meg på gulvet, legger masse godbiter ved siden av, viser klotanga og ber henne komme. Hun kommer krypende, men frivillig. For hver klo vi klipper får hun èn godbit og en seiersdans. Sååå stolt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårky: Hehe, ja, vi trener mye på det, og noen ganger kan det gå helt fint mens andre ganger bare går rullegardinen ned. Og om han først klarer å stikke av en gang mens vi styrer på, så er vi igang. Men når han er sliten/trøtt så funker det veldig fint for da er han vant til at vi koser med potene så da merker han ikke når vi sniker kloklipperen og tar litt, han reagerer bare hvis han ser den med egne øyne.

AB: Blødningen stoppet med en gang vi tok på pulveret da, så han har ikke blødd noe etter det :)

Har prøvd det der med bord og holde potene bakover, men da klipper jeg ofte skjeivt sånn at neglen "fliser" seg litt i tuppen, syns det er lettest når han har den i sånn "vinkestilling", men ja, aller helst når han sover med potene foran seg. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...