Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #1 Skrevet 11. desember 2003 Hei! Jeg er en ungdomsskolejente som lurer på om dere kan hjelpe meg med noe: Kan dere notere noen få stikkord om hva hvert av de politiske partiene på stortinget står for? Jeg sliter litt med å fatte hva som egentlig skiller dem, grunnholdningene, liksom. Jeg mener hva partiene står for objektivt sett, ikke hva din personlig mening er (f esk at FRP er rasister osv). På forhånd tusen takk for hjelpen! :D
Nilma Skrevet 11. desember 2003 #2 Skrevet 11. desember 2003 Gjør leksene dine sjøl! Prøv f.eks. partienes hjemmesider.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #3 Skrevet 11. desember 2003 Takk for hjelpen! :-? Er faktisk ikke lekser heller.
VesleBråka Skrevet 11. desember 2003 #4 Skrevet 11. desember 2003 På hjemmesidene deres står det sikkert en kort intro, og de har nok partiprogrammet tilgjengelig der. Du kan jo også søke på nettet med forskjellige stikkord for å se om du finner noen lure oppsett. Så kan du notere stikkord om grunnholdninger derfra. Kan du ikke poste her etterpå, så vi får se hva du fant ut?
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #5 Skrevet 11. desember 2003 Her får du noen grunnleggende elementer av venstresiden og høyresiden: Venstre=sosialisme Sosial basis: Arbeiderklasse og de lavere samfunnslagene. Grunnleggende politiske ideologi: -Kommunisme -sosialisme -sosialdemokrati (Norge) Økonomi: -Statlig eie -Blandingsøkonomi med sterk offentlig regulering. Stat/samfunn: -En sterk og aktiv stat som benyttes til å styre samfunnsutviklingen i ønsket retning. Sosial likhet: Velferdsstat. Betydelig omfordeling til fordel for de lavere samfunnslagene. Individets frihet: Det enkelte individs valgfrihet må alltid balanseres mot ønsket om å skape like muligheter for alle. så til høyresiden: Høyresiden=borgelig Sosial basis: Mellomklassen og de øvre samfunnslagene Grunnleggende politiske ideologi: -Liberalisme -Konservatisme Økonomi: -privat eie -markedsøkonomi med minst mulig offentlig regulering Stat/samfunn: -en svakere og mer begrenset stat som overlater en større del av samfunnslivet til det private. Sosial likhet: -mindre vekt på å skape likhet gjennom sosial utjevning. Individets frihet: -individets rett til å velge hvordan de vil bruke sitt liv og sine muligheter, er alltid viktigst. Håper du får noe fornuftig ut av dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå