Gå til innhold

Å eie mye og skryte av det...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et inntrykk av at de som har litt penger (nå snakker jeg om de som har LITT penger - ikke de som har flere millioner i formue) er så forferdelig opptatte av å fortelle om hva de eier og har til gud og hvermann. Ikke for å klassifisere noen, men typisk er rørleggere og elektrikere som tjener en 400' i året, kjører Mercedeser og tror de har penger.

De som virkelig HAR litt kroner, går stillere i dørene. Ofte. Har det med stil å gjøre? Hvorfor dette behovet for å male ut hva man eier og har?

Min respekt får de som har masse penger, men som ikke prater om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har null og nix respekt for harry-tasser som bruker Mercedes'er som penisforlenger! Har heller ingen respekt for folk med 'masse' penger, selv om de ikke snakker om det.......Det er vel mest for å slippe å bli kikket i kortene på skattelistene og for å slippe å innbetale til diverse humanitære formål. Det er en grunn til at folk har penger!

Min respekt har med helt andre kriterier enn personlig økonomi å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sikkert stolte.

Det jeg undrer meg over er at folk skryter uhemmet av at de jobber svart og derfor har god råd.

Helt enig i at slikt bare gir meg avsmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Folk er snåle i grunn.

Venninde 1 skryter uhemmet av sin lønn og alt tøyet/ting hun handler til alle vi møter. Sannheten er at lønna er god, men hun handler på kreditt alltid. Kommer aldri ajour.

Venninde 2 går i vanlig tøy, reiser på ok ferie 1 gang i året og er på hytta resten av feriene. Ikke noe skryt der i gården. Og hun har 10 mill i formue (dvs. eidendommer + i bank). Det var det noen som snoka opp i ligningen for i år, (ikke jeg) har aldri hørt et ord om at hun er stinn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

irriterer meg mer over de som ikke har penger, men som prøver å vise hele verden at de har noe de ikke har.

Har en svigerinne og en svoger som alltid skal ha den dyreste turen, for de må jo ha luksusversjonen. Når de kommer hjem fra ferie har de ikke penger til husleie eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil ha penger og har kanskje litt har ofte et STORT markeringsbehov for å vise hele verden at de har penger. Det de ikke vet, er at vi da tenker---AHA, de er Wannebe :ler:

Men ja, jeg har erfart dette selv med folk med og uten penger, jo mer du har, jo stillere går man i dørene. Men viktig er det å skille mellom de som har penger i familien og de som er nyrike :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvis du eier tusen plommer, kan du spise hele året.

Har du hull i dine lommer, kan du klø deg selv på låret.

Jeg sier ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde de det før? Kan det være at de har hatt veldig lite før, og nå som de har "mye" føler de for å gjøre noe svært ut av det?

Den dahen jeg får penger mellom fingrene skal jeg si fra om det hender meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke for ingenting at de har laget Lottoreklamene som de har...

Jeg synes det er HARRY å snakke om hvor mye penger man har - og særlig om det er rørleggere som tjener 400' som nevnt ovenfor... Det blir jo bare pinlig! Men de er ofte de første til å skryte om lønn og hva de eier og har, noe jeg synes er dårlig folkeskikk, rett og slett.

Åssa synes jeg det er tragisk med sånne folk som kommer og sier: "ja, så jo at du tjener bra, ja! Var på skattelistene og sjekket deg ut!" Åh - herregud! (selv om jeg må innrømme at jeg har sjekket noen tall selv... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Er det nå jeg skal si at vi eier tre Mercedeser? *ler* to vrak og en 92 modell?

Synes det er kjipt at noen gidder å bli provosert av hva slags bil andre kjører. Min 86 modell 190 (baby-benz) er ikke akkurat lekker, men når jeg tar opp bilnøkkelen med stjerna på, sier folk "jasså, kjører mærsj, ja! Driter du penger, eller?" Når jeg forklarer at bilen min er snart 20 år gammel, og kosta meg 30 000 for et par år siden, blir det tysst...

Bilen til Bjørnemannen er også 11 år gammel, men er velholdt, og folk tror den er ny. Får mange reaksjoner på den også... det er så mange som tror at en gammel mercedes koster like mye som en sprell ny Audi eller VW! Men det er ingen som reagerer om naboen har kjøpt seg ny passat eller golf. Sikkert derfor det selges så mange sånne biler som er like spennende som et såpestykke her i landet. Bruker du like mye på en ett år gammel mercedes, så er du nemlig harry.

<---------- Harry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (tidligere) venninde som har en skikkelig rik kjæreste.

Han har over hundre tusen på konto han!!

Han er rik han!!

Og at han er trettifem, bor hjemme hos mamma og ikke eier så mye som et stereoanlegg har vel ingenting med saken å gjøre...

Fyren har hundre tusen på konto. Et varp av en fyr hun har fått seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skryte av penger er for meg som å skryte av andre ting - det gjør personer som har et markeringsbehov og føler seg underdanninge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (tidligere) venninde som har en skikkelig rik kjæreste.

Han har over hundre tusen på konto han!!

Han er rik han!!

Og at han er trettifem, bor hjemme hos mamma og ikke eier så mye som et stereoanlegg har vel ingenting med saken å gjøre...

Fyren har hundre tusen på konto. Et varp av en fyr hun har fått seg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skryte av hva man har og eier er dødssynd nr. 1 for ganske mange.

Det er da ingen dødssynd, men det sier jo veldig mye om hvordan du ønsker å bli oppfattet av andre mennesker, nemlig pga statussymboler og ikke pga menneskelige kvaliteter. Syns det vitner om lav sosial intelligens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninde 2 går i vanlig tøy, reiser på ok ferie 1 gang i året og er på hytta resten av feriene. Ikke noe skryt der i gården. Og hun har 10 mill i formue (dvs. eidendommer + i bank). Det var det noen som snoka opp i ligningen for i år, (ikke jeg) har aldri hørt et ord om at hun er stinn!!

Ofte så er slike likningsmessige formuer bundet opp som del av en større familieformue, hvor handlefriheten til å bruke pengene er så som så. Derfor kan den daglige likviditeten for slike som "venninne2", være helt normal, og hun får ikke følelsen av å være rik.

Familieformuer oppstår ofte gjennom arv, knyttet til et selskap, hvilket gir begrenset tilgjengelighet til verdiene. Ofte har slike familier en nedarvet "kultur" som går på å føre formuen videre til de neste generasjoner.

Da er det annerledes med de som selv har skapt en pen formue, at disse flotter seg litt syns jeg er helt OK, for de har forsaket og slitt mye for å komme dit de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å kødde meg som regel når folk begynner sånn. Jeg er ikke så glad i materialister, selv om jeg liker pene ting også. Så da blir det sånn- vi har kjøpt oss ny bil, en mercedes SL 640, den kostet dødsmye penger blabla (hvis noe heter det) så sier jeg gjerne ÅH, jeg har hørt at den ikke er så fin, SL 641 er mye bedre, men den koster seff 50 000 mer da, deet er bil med klasse det. Uff, jeg er litt stygg iblandt. :oops:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Min respekt har ikke noe med penger å gjøre. En person må fortjene min respekt, uavhengig om han/hun tjener mange penger og vifter med dem eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...