Gå til innhold

Kan bestyrer nekte oss å få hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja... Jeg og samboeren min har tenkt å få oss hund. Vi har kjøpt en sokkelleilighet med egen inngang, men det er et borettslag.

I kontrakten står det at "dyrehold må søkes om til styret". Bestyreren liker oss ikke av en eller annen grunn. (Er rolige, fester aldri, og har aldri vært noe annet enn høflig mot ham, men han har åpenbart noe imot oss...) Vi har søkt om en japansk spisshund, og fikk beskjed om at vi ikke kunne få hund.

Kan han virkelig bestemme at vi ikke skal ha en hund i vårt eget hjem som vi har kjøpt og betalt selv? Om han måtte være allergisk, har jo det ingenting å si! Hunden vil jo bare være inne hos oss, og evt på tur. Har egen inngang, så han kan jo ikke reagere på det!

På hvilket grunnlag kan dette være lov? Eller rett og slett: Er det lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hund kan være til sjenanse for naboer, det trenger ikke dreie seg om allergi. Det er sånn man kan oppleve når man bor i borettslag dessverre. Men du kan vel kreve å få en begrunnelse på hvorfor vil jeg tro.

Endret av 2shy
Skrevet

Hund kan være til sjenanse for naboer, det trenger ikke dreie seg om allergi. Det er sånn man kan oppleve når man bor i borettslag dessverre.

Men kan de nekte uten å gi noen begrunnelse?:S

Skrevet

Hund kan være til sjenanse for naboer, det trenger ikke dreie seg om allergi. Det er sånn man kan oppleve når man bor i borettslag dessverre. Men du kan vel kreve å få en begrunnelse på hvorfor vil jeg tro.

Jeg spurte og fikk svaret "Fordi vi har bestemt det" Kan de gjøre noe med det om vi bare anskaffer oss hunden?

TS

Skrevet

Send inn en sknad, hvis dere har en egen inngang (ikke en felles inngang som trappehus e.l.) så skal det mye til før de har lov til å si nei. blir søknaden avslått, så må de har flere velbegrunede årsker. disse må fremlegges til dere.

Skrevet

Jeg spurte og fikk svaret "Fordi vi har bestemt det" Kan de gjøre noe med det om vi bare anskaffer oss hunden?

TS

Krev å få en saklig begrunnelse, et avslag skal alltid ha en saklig begrunnelse. Begrunnelsen og avslaget skal også være skriftlig.

Skrevet

Merkelig. Jeg skal også få hund, men trodde den søknaden bare var en formalitet... Og for å hindre at folk får seg tolv katter, eller starter oppdrett eller noe slikt:S

Nå ble jeg nervøs... Hadde skjønt det om det var en stor hund eller noe, men det der var merkelig

Skrevet

Hvis du googler hund borettslag så ser du at du fint kan ha hund. Kom noen regler på slutten av 90 tallet

Skrevet (endret)

Det kan i utgangspunktet i k k e nedlegges f o r b u d mot dyr av utleieren. Det er fullt tillatt for enhver i ethvert leieforhold å holde dyr forutsatt at kjæledyret ikke er til sjenanse for andre leieboere. Den som hevder at et kjæledyr sjenerer må selv bevise det. En påstand om sjenanse er ikke nok, heller ikke enhver sjenanse. At en katt mjauer er dyrets natur, og er det først tillatt å ha katt, må det aksepteres. Det samme gjelder at en hund bjeffer som vakthund.

Vedtekter eller ordensforskrifter med forbud mot dyr er u g y l d i g e og skal oversees. Det samme gjelder kravet om at den som har, eller akter å anskaffe dyr, må søke om det. Slikt er ikke gyldig lenger. Derimot kan utleier kreve at den som har dyr, r e g i s t r e r e r dyreholdet hos utleier. Antall dyr man kan ha, er det ikke sagt noe om i loven. Det beror på den enkeltes behov, men her går det en grense det er vanskelig å si noe generelt om.

En nylig avsagt dom i Agder lagmannsrett konkluderte med at et borettslag ikke med hjemmel i husleieloven, borettslagsloven og eierseksjonsloven (sameieloven) fritt kan nekte beboerne å ha hund uten å påvise at dyreholdet faktisk er til alvorlig sjenanse for andre. Det betyr at i utgangspunktet er det tillatt å holde kjæledyr i henhold til husleieloven, borettslagsloven og eierseksjonsloven samt at alle bestemmelser i et borettslags/sameies vedtekter og husordensregler om at dyrehold ikke er tillatt, strider mot husleielovens, borettslagslovens og eierseksjonslovens intensjoner.

Kilde

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet

Merkelig. Jeg skal også få hund, men trodde den søknaden bare var en formalitet... Og for å hindre at folk får seg tolv katter, eller starter oppdrett eller noe slikt:S

Nå ble jeg nervøs... Hadde skjønt det om det var en stor hund eller noe, men det der var merkelig

Mange boretslag, har ingen krav om søknad, men kran informasjon av anskaffelse av dyr. dette har litt med registrering av dyr i boligene, som skal brukes f eks ved evakuering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...