Gå til innhold

Kjipe ved inntak (hest)

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Har hesten min på en stall med tilsammen seks hester. To av dem er høye i rang, min er lav i rang og resten er "midt i mellom". De står ute 7-23 hver dag, og koser seg. Men problemet oppstår når de skal tas inn om kvelden.

Er man flere er det jo en enkel sak, men i går var jeg alene. Og det var et mareritt! Jeg har ikke inn hestene så ofte, for hesten min er bortlånt, men jeg fikk beskjed om at de to med høy rang skulle inn først.

Men det var ikke enkelt! Hele flokken presset seg mot porten, og jeg hadde nubbesjans til å få opp grinda uten at alle sprengte seg gjennom... Plutselig er det gjort, og to hester er løse - heldigvis løper de inn i stallen og inn i boksen sin, men det ble endel stress for meg ja. Tilbake står resten, og er alldeles hysteriske og stressede, så jeg endte opp med skadet kne og en brukket finger.... Jeg anser meg selv som erfaren med hest, men de var alldeles gale.

Ringte stallsjefen, og hun sa at de aldri var sånn til vanlig, men så blir de heller ALDRI tatt inn av en person alene, det var særtilfelle i dag pga sykdom og barnedåp.

Noen tips til hvordan man kan begrense stresset og "sprengingen" i en slik situasjon? Min hest er høflig og litt redd de andre, så hun holdt seg jo unna, og jeg har ingen intensjon om å trene andres hester, men hvordan bør jeg opptre og slikt når man har seks spinnville individer, og strømtråd med strikk-grind?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

koser de seg når de beinløper inn i stallen? tenk om de synes det er kaldt. kanskje hive noen gulerøtter inn til dem litt borte fra åpningen. så de blir opptatt med å spise

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

koser de seg når de beinløper inn i stallen? tenk om de synes det er kaldt. kanskje hive noen gulerøtter inn til dem litt borte fra åpningen. så de blir opptatt med å spise

Ja, de koser seg ute, men de vet jo at inne i stallen venter kraftfôr og høy, samt godbiter i krybba. De stresser like mye ut om morgenen, men da tar man jo bare en og en fra boksen, så da oppstår ikke dette problemet... Takk for tipset :)

Skrevet

Jeg har stått oppi samme situasjonen som deg flere ganger. Jeg tok med meg en pisk da det var på det værste, med hester som stikker ut så fort hempa på porten var åpen, ikke noe allright i det hele tatt!

Jeg brukte naturligvis ikke pisken hardere enn jeg trengte (rørste stort sett bare bestemt på de med pisken), etter ett par kvelder sluttet de å prøve å bryte seg gjennom og jeg kunne ta ut den hesten jeg ville, uansett rang. De stresset fortsatt veldig, men det var jeg som var sjefen!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har stått oppi samme situasjonen som deg flere ganger. Jeg tok med meg en pisk da det var på det værste, med hester som stikker ut så fort hempa på porten var åpen, ikke noe allright i det hele tatt!

Jeg brukte naturligvis ikke pisken hardere enn jeg trengte (rørste stort sett bare bestemt på de med pisken), etter ett par kvelder sluttet de å prøve å bryte seg gjennom og jeg kunne ta ut den hesten jeg ville, uansett rang. De stresset fortsatt veldig, men det var jeg som var sjefen!

Takk for svar. :) Jeg hadde ikke pisk tilgjengelig der og da, men skal evt huske det til neste gang. Måtte styre med gjerdet samtidig, derfor klusset det seg veldig for meg. Endte opp med at to av hestene snublet inni strømgjerdet, og DET var ikke noe kult. Hater at de stresser sånn, at ikke folk kan håndtere og lære hestene sine litt respekt *sukk*

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Når jeg er i slike situasjoner, så slipper jeg hestene løs litt og litt. De som buser først ut av porten, får bare buse ut. Så lenge de er vant til at mat er inne i boksen på kvelden, så løper de alltid inn. Og så banner og sverter jeg litt... men ja bedre å la hestene bølle rundt på egenhånd enn at man selv skal stå i fare for å bli skadet. Sultne hester som vil inn, er ikke å spøke med.

Jeg har derimot ingen rutiner på dette med mat i boksen ved innslipp. At hesten kan komme inn på kvelden uten at det er mat der mens andre ganger det er mest praktisk med mat. Da blir de ikke like spinnville ved inntak.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Dessverre er det ikke jeg som bestemmer om de skal ha mat eller ikke når de kommer inn.. Og de må leies til og fra, for ikke alle vet hvilken boks de skal inn i (rart det der, de lærer seg liksom aldri veien "hjem") og da kan de fort havne på feil steder..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dessverre er det ikke jeg som bestemmer om de skal ha mat eller ikke når de kommer inn.. Og de må leies til og fra, for ikke alle vet hvilken boks de skal inn i (rart det der, de lærer seg liksom aldri veien "hjem") og da kan de fort havne på feil steder..

Jeg har litt forskjellig erfaring på dette. Men det er viktig å slippe løs lederhestene først. De lengre ned på rangstigen er mer ute etter å stjele mat og løper gjerne inn i andres bokser om de får sjangsen. Man må nesten se an flokken og hvem som er tjurad og hvem som vet hvor de bor.

Synes det hele høres veldig farlig ut. Spesielt siden man må være to for å ta inn hestene. Det skal være lett å flytte hester om man er mutt putt alene eller ei, pga sikkerheten. Sultne hester er ikke mye å spøke med... selv små shettiser kan lage mye bøll om de vil inn til maten sin. Men ja pisk eller langt tau er nok lurt å utstyre seg med (selv om jeg synes det er ille at det må gå til det skrittet)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Når jeg skal ha inn flere hester, der flere er relativt høyt på rangstigen, så har jeg fortsatt strøm på gjerdet, og bruker det for alt det er verdt! Altså har på grime og leietau på en hest før jeg i det hele tatt åpner gjerdet, og tar den ut gjennom en smal åpning og stenger foran mulen på neste hest. Men er jo ikke sikkert det funker like godt på alle.

Har heller aldri det problemet med hestene våre, så her må det være litt uoppdragenhet ute å går. Iallefall mangel på respekt for deg. Så pisk, eller det å bruke strømtråden med strømmen på kan være en mulig løsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...