Gå til innhold

lagre hele innholdet på skjermen

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan lagrer man hele det bildet som vises på dataskjermen som et "foto"?

altså med adresselinje, søkelinje og alt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cecilia L
Skrevet

Da tar du en skjermdump. På Mac er det cmd + shift + 3. Aner ikke med pc, dessverre.

Gjest Consensio
Skrevet

trykker på knappen på tastaturet som heter print screen/prtsc

Da lagres bildet på maskinen. Hvor på maskinen den lagres må du nesten finne ut av selv :)

• Liker 1
Skrevet

funka ikke

Skrevet

trykker på knappen på tastaturet som heter print screen/prtsc

Da lagres bildet på maskinen. Hvor på maskinen den lagres må du nesten finne ut av selv :)

Må man ikke holde inn "fn" samtidig?

Skrevet

Om du trykker på PrtSc knappen lagres det ingen steder, det er på en måte som om du markerer noe og trykker kopier. Enkleste er bare å trykke på knappen, og så gå inn i f.eks. paint og lime det inn der.

• Liker 1
Gjest Applestore
Skrevet (endret)

Det går ann å trykke "prt sc" (og noen ganger må man holde inn en knapp til også). Deretter åpne paint (eller tilsvarende program og lime det inn der (ctrl+v). Så bare lagrer man det på den plassen man vil :)

ah, litt for sein :P

Endret av Applestore
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg trykker kun på den knappen når jeg bruker den.

Funker like fint hver gang (bruker det ofte for å dokumentere en del ting)

Når jeg bruker macbooken så gjør jeg som Cecilia skriver

Skrevet

Kommer an på pcen, og hvordan knappen ser ut, på noen må man sikkert bruke Fn-knappen, så om det ikke går uten, prøv med. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Om du trykker på PrtSc knappen lagres det ingen steder, det er på en måte som om du markerer noe og trykker kopier. Enkleste er bare å trykke på knappen, og så gå inn i f.eks. paint og lime det inn der.

Funker fint her.

Som sagt, brukt den mange ganger og det har lagret seg. Mulig gubben har vært på min maskin og lagret det slik at det skal lagre seg automatisk da uten at jeg vet noe om det :)

Skrevet

Haha.. husker jeg lette som en gærning etter print screen knappen på macen når den var ny :fnise:

Skrevet

Funker fint her.

Som sagt, brukt den mange ganger og det har lagret seg. Mulig gubben har vært på min maskin og lagret det slik at det skal lagre seg automatisk da uten at jeg vet noe om det :)

Eller at jeg kanskje har gått glipp av noe vesentlig og har en hemmelig mappe ett eller annet sted stappfull med skjermbilder... :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

har nå prøvd både med og uten fn i tillegg til print screenknappen. finner ikke bildet noen plass... :sjenert: skal det komme opp et vindu eller noe annet som viser at siden er lagret? hvordan åpner man det i paint?

Skrevet

Du må åpne et tomt paint-dokument, og så trykker du lim inn (evt ctrl+v), så dukker det opp der inne! Kommer ikke av seg selv (på min pc ihvertfall).

• Liker 1
Skrevet

Du må åpne et tomt paint-dokument, og så trykker du lim inn (evt ctrl+v), så dukker det opp der inne! Kommer ikke av seg selv (på min pc ihvertfall).

supert, da klarte jeg det! :klemmer:

Skrevet

supert, da klarte jeg det! :klemmer:

:tommelopp:

Er en veldig praktisk knapp det der, jeg bruker den mye!

Skrevet (endret)

Heisann!

På noen PC-er holder det å trykke på printscreen-knappen. På andre skal ctrl-knappen holdes inne mens du trykker på printscreen.

På noen laptopper skal Fn-tasten holdes inne mens du trykker på printscreen (Prt sc). På disse er teksten på disse knappene ofte inni ei firkant/ramme.

Når du har gjort dette, tilsvarer dette at du har valgt kopier eller om du vil: At du har markert noe tekst eller bilde og siden kopiert dette til utklippstavla med å holde inne Ctrl og trykke på C.

Bildet av skjermen ligger altså på utklippstavla. Du får frem bildet ved å åpne et dokument, eller et tegneprogram, og så lime inn bildet enten ved å høyreklikke i det tomme dokumentet og velge lim inn, eller ved å holde inne Ctrl mens du trykker på V. Da skal du få frem skjermdumpen.

Fordelen med å gjøre dette i et tegneprogram, er at du defra lett kan hente utsnitt og legge til piler og tekst.

Edit:

Ah! Nå hadde jeg for mange faner åpne for lenge, og skrev innlegg lenge etter at trådstarter var vel i havn. Vel, hipp hurra for at det endte godt! :hoppe:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...