Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i skikkelig dårlig form, uten tvil. Jeg har vel aldri vært i veldig god form, men til og med på mitt beste har jeg slitt veldig med å trene i kulde. Med en gang jeg får opp pulsen og blir andpusten snører det seg i brystet og det er skikkelig vondt å puste. Det piper når jeg puster, og pipingen og vondten henger innimellom igjen i to-tre dager.

Jeg har fundert litt på om jeg kan være bortpå anstrengelsesastma eller kuldeastma, men har slått meg til ro med at det sikkert bare er pga dårlig kondis. Så sa da en venninne til meg at hun aldri har hatt det slik, uansett hvor dårlig form hun har vært i. For henne føles det likt å bli andpusten i varm og kald luft. For meg er det ingen problem med å bli andpusten i varmt vær. Joda, jeg blir jo sliten og det er tungt, men i forhold til i kaldt vær er det en lek. Så da er spørsmålet, er det flere enn meg som "bare" er i dårlig form som sliter med å trene i kulde? Evt noen som har diagnosen kulde- eller anstrengelsesutløst astma som vil fortelle hvordan de opplever det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som en form for astma. Jeg foreslår du går til lege og får utredet det. Dersom det er tilfelle kan du få medisiner som vil hjelpe deg.

Skrevet

Ei jeg bodde sammen med før, slet med litt av det samme. Hun gikk til legen, fikk ikke utslag på spirometrien der, og fikk beskjed om å kjøpe et pusteapparat, bare noe plastgreier fra apoteket, som hun skulle puste i når hun var ute å løp, og pusten ble dårlig. Den ville da vise pustekapasiteten, og hvis den var dårligere enn en viss verdi, var det sannsynligvis anstrengelsesastma. Da hun testet det noen ganger og fikk samme elendige resultat, ble hun sendt videre på utredning, fikk etterhvert medisiner og ble mye bedre. Så ta deg en tur til legen, om det er astma kan du få medisiner, om det ikke er det vet du at det bare er kondisen som må trenes opp! :) (Men høres ut som det er astma for meg når det er såpass ille og langvarig)

Skrevet

Har samme problemet, og jeg har astma. Hadde veldig kraftig astma da jeg var liten, nå får jeg det bare ved kraftig anstrengelse i normal temperatur eller moderat anstrengelse i kulde. Det føles slik du beskriver.

Skrevet

Jeg har anstrengelsesastma, og det har alltid slått ut når jeg har løpt uten å varme opp (feks til t-banen) eller om det er kaldt når jeg skal løpe. De siste to mnd har jeg begynt å trene, så nå merker jeg det oftere enn før, da jeg stort sett bare løp til banen eller for å rekke andre ting. Men har fått en inhalator av legen, som jeg skal bruke rett før jeg skal løpe/jogge. Har glemt det de siste gangene, men det skal visstnok funke veldig bra.

Jeg får veldig vondt øverst i halsen og i lungene, og det føles som om jeg ikke får luft hverken inn eller ut. Utrolig ubehagelig. Ekstra ille når det er kaldt.

Skrevet

Jeg har slike symptomer, og det selv om jeg har trent bra. Jeg testet i et enkelt blåseapparat hos legen for "100 år" siden, men siden jeg også er korpsmusiker og dermed har god pusteteknikk og er vant til å blåse hardt var resutlatet der helt verdiløst.

Utfra mine beskrivelser konkluderte legen likevel med anstrengelsesastma, og jeg fikk inhalator til bruk før og under trening. Det hjalp svært mye :)

Skrevet

Jonas varmemaske

Hei. Klikk på lenken over for varmemaske. Jeg er astmatiker og jeg løper mye. Jeg løper helt ned i 15 minusgrader med en slik maske på. Inn-luften i mine lunger er da på et par-tre plussgrader. Problemet med å trene i kaldt vær er at det er en stor belastning på slimhinnene i lungene. Jeg løper mye og har oppfølging av lungespesialist. Han sier at også for helt friske personer vil kulda virke som en stor belastning og gi et slags brannsår på lungene. I tillegg sender man masse kaldt blod fra lungene og inn til hjertet. Dette er en stor belastning for hjertet og du presterer dårligere over tid.

Masken er lett å ha på, den gir ikke dårligere lungekapasitet og du slipper å bli syk.

Jeg bruker den straks det kryper under null og trenger ikke å bruke ekstra medisiner før løping. Medisiner gir ingen beskyttelse mot selve problemet: kulden.

Anbefales. Jeg har en maske en hel vintersesong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...