Gå til innhold

Hvordan tolker jeg dyrehold-delen av kontrakten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en leilighet hvor det står i husordensreglene at "de som har firbente venner må passe på ditt og datt", og at dette gjelder de som har tillatelse til å ha dyr. Det står ingenting om hvilke dyr man må søke om, om man MÅ søke, og til hva/hvem man søker... Må jeg virkelig jobbe hardt for å finne ut av dette, for så å søke, vente i ørten uker/måneder for å få svar, og bare gå og vente før jeg kan skaffe meg hund? Eller kan jeg komme med hunden min når jeg flytter inn, siden det jo høres såpass positivt ut når de skriver "firbente venner" i husordensegler? Jeg vil anta at de uansett lar meg få lov til å ha hund, siden jeg skal skaffe en allergivennlig rase, og er flink til å argumentere for meg... Noen som har noe å komme med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en leilighet hvor det står i husordensreglene at "de som har firbente venner må passe på ditt og datt", og at dette gjelder de som har tillatelse til å ha dyr. Det står ingenting om hvilke dyr man må søke om, om man MÅ søke, og til hva/hvem man søker... Må jeg virkelig jobbe hardt for å finne ut av dette, for så å søke, vente i ørten uker/måneder for å få svar, og bare gå og vente før jeg kan skaffe meg hund? Eller kan jeg komme med hunden min når jeg flytter inn, siden det jo høres såpass positivt ut når de skriver "firbente venner" i husordensegler? Jeg vil anta at de uansett lar meg få lov til å ha hund, siden jeg skal skaffe en allergivennlig rase, og er flink til å argumentere for meg... Noen som har noe å komme med? :)

Det virker som at du må søke, i og med at det står de som har tillatelse til fremfor noe sånn som de som har eller ønsker seg dyr må passe på (....).

Men hvis du har hund fra før så har de vel visst om den, eller?

Skrevet

Det virker som at du må søke, i og med at det står de som har tillatelse til fremfor noe sånn som de som har eller ønsker seg dyr må passe på (....).

Men hvis du har hund fra før så har de vel visst om den, eller?

Det virker jo sånn. Vet ikke hvem jeg må søke til/kontakte, men jeg får sjekke litt rundt... Har ikke hund enda, men skal skaffe meg. Det hadde av flere grunner vært veldig greit å få den omtrent når vi flytter inn, men vi rekker sannsynligvis ikke å få søkt før vi flytter inn, regner jeg med...

TS

Skrevet

Det virker jo sånn. Vet ikke hvem jeg må søke til/kontakte, men jeg får sjekke litt rundt... Har ikke hund enda, men skal skaffe meg. Det hadde av flere grunner vært veldig greit å få den omtrent når vi flytter inn, men vi rekker sannsynligvis ikke å få søkt før vi flytter inn, regner jeg med...

TS

Jeg går ut fra at det er et borettslag siden det er regler, og da er det vel lederen i borettslagstyret eller noe sånn da? Begynn der :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Send en søkad til styret i borettslaget/sameiet.

Fortell kort og konsist hvilken leilighet du bor i, hvilken type hund du har/tenker anskaffe og at regler om lufting/opp-plukking av avføring og bruk av bånd på borettslaget/sameiets eiendom selvsagt bli fulgt :)

En av grunnene til søknad (mer eller mindre proforma) er at man ønsker en oversikt over dyr i borettslaget/sameiet, - bl.a. i tilfellet brann.

Som regel er det hund, katt og større fugler man må søke om :)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg er så utrolig nervøs for at de skal avslå søknaden min... Lurer på om det er mulig å sende en søknad før vi flytter inn? Altså etter kontraktsmøtet og slikt, når papirer er i orden og vi er satt som eiere av leiligheten? Det hadde gjort alt så mye enklere...

TS

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg er så utrolig nervøs for at de skal avslå søknaden min... Lurer på om det er mulig å sende en søknad før vi flytter inn? Altså etter kontraktsmøtet og slikt, når papirer er i orden og vi er satt som eiere av leiligheten? Det hadde gjort alt så mye enklere...

TS

Det kan du nok helt sikkert!! Jeg ville bare ringt lederen å spurt jeg hvordan de ønsker at du skal gå frem. Evt kan du spørre megleren også, de pleier å vite endel sånn på generell basis... :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Lurer på om det er mulig å sende en søknad før vi flytter inn? Altså etter kontraktsmøtet og slikt, når papirer er i orden og vi er satt som eiere av leiligheten? Det hadde gjort alt så mye enklere...

TS

Klart det er mulig.

Du trenger ikke vente på at kontraktsmøteter over. Du/dere har vunnet budrunden og budet er akseptert av selger.

Da er det bare kontraktsmøtet som gjenstår for å skrive under på kontrakten og avtale overtagelsestidspunkt.

Alternativt ber du megler om å sjekke dette ut for deg. Det er en ting han/hun vil gjøre med glede før kontraktsmøtet er avholdt, men det er ikke like sikekrt at han/hun er like interessert i å gjøre det for deg etter at du har signert på kontrakten ;)

Skrevet

Heisann!

Ingen kan kreve at du skal søke, og ingen kan nekte deg å ha hund!

Legger ved en god link om dette. Borettslag og slikt har ikke lov til å kreve hverken søknad eller nekte deg, med mindre de greier å bevise at hunden er til alvorlig bry for andre rundt deg, og da må du jo også ha bodd der en stund før de kan bevise det. Den grunnen skal være ganske alvorlig før de kan nekte deg dyret. Artikkelen omhandler katt, men det går for det samme :) Sjekk "dyr i borettslag" under menyen :)

http://norskhuskattforening.net/

Skrevet

Tusen takk! :) Jeg hadde blitt knust om hunden min hadde måttet flytte igjen dersom BL hadde gjort seg vanskelig etter anskaffelse, og uten å spørre først, så jeg tror nok jeg sender inn en aldri så liten søknad likevel! Hvordan skriver man en slik søknad, er det noen som vet? Skriver jeg et brev, ikke så formelt, eller setter jeg opp en ordentlig søknad? Blir veldig takknemlig for svar, og så skal jeg ikke spørre mer! :fnise:

TS

Skrevet

Heisann!

Ingen kan kreve at du skal søke, og ingen kan nekte deg å ha hund!

Legger ved en god link om dette. Borettslag og slikt har ikke lov til å kreve hverken søknad eller nekte deg, med mindre de greier å bevise at hunden er til alvorlig bry for andre rundt deg, og da må du jo også ha bodd der en stund før de kan bevise det. Den grunnen skal være ganske alvorlig før de kan nekte deg dyret. Artikkelen omhandler katt, men det går for det samme :) Sjekk "dyr i borettslag" under menyen :)

http://norskhuskattforening.net/

Nåja. Den paragrafen strides det ganske mye om. For det første spesifiseres det i lovverket at kan holde dyr "så lenge gode grunner taler for det". Det betyr at OM det er konflikter eller dårlig stemning før hun i det hele tatt har anskaffet dyret, så må hun kunne ha en begrunnelse. Det står (desverre, får jeg vel legge til, siden mange utleiere ikke ser hvor positivt det kan være for enkelte å ha dyr) ikke noe om hva gode grunner er. For blinde kan det være førerhunder, den vil vel de færreste argumentere mot. I forarbeidene til Husleieloven står det også at psykisk sykdom og dyr som selskap kan være en god begrunnelse.

For det andre presiseres det at det ikke skal være til ulempe for andre. Det kan man i enkelte tilfeller slå fast på forhånd. Om planløsningen legger til rette for spredning av allergener og nærmeste nabo er hyperallergisk, så vil jeg tippe at det er god nok grunn. Det er også dokumentert. Om en nabo er livredd hunder aner jeg ikke om er begrunnelse god nok, men det er nok et tema som kan dukke opp i vurderingen.

Selv om mye av det som står i innlegget ditt er riktig, mnå jeg si at jeg lar meg provosere av holdningene dine. Du vet ikke borettslagets begrunnelser for å be om søknad - det kan være så enkelt som at de ønsker å ha en oversikt, som noen andre nevnte. Eventuelt at de ønsker å utrede om det VIL være til sjenanse for naboene rundt, f.eks. allergikere. Selv om det er en hjemlet rett til å ha dyr, behøver heller ikke det bety at det er fritt frem for å glemme all folkeskikk og ture frem som en vil.

TS: ring eller mail styreleder i borettslaget og spør om hvordan du skal utforme søknaden. Det høres lurt ut å sende så fort som mulig, synes jeg. Siden det tydeligvis er flere i borettslaget som har dyr allerede, så ville jeg ikke vært for pessimistisk. Du får sikkert lov :) Hvis det mot formodning ikke skjer og borettslaget avslår søknaden med en urimelig begrunnelse, så er det på tide å bla frem lovtekstene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter det alltid opp som formelt brev til styreformann med kopi til alle i oppgangen. Men jeg velger konsekvent å skrive det som en orientering om at jeg fra dato X vil ha(eller har) en hund i min leilighet. Jeg skriver ikke søknad fordi jeg ikke trenger noen tillatelse.

Skrevet

Du må sikkert søke, men som noen har nevnt over her; de har ikke lov å nekte deg å ha dyr.

Skrevet

Men det må være en formell søknad, og kan altså ikke være et brev? Jeg har nemlig skrevet et utkast, men der startet jeg med å presentere meg selv, og skrev deretter hva vi vil søke om. Så skrev jeg litt positiv info om den hunderasen vi tenker å skaffe oss, blant annet med argumentet at rasen er allergivennlig. Jeg har også skrevet at den ikke vil være til noe sjenanse for noen, og at jeg er en erfaren hundeeier. Men det hjelper kanskje ikke å skrive et brev om det bør være en formell søknad... Jeg vil uansett utsette søknaden til vi er godkjent av BL.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...