Gå til innhold

Dobbeltmoral?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er av den oppfatning av at folk som stemmer SV og ligger rundt det "sjiktet" angående oppfatninger av samfunnet, generelt sett er mennesker som er mer opptatt av sosiale aspekter enn materielle goder. I en famile jeg kjenner godt, stemmer de to voksne SV. Likevel er de to de mest snobbete menneskene jeg kjenner, de er veldig opptatt av å ha stort og flott hus og dyre ting, bytter begge bilene en gang i året, kjøper dyr mat, har mange luksusartikler, ungene har absolutt alt av utstyr, bruker merkeklær enda de bare er 6 og 10 år, osv osv (de er bortskjemte, rett og slett, de er bare fornøyd med det dyreste, siden de har lært dette av foreldrene. En annen ting er at de er umulige å kjøpe gaver til, siden de skal ha store og flotte ting...) Jeg synes ikke dette henger helt på greip, rett og slett, jeg synes det er litt dobbeltmoral. Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva synes du de burde gjøre med pengene sine, da?

Skrevet

Tja....!!! Skjønner egentlig hva du mener! Min svigerinne er medlem av SV og jeg syns hun er en skikkelig snobb på mange måter.....ikke minst kultursnobb! Selv stemmer jeg oxo SV og finnes ikke snobbete....el dobbeltmoralistisk for den saks skyld!

Skrevet

SV er jo ikke for at de som tjener godt, ikke skal kunne kose seg, så jeg ser ikke helt hva som er dobbeltmoral her?

At de er vanskelige å kjøpe til fordi de "skal" ha stort og flott, er det noe de har oppgitt som ønsker? eller er det noe du føler fordi de har bedre råd en deg og faktisk bruker pengene på annet en å gi til de fattige?

SV har ett mangfold stemmere, ikke bare de som ikke har god råd og kjører gammel bil.

(SV er vel miljøbevisste, og som miljøbevisste mennesker med god råd, så er det faktisk mer miljøvennlig å kjøpe nye biler som kanskje bruker mindre bensin eller som på andre måter er bedre tilrettelagt miljøet? Det ER faktisk ikke miljøvennlig å kjøre gamle vrak, selv ikke for SVere.) :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva synes du de burde gjøre med pengene sine' date=' da?[/quote']

Betale gjelden sin f eks, de er jo belånt til oppover pipa for å ha råd til alt, selv om de har en samlet inntekt på en snau million i året og er over 50 år. :wink:

Skrevet

Hvordan skal en "korrekt" SVer oppføre seg og bruke pengene sine da?

Gjest Ethereal
Skrevet

For det første: Aner jeg en liten undertone av misunnelse her? Hvilket parti man stemmer på, har vel mer med politisk grunnsyn og overbevisning å gjøre, enn med inntekt og pengeforbruk? Isåfall burde alle såkalt "rike" her i landet stemme høyre?

Aline: godt sagt!

Skrevet
...Hvilket parti man stemmer på, har vel mer med politisk grunnsyn og overbevisning å gjøre, enn med inntekt og pengeforbruk? Isåfall burde alle såkalt "rike" her i landet stemme høyre?

:Nikke: Men de rike skal sikkert ikke stemme høyre vel, men FrP, blir ikke det bedre da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trodde liksom de som stemte SV sto for mer "sunne" verdier (fant ikke noe mer passende uttrykk) enn som så. Jeg er ikke misunnelig, det er ikke det det går på, og jeg mener jo heller ikke at de skal bo i en rønne av et hus og kjøre en trafikkfarlig bil osv for å bekrefte sin partitilhørighet. Det er bare at disse to streber så veldig etter alt av materielle goder og ikke minst å vise seg fram/fortelle andre om alt de har osv, og jeg synes ikke en slik holdning er helt forenelig med det SV står for. Jeg er åpen for at jeg tar feil.

Skrevet

Kan ikke helt se at det er dobbelmoral å stemme SV og ha huslån. At de er ekle og blærete er jo meget mulgi at du mener, men det er nok ikke slik at alle "snille" stemmer SV og alle "slemme og egoistiske" H og FrP.

De kan jo eks være enig i sakene til SV mht skole, eldre osv? Akkurat som at en del muslimer stemmer KrF pga liker familieperspektivet.

Skrevet
Det er bare at disse to streber så veldig etter alt av materielle goder og ikke minst å vise seg fram/fortelle andre om alt de har osv, og jeg synes ikke en slik holdning er helt forenelig med det SV står for.

Er i grunnen enig med deg. Syns heller ikke disse verdiene passer så godt overens med det SV står for!

Gjest Anonymous
Skrevet

det er også en stor forskjell på hvilke prinsipper man mener det offentlige skal styre etter og hva man selv velger å gjøre..

og at de ikke betaler gjelden sin går vel ikke ut over noen andre.. trodde ikke det var typisk SVs å ikke ha gjeld forresten.. er du uten gjeld bør du vel heller stemme høyre.. ;)

nei, jeg forstår virkelig ikke hva du vil fram til..

selv stemmer jeg venstre... hvordan synes du at jeg bør oppføre meg?

Skrevet

Hva ved SV er det som gjør at mennesker som lever godt og er glade, ja kanskje til og med stolte over det, ikke burde stemme SV?

SV har saker om miljø, om skole, om offentliggjøring, om likestilling, om alt det alle de andre partiene også har meninger om.

Man kan da være for mange av SVs "kamper" selv om man er materialistisk?

Jeg stemmer SV selv, har lån, betaler faste avdrag på lånene mine, i tillegg unner jeg meg selv å reise og å spandere på meg lappen og å kjøpe julegaver som kanskje koster mer en nødvendig til flere, og jeg skryter kanskje av de tingene jeg tar meg råd til, selv om jeg KUNNE brukt dem til å nedbetale lånene mine eller gjort annet fornuftig.

Hadde jeg hatt bedre råd, så hadde jeg også hatt råd til å tatt opp mere lån også, slik at jeg hadde råd til en større leilighet og en nyere bil og mer luksus generellt. Jeg regner fremdeles med at jeg ville stemt SV, siden SVs SAKER passer bedre for meg en de andre partiene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har da stemt Kr.f, men jeg er da ikke forpliktet til å gå i kirken hver søndag? ta totalavstand fra abort og alkohol?

Skjønner ikke poenget ditt helt.

Hva ønsker du at de skal spise? kjøre? gå kledd i? Gjøre av pengene sine?

Gjest SV-stemmer
Skrevet
Jeg trodde liksom de som stemte SV sto for mer "sunne" verdier (fant ikke noe mer passende uttrykk) enn som så. Jeg er ikke misunnelig' date=' det er ikke det det går på, og jeg mener jo heller ikke at de skal bo i en rønne av et hus og kjøre en trafikkfarlig bil osv for å bekrefte sin partitilhørighet. Det er bare at disse to streber så veldig etter alt av materielle goder og ikke minst å vise seg fram/fortelle andre om alt de har osv, og jeg synes ikke en slik holdning er helt forenelig med det SV står for. Jeg er åpen for at jeg tar feil.[/quote']

At disse er veldig opptatt av materielle goder betyr vel ikke at alle som stemmer SV gjør det? Både jeg og kjæresten min stemmer SV, og vi lever ganske normale liv. Bor i en to-roms leilighet, har en (desverre gammel) bil(bilen er gammel fordi vi ikke har råd til ny. Miljøsvin? Tja? Vi sorterer søpla, jeg busser en god del. Vi kjøper Max Havelar-kaffe, støtter Frelsesarmeen og prøver å støtte opp om de svake i samfunnet. Selv har jeg jobba frivillig på en miljøkafé for rusmisbrukere.

Nå høres jeg fryktelig skrytete ut. Jeg fortalte dette for å fortelle hvordan SV-stemmere kan være. Jeg går ikke å skryter av dette til andre.

Skrevet

jeg er et egoistisk svin som elsker og kaste søppel ut av vinduet når jeg kjører bil (som jeg håper forurenser mest mulig). Jeg gir blanke F i de svake i samfunnet. Jeg er lykkelig og stemmer Høyre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...