Mynona Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Jeg skal kaste den gamle PCen min (laptop). Den er ikke formattert, men jeg får ikke skrudd den på for å gjøre det heller. Den går i en sånn DOS-sikkerhetsmodus som går i loop, så windows ikke starter. Men jeg vil være sikker på at den ikke er mulig å gjenopprette slik at alt jeg har på den kan finnes igjen. Hva kan jeg gjøre for å være sikker på dette? Tenkte å ødelegge den, men jeg vet ikke akkurat hvilken del av harddsiken jeg må ødelegge. For alt jeg vet kan det hende jeg ødelegger noen deler av hardisken, men ikke den jeg MÅ ødelegge.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Formatering er uansett ikke løsningen hvis du ikke vil at dataene skal være gjenoprettbare. Det eneste formatering gjør er å si til kontrolleren på harddisken at det som er på den kan skrives over når man lagrer nye data. Skal du være helt sikker må du bruke et program for å sette alle bits på alle datastrukturer på disken til å være f.eks "1". Selv da er det mulig å gjenoprette noe. Det enkleste er kanskje å fysisk destruere harddisken, men gjør man det ikke riktig, kan det fint gå an å hente ut data selv da. Uansett - du har sikkert ingenting viktig, så formaterng er helt ok!
Mynona Skrevet 13. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2011 Ehh.. du leste kanskje ikke innlegge mitt?? Jeg får IKKE formattert den, for jeg får ikke skrudd den på. Og ja, jeg vet at man kan gjenopprette ved formattering. Jeg sa jo selv at jeg ville ødelegge den, men spørsmålet mitt er altså: hvilken del av harddisken skal jeg knuse?
Zzyzx Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Skru opp dekselet bak, ta ut disken og skru opp den også. Ta ut platene i disken og skrap dem godt opp. Det er fremdeles mulig å få tak i innholdet, men jeg tror ikke noen gidder med mindre du har statshemmeligheter på den disken. Her i huset brukes gamle harddiskplater som glassunderlag.
Mynona Skrevet 13. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2011 Takk, det var et hjelpsomt svar! (jeg vet jo ikke hvilken del av harddisken som lagrer ting ) Har ikke stathemmeøighetet, men har rundt 15.000 bilder, konto nummer og annet følsomt kliss som jeg ikke vil at uvedkommende skal få tak i. Og det er mange som går på fyllinga her og plukker med seg ting!
Zzyzx Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Nei, det er bare de runde platene som inneholder data, resten kan trygt kastes. Det er noen fine magneter oppi der som er veldig sterke, kjøleskapet vårt er fullt av sånne. Fine hvis du skal henge opp noe mer enn et postkort eller en handleliste, for de tåler mye mer vekt.
-Jiinxs- Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 På min laptop står det under hva som er hva. Cdrom - harddisk osv osv, for å lettere bytte på enheter. Men jeg antar du har sett under laptopen din? Du kan da alltid hive laptopen på et bål eller noe slikt, kjøre over den med bilen din noen ganger, gå løs med en øks. 1
Mynona Skrevet 13. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2011 Kanskje jeg skal spare opp litt aggresjon og gå løs på den med øks når jeg trenger å få det ut
slask Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 (endret) Skru opp dekselet bak, ta ut disken og skru opp den også. Ta ut platene i disken og skrap dem godt opp. Sørg for å lag en youtube-video av forsøket på å ta ut platene. Ei jente som kaller hele maskinen for harddisken (velkjent fenomen, jeg kritiserer ikke...) vil nok bruke en time på å få ut de platene, selv med riktig verktøy. Uten riktig verktøy - kanskje aldri. Kanskje selve harddisken er i orden, så la en datakyndig kompis forsøke å slette, evt. gjenbruke disken. Mer miljøvennlig. Edit: Ser at det er laptop, men ble "lurt" av setningen "hva skal jeg ødelegge" og trodde det var det velkjente "kalle kabinettet for harddisken-greia". Kanskje denne jenta har større sjanse for jobben enn jeg mistenkte :-) Endret 14. november 2011 av slask
cellar Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Ødelegg så godt du kan (riping og det andre har sagt her), evt del den opp i flere deler, og surr den rundt i noe. Så kaster du dem sammen med det andre søplet du har under kjøkkenvasken, ut i restavfallet. (Eller er det lite miljøvennlig?). Tror det er lite sannsynlig at noen gidder å lete gjennom slike poser.
Kamikatze Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Det enkleste er å skru ut harddiskdrevet, trolig bare et lokk og to tre skruer. Dra ut eller klipp over ledninger og kast maskina. Den lille boksen med data kan du bare legge innerst i et roteskap. Om noen år er den utdatert, og kun spesielt interesserte kan bruke den til noe som helst, pluss at dine data får blitt gamle og uaktuelle. Skal du være avansert åpner du den, tar ut platene (og legger dem på en høyttalermagnet). Siden kaster du en og en i søpla, etterhvert som du skifter søppelpose. Det er nå en mikroskopisk mulighet for at noen kan høste data fra dem, men det er større sjanse for at de bryter seg inn hos deg en mørk natt og henter dem fra ny-PC-en i stedet for. De som har ressurser til å hente sånn info har bedre betalt for å sitte på kontor enn å lete i søpla. De som leter i søpla ser primært etter komplette ting som kan brukes.
Zzyzx Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Sørg for å lag en youtube-video av forsøket på å ta ut platene. Åh, det hadde blitt en kjedelig video i mitt tilfelle...
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #14 Skrevet 14. november 2011 Mulig verdt et forsøk? Men nå vet ikke jeg om det kan skade microen da. Så gjør det på eget ansvar i hvertfall. - Jeg hadde planer for noen uker siden om å kjøpe meg en egen mirkobølgeovn til å ha under senga. Jeg er litt paranoid. Det er det eneste som ødelegger noe elektronisk helt, forteller 17-åringen til Plot under en nettsamtale. http://www.dagbladet.no/2011/08/10/nyheter/hacking/innenriks/anonymous/17610300/
Mynona Skrevet 14. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2011 AB: jeg ikke en dum jente som tror hele datan er harddisk. Planen var å ødelegge _bare_ hardiskdelen av laptopen. Jeg vet hvor den sitter også ja. Men jeg har aldri åpnet en og visste derfor ikke hva inni der som er lagringsenheten. Nå vet jeg at det er platene. Jeg lo nok like høyt som deg av den episoden av bli sonen og proffessoren eller hva det het ja. Når jenta trodde skjermen var hele datan. Kunne gjemt i et roteslap ja Kamikatze, men skal straks flytte, og gidder ikke dra med søpla mi rundt
Gjest padawan Skrevet 15. november 2011 #16 Skrevet 15. november 2011 hvorfor får du ikke noen til å reinstallere den hvis den bare går i loop? det er antageligvis noen oppstartsfiler som er skadet. som tidligere nevnt så er det tryggest å skrape/slipe av belegget på platene i harddisken som er det sikreste hvis du ikke vil at noen skal kunen gjenopprette den.
Mynona Skrevet 15. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 15. november 2011 Gidder ikke å reinstallere den når den likevel skal i søpla Padawan! Jeg gidder jo ikke en gang å vaske søpla mi (les skylle juicekartonger før de sorteres), så det blir for mye jobb for søppel Tror jeg skal finne den frem nå og gjøre et forsøk på destruksjon!
Mynona Skrevet 16. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 16. november 2011 Putt harddisken i mikrobølgeovnen. Det prøve onkel med en telefon en gang. Den funka som bare F den etter 5 min i mikroen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå