AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Jeg føler meg maktesløs. Jeg går på arbeidsavklaringspenger, tidligere rehabiliteringspenger, som jeg fikk første gang når jeg var 18 grunnet jeg gikk i behandling/terapi av personlige årsaker. Det var en plan jeg fikk 1 år framover. Det året hjalp meg betydeligere da det gjorde meg mer selvstendig på mange områder. Så ble jeg innkalt til et møte etter et år med en hyggelig dame som utvidet det et år framover. Jeg begynte aldri på vgs pga mobbing på ungdomsskolen men prøvde det året for 3 (tror jeg) gang å prøve. Det ble altfor vanskelig da det var så stressende med masse ungdommer og så lenge borte fra skolen, og stressende hjemmesituasjon at det ikke gikk. Så jeg fant meg frivillighetsjobber da jeg ikke fikk jobb noested grunnet ikke vgs. Så. Et år etter det igjen. Det nærmer seg datoen pengene ble utvidet til, og jeg hører ingenting fra nav. Jeg prøver å ringe men noe sånt som Saksbehandlere, nei det har dem ikke. Dem hadde et team bare som så over sakene til alle tilfeldig. Håpløst. Spurte om en time med en av de der da og det var greit, og hørte ikke noe igjen før 3 måneder senere. Da kom jeg til timen jeg hadde fått til en som IKKE kunne norsk. Hun klarte ikke engang skrive navnet mitt eller noenting på dataen. Det eneste jeg fikk ut av den timen var at hun utvidet det et år til. Jeg gikk frustrert derifra og prøvde lese rundt på nav sine sider om ja litt av hvert. Jeg tenkte å dra opp dit en stund etter og henvendte meg i skranken, der de som jobbet der ikke skjønte hva jeg ville og snakket veldig dårlig norsk. Jeg syns situasjonen var håpløs og gikk derifra. Foreldrene mine skjønner ikke så mye av det der selv så ikke mye hjelp der. Jeg var skikkelig deprimert en gang fordi jeg følte at livet bare står på stedet hvil og jeg følte meg presset hver måned for hva jeg skal gjøre når det nærmer seg slutt for denne perioden med de pengen også. Var i kontakt med de sosionomene på legevakten grunnet en hendelse hjemme med mor, som ringte meg hver dag for å snakke med meg og "være der for meg" siden jeg ikke går til psykolog lenger grunnet passiv kjemi og mye avbestillinger og sykdom fra hennes side. De ringte bort til nav og skulle hjelpe meg med å få en umiddelbar time. Nav ringte meg dagen etter, da var det en norsk jente, som ga meg en time en uke senere. Da jeg kom fra til nav den dagen og skulle spørre de i skranken hvor jeg skulle gå osv, ble det kommunikasjonsproblemer igjen. I 10 minutter ble de stående å se igjennom alle "avdelinger" de hadde for å se hvor jeg skulle og da de til slutt fant fram var jeg forsen til timen min så jeg måtte få en senere. Jeg er så frustrert. Er det ikke meningen at de som jobber i et hjelpesystem skal kunne kommunisere ordentlig med deg og vite jobben sin? Jeg har gått 2 år med aap pengene, og de to første årene hjalp de meg til å bli mer selvstendig og få til kontroll og lære meg busjetter og alt det der. Men nå vil jeg faktisk komme meg videre ut i livet! Jeg har bare fått hørt èn gang at om man søker på deltidsjobb så mister man penger av en random på nav. Jeg skjønner ingenting av det her jeg, jeg får ingen informasjon av dem, og "ingen saksbehandler" , Vel det er irriterende som faen! Skal jeg liksom gå penger av nav resten av livet da eller? Off.. Vil bli noe her i livet jeg også..
Meridian Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Kan du prate med fastlegen din? Jeg går ut ifra at nav skal hjelp deg ut i livet igjen. Hjelpe deg så du får fullført vgs, så kan du få en skikkelig jobb etterpå, eller studere mer...?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Kan du prate med fastlegen din? Jeg går ut ifra at nav skal hjelp deg ut i livet igjen. Hjelpe deg så du får fullført vgs, så kan du få en skikkelig jobb etterpå, eller studere mer...? Jaa, men vet ikke om hun vet så mye om hvordan nav fungerer henne heller, men kan prøve. Sykt å bare bli plassert penger i fanget på noen også ikke gi dem veiledning eller informasjon videre om tiltak, jobb videre, hvordan muligheter og alternativer man har osv. Og sykt at man ikke kan be om å få snakke med noen på nav'en som snakker norsk i sitt eget land uten å bli kalt rasist :s
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Kan du ikke bare skaffe deg en jobb elelr ta opp lån og begynne å studere? Nav er ikke ansvarlig for ditt liv, det er du som er ansvarlig for ditt liv!!! 2
Gjest made4u Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Nå er det en gang slik at du kan være mer aktiv for å få hjelp også, noen særlig initiativ og aktivitet fra din side ser jeg ikke her. Slik jeg tolker deg har du vært en passiv mottaker av penger fra NAV, heller enn noen som har mast på dem og stilt krav til dem. Det er klart at det er slik, at møter du sjelden opp hos NAV samt ikke viser deg for dem, ja da drukner du i et menneskehav. Om du derimot viser deg ofte, stiller krav til dem om at du trenger hjelp til selvhjelp, ja da vil dem gjøre mer for deg. Tror du med hell kunne vist at du er motivert for og vil ha endringer i egen livssituasjon - mase på dem, vise dem at du er der og vil noe etc., og for all del mase på dem om hvilken muligheter du har videre etc... Intet kommer av seg selv og uten din insats - den tolker jeg har vært laber så langt, og da burde det ikke overraske deg at andre som har stått å¨mer har fått hjelp og prioritet før deg.
RedRoses Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Vet veldig godt at jeg er ansvarlig for mitt eget liv, men meningen er jo at de skal hjelpe meg litt da! Nå skrev jeg jo at jeg ikke får noe som helst jobb noensteder fordi jeg ikke har fullført vgs. Jeg har sendt tusenvis av søknader, vært pågående som bare det. Fått ètt intervju på to år og den jobben fikk jeg ikke fordi jeg ikke hadde noe erfaring. Jeg blir ikke prioritert skjønner du. Man får ikke tatt opp lån om man ikke har inntekt gjennom jobb har jeg fått høre, eller ikke gått studiespesialisering.
RedRoses Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Nå ble jeg ikke anonym mer men:p Ja, har ikke akkurat vært veeeldig passiv da. Men ja, jeg kan nok mase mer. Har bare vært frustrerende å møte folk som ikke har være like imøtekommende der hver gang. Måtte bare få det ut. Syns det er så rotete uten saksbehandler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå