Gå til innhold

Noen spørsmål angående kosttilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. 'Svelges hele i forbindelse med mat'. Er dette viktig og hvorfor? Skader det magen om jeg tar de når jeg står opp/før jeg legger meg?

2. 'To kapsler to til tre ganger daglig', '1-2 tabletter daglig'. Hva er det som burde bestemme hvor mange og hvor ofte jeg skal ta? Behovet mitt, kroppsvekten min, hvor mange ganger jeg rett og slett gidder?

3. Er det skadelig å ta kosttilskudd som har gått ut på dato?

Håper noen kan svare, tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. 'Svelges hele i forbindelse med mat'. Er dette viktig og hvorfor? Skader det magen om jeg tar de når jeg står opp/før jeg legger meg?

2. 'To kapsler to til tre ganger daglig', '1-2 tabletter daglig'. Hva er det som burde bestemme hvor mange og hvor ofte jeg skal ta? Behovet mitt, kroppsvekten min, hvor mange ganger jeg rett og slett gidder?

1. Det er vanskelig å svare på uten å vite hva det er. Det finnes veldig mange forskjellige grunner til hvorfor medisin og kosttilskudd skal tas med mat.

2. Som oftest er det kroppsvekt som bestemmer eller hvilken effekt du ønsker å oppnå.

3. Det kommer an på om det er "best før" eller "holdbar til". Sistnevnte bør man overholde med mindre man er sikker på at det går bra å spise det. Etter "best før"-datoen kan produktet miste farge, smak og effekt.

Skrevet

1: Det kan være mange grunner til dette, bl.a. at de kan ha dårlig smak eller f.eks. irritere hals og svelg etc. Noen stoffer skaper også sure oppstøt etc. Å lese pakningsvedlegg og gjøre det som beskrevet der er derfor ikke så dumt.

2: En liten jente på 13 år har et annet behov enn en stor kar på 35 år, mens en pensjonist kan ha et annet behov enn begge førstnevnte. Om jeg sier Alder, kjønn, vekt, livsstil - ja da har jeg nevnt vesentlige faktorer som er med på å avgjøre hvor stort eller lite behovet er.

3: For de fleste kosttilskudd er det ikke skadelig nei, men noen kosttilskudd bør man se på datomerkingen på. F.eks. er det fokus på at man kan ta essensielle fettsyrer som kosttilskudd... Vell, som kjent harskner fett. Generelt er det dog ikke noe problem, da kosttilskudd har lang holdbarhet og er dessuten ikke så vannvittig dyrt.

---

Når det er sagt, så kan man med et sunt kosthold dekke kroppens behov og tilskudd er da normalt ikke nødvendig for friske og sunne mennesker - se bort fra syke, eldre mennesker, gravide og andre i en spesiell situasjon eller med sykdommer som kan gjøre at dem har behov for ett eller flere næringstoffer. Regner med at du er sunn og frisk, i så fall kan sunt kosthold alene bidra med det kroppen din trenger.

Kosttilskudd kan ALDRI være et suppliment for et dårlig kosthold, i så fall har man mer å hente på å spise sunnere enn å ta tilskudd av næringstoffer - man bør i all tilfeller søke mot et fullverdig og godt kosthold som dekker kroppens behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...