Gå til innhold

Bryllupskake

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kaka vår, bare at vi hadde litt færre etasjer. :) Fikk ei dame som er freelancer til å lage kaken, og den ble helt lik som på bildet, med marsipanroser på toppen (ingen kaketopp). Bryllupskaken var en sitronkake med bringebærfyll og sukkerfondant rundt. Kaken ble populær, og jeg tror en del syntes det var forfriskende at det ikke var tung marsipan rundt kaken (og ikke er vi så glade i det heller).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Dersom kake ala Pascal kan være aktuelt vil jeg bare tipse om Franske Nytelser i Trondheim. De har utsalg bla på Trondheim Torg, vet ikke om du har sett utvalget de har i disken der? :spise:

Franske Nytelser

Lykke til med bryllup og valg av kake :yvonne:

• Liker 2
Skrevet

Cupcakes har glasur, muffins har det ikke.

Muffins kan inneholde biter med ditt og datt (blåbær, nøtter, sjokolade), cupcakes kan det ikke.

Den mest grunnleggende forskjellen er i røra: muffins har en større andel mel enn cupcakes, som har mer egg, sukker og fett. Muffins (kompakt) er dermed nærmere et slags søtt brød, mens cupcakes (luftig) er nærmere kake. Eller som jeg så det oppsummert et sted: kaster du en muffin i veggen sier det "dunk", kaster du en cupcake sier det "ploff". Men om du er i tvil, så vil jeg ikke anbefale å kaste det du måtte ha i hånda i veggen uansett. Er langt mer matnyttig å smake på den. Er den tørr, alt for søt og pastellfarget så er det mest sannsynlig en cupcake ;)

Kan ikke skjønne at det skal være så utrolig jålete å bruke det som teknisk sett er riktig navn på en type kake. Uansett om man er fan av cupcake-trenden eller ikke. Er det jålete å skille mellom hamburgere og karbonader? Brun og hvit saus? Melkesjokolade og kokesjokolade?

• Liker 4
Skrevet

Mest sannsynlig blir det en sjokoladekake. Men vi skal på møte med konditoren i januar og da får vi smake på masse forskjellig og snakka om form, farger, smaker osv. Skal bruke Condelica i Drammen, han er utrolig flink(lagde bryllupskaka til Martha og Ari bl.a, og har smakt kakene derfra flere ganger). Gleeeeeeeder meg til møtet :)

Skrevet

Siden jeg ikke tåler egg, melk, hvetemel, og sjokolade, så laget jeg ostekake selv, min mann laget fatet, det var et firkantet et med en rund etasje holdt oppe av et brudepar.

totalt hadde vi 5 ostekaker, en i hvert hjørne og en oppå. Alle hadde ulike gelelag på toppen.

Alle ostekakene forsvant.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi skal ha en standar 3 etasjers marsipankake, med masse godt fyll:)

Skrevet

alven, hvordan lagde du ostekake uten melk? :) *imponert og nysgjerrig*

Skrevet

Pingting: Når jeg har spist cupcakes, har de vært i samme konsistens som de muffinsene jeg alltid har lagd. Forskjellen er dekoren. Men oppskrifa mi kaller det muffins.

En forskjell er selvfølgelig amerikanske mot "norske".

Amerikanske muffins er store, og gjerne fylte.

"Norske" muffins er små, uten fyll og gjerne enkel melisglaur og nonstop/seigmenn o.l. som pynt

Cupcakes er muffins med fancy pynt.

Det er iallefall min definisjon :P

Hva slags muffins har du i tankene når du sier "muffins har ikke glasur"

For de muffinsene jeg har vokst opp med, har hatt det :P

• Liker 2
Skrevet

dere som ikke liker kaker. hva skal dere ha?? jeg liker ikke kaker. eneste jeg liker er pepperkaker, rullekake med sjokolade og til nød sjokoladekake. hva gjør man da?

Jeg liker heller ikke kaker, synes det er fryktelig kvalmende. Men det kommer overhode ikke til å stå i veien for kakene i mitt fremtidige bryllup. Jeg virkelig elsker å bake (selvom jeg aldri spiser det selv, gir det bort til venner og familie som eelsker bakeverkene mine)uansett, jeg kommer som sagt til å ha masse kaker, noe for enhver smak. Men kommer itillegg til å ha noe som jeg liker, hva det blir vet jeg ikke. Men siden det er ditt bryllup kan du jo bare ha hva du vil på kakebordet;)puddinger, gele, eksklusiv konfekt, sjokolade, is, ja you name it, det du liker! Som sagt, det er ditt bryllup, du bestemmer!

FruN: Må bare si at cupcakes overhode ikke er "muffins med fancy pynt". Jeg spiser selv verken muffins eller cupcakes, da jeg ikke liker kaker. Men jeg elsker å bake cupcakes og gjør man det etter amerikansk oppskrift, altså går vekk fra den norske oppskriften, er det noe helt annet. Alle de forskjellige ingrediensene, som gjør muffinsen/cupcakes noe helt annet et det disse norske oppskriftene gjør. Er virkelig ikke sammenlignbart. Når det kommer til frostingen/smørkremen, er jo dette noe man kan ta på norske muffins så vel som amerikanske cupcakes, men smaksmessig er det ikke til å sammenligne.

Muffins og cupcakes: En muffins er et lite koppformet bakverk i porsjonsstørrelse. Det finnes to forskjellige varianter; én er basert på gjær og ligner et rundstykke, og én er basert på bakepulver og er mye søtere.

Den gjærbaserte varianten er den eldste, og navnet spores tilbake til det 11. århundre i Storbritannia. Moufflet på gammelfransk betød «myk» i forbindelse med brød. Den andre varianten, basert på bakepulver, er en amerikansk oppfinnelse. I utlandet blir "cupcakes" kategorisert som den søte varianten og "muffin" den som ligner rundstykker.

• Liker 1
Skrevet

Muffins basert på gjær??

Har jeg aldri vært borti...

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig blir det en sjokoladekake. Men vi skal på møte med konditoren i januar og da får vi smake på masse forskjellig og snakka om form, farger, smaker osv. Skal bruke Condelica i Drammen, han er utrolig flink(lagde bryllupskaka til Martha og Ari bl.a, og har smakt kakene derfra flere ganger). Gleeeeeeeder meg til møtet :)

Oppdater gjerne etter besøket hos Condelica :jepp:

Skrevet

Oppdater gjerne etter besøket hos Condelica :jepp:

Det skal jeg prøve å huske på :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi skal ha tre etasjes sjokoladekake med vaniljekrem og friske bringebær. Siden mannen ikke liker marsipan blir det hvit sukkerfondant utenpå, med pynt som passer i temaet og fargene til bryllupet ellers :happy:

Har smakt allerede, så nå gleder jeg meg skikkelig til jeg skal spise et stoort stykke :fnise:

Skrevet (endret)

Fra SebastienBruno. Sjokolademoussekake med appelsinmousse fyll inni. Alt av dekorasjoner var laget av hvit sjokolade, eller sukker, så absolutt alt var spiselig. Til slutt stod bare pappetasjene igjen.

Endret av Pixie Plaid
Skrevet

Ooooh mange spennende kaker her inne ja... *sikler*

Kommer antagelig til å kjøre en slags marsipankake med hvit sjokolademousse og friske bringebær inni, på vår store dag. Blir ikke standard etasje-kake, men 2 større deler satt sammen av en bro. Over den ene delen kommer vi til å ha en mindre kake som vi skal fryse ned, tradisjonen tro ^^

Ang. Cupcake/Muffins-debatten er jeg egentlig en av dem som ikke synes Cupcakes er noe mer enn grofisierte og pretensiøse muffins. :P Har ei venninne som insisterer på å bake cupcakes til alt mulig rart av eventer, og for min del blir det fryktelig tamt og kjedelig.

Man må selvsagt få velge akkurat hva man vil i sitt eget bryllup, men hadde jeg vært gjest i et bryllup hvor de hadde cupcakes som -the- cake hadde jeg vel blitt meget skuffet igrunn. :P Blir litt sånn barneselskap for min del. ;)

Men ostekake-varianten var interessant! Jeg vurderte suksess-terte (Eller Gul Guffe Kake som jeg kaller det) selv faktisk, da det er det beste jeg vet i hele verden. :P

• Liker 3
Skrevet

Ooooh mange spennende kaker her inne ja... *sikler*

Ang. Cupcake/Muffins-debatten er jeg egentlig en av dem som ikke synes Cupcakes er noe mer enn grofisierte og pretensiøse muffins.

Helt enig, godt sagt :ler:

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi skal ha tre-etasjes oreokake :D

• Liker 1
Skrevet

VI har tenkt å ha en Red Velvet bryllupskake :) Både fordi ingen av oss er så glad i "lukket valnøtt" typen kaker, samt at den er så fryktelig god! Gjenstår å finne en konditor i området som kan lage, men har godt tid på oss enda :)

Skrevet

VI har tenkt å ha en Red Velvet bryllupskake :) Både fordi ingen av oss er så glad i "lukket valnøtt" typen kaker, samt at den er så fryktelig god! Gjenstår å finne en konditor i området som kan lage, men har godt tid på oss enda :)

Det er godt :spise: Vi skal ha en tilleggs kake som er red velvet, bare at konditoren skulle gjøre den lilla istedet, sånn at det matcher bryllups fargene..litt stilig :)

Skrevet

Var hos Condelica i går og bestemte kake. Var helt sikker på at jeg ville ha sjokoladekake, men det blir en pasjonsfruktmousse-kake med sjokoladebunn og bringebær. Den er sinnsykt god og veldig frisk, og passer mye bedre etter tung mat :) Gleder meg til å se den. Tror den blir veldig, veldig fin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...