Gå til innhold

Hvor gamle bør barna være før de får adventskalender?

Anbefalte innlegg

Gjest mammadyret
Skrevet

Jeg husker min adventskalender med glede, en liten ting, eller godteri hver dag. Nå er mitt barn 2,5 og jeg lurer på om det er for tidlig? Vil ikke skjemmer henne bort så det ikke blir stas med gave - bare en ting man forventer. Fikk min første før skolen men husker ikke når. Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg hadde en storebror som hadde julekalender, fikk jeg ganske tidlig. Var vel 3 år. Fordelen med så små unger er at de ikke forventer noenting, de blir glad for det de får (jeg ble i hvert fall det). Så man trenger ikke kjøpe dyre ting, bare småting.

Skrevet

Min fikk når han var 2 år men han skjønte ikke at det var en luke hver dag, dessuten gikk han lei etter 1 uke. Når han var 4 kjøpte han tidlig i november og åpnet alle lukene samme dagen.

Barnehagen klager alltid i desember måned, når barna kommer "høyt oppe" på sukker om morgenen i barnehagen hele måneden, gjelder de som har sjokoladekalender.

Jeg kjøper disney kalender, da min er opptatt av lego, det fungerte fint ifjor når han var 5 år og endelig innså, 1 hver dag.

Skrevet

Er kanskje greit å vente til ungen er rundt 4 år? For da skjønner den mer av opplegget :)

men hvis man har eldre søsken så kan man kanskje begynne når den er 3, for da forstår den godt at den går glipp av noe..

Gjest Annaires
Skrevet

Er kanskje greit å vente til ungen er rundt 4 år? For da skjønner den mer av opplegget :)

men hvis man har eldre søsken så kan man kanskje begynne når den er 3, for da forstår den godt at den går glipp av noe..

Unger er forskjellige da. Min på 2,5 (blir 3 i april), forstår opplegget supert ;)

• Liker 2
Skrevet

den på 2,5 er jo ca 3 år :P

Må jo selvfølgelig se an barnet :)

Skrevet

Nå trenger ikke en kalender å inneholder kun godterier, da. Jeg har planlagt å lage kalender til datteren vår på litt over 2 år, og har kjøpt noen smågaver allerede. Hun får blant annet sokker med Hello Kitty, leppepomade, matboks, vannflaske, hårspenner, giftfri rosa neglelakk, kanskje en Ella's Kitchen-smoothie, en bitteliten rosineske, ting hun trenger (strømpebukse), tegnesaker....

Planen er å pakke inn små pakker med nummer på, henge dem på trappegelenderet oppe, og la henne få åpne én pakke pr. dag. Vi får se om hun skjønner konseptet. :ler:

Skrevet

Det har vi alle lest, men jeg kan presentere deg for tusenvis av foreldre som vil sverge på at det ikke er en myte.

Jeg har ikke tenkt å stole på dem, i stedet for seriøs forskning.

Og som Honesty sier, man trenger ikke å fylle kalenderen med godteri.

• Liker 5
Skrevet

Barnet mitt på 1,5 år får adventskalender. Jeg skal tegne et stort hus med mange vinduer på pappkartong, og så skal han få klistre på en julefigur hver dag. Enten i et vindu eller eks. en snømann i hagen, nisse på taket etc.

Orker ikke å kjøpe en haug med småting som bare blir liggende rundt i huset og slenge. Og vil heller ikke gi godis hver dag :popcorn:

• Liker 6
Skrevet

Eldstemann fikk julekalender første gang da han var akkurat to år, han forstod godt hva det handlet om. Vi kunne nok fint ventet et år eller to til, men jeg syntes det var koselig og han fikk stor glede av det.

• Liker 2
Skrevet

Tre? Sønnen min skjønte når andre fikk noe han ikke fikk lenge før han var to.

Skrevet

Min eldste fikk hjemmelaget pakkekalender av tanten da han var 1,5 år. Helt greit og det var starten på en fin tradisjon for ham ... samme kalenderen fikk han med seg da han flyttet hjemmefra som voksen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en gammel adventskalender,formet som et juletre med små lommer på (litt større enn en fyrstikkeske.) .. det er ikke mye som får plass i dem,så blir spennende å se.

Skrevet

Jeg venter til neste år med å gi adventskalender. Da er min 4 år.

Ser ikke vitsen med at en 1-3 åring skal "få noe" hver dag når de ikke skjønner hva jul er en gang.

• Liker 3
Skrevet

Mi jente blir tre i februar og skjønte ingenting i fjor, men i år vil hun skjønne det. Finnes ikke en unge i verden som blir høy på sukkeret i en 1.5*1.5 cm sjokoladebit.

• Liker 4
Skrevet

Min fikk når han var 2 år men han skjønte ikke at det var en luke hver dag, dessuten gikk han lei etter 1 uke. Når han var 4 kjøpte han tidlig i november og åpnet alle lukene samme dagen.

Barnehagen klager alltid i desember måned, når barna kommer "høyt oppe" på sukker om morgenen i barnehagen hele måneden, gjelder de som har sjokoladekalender.

Jeg kjøper disney kalender, da min er opptatt av lego, det fungerte fint ifjor når han var 5 år og endelig innså, 1 hver dag.

Kjøpte fireåringen kalender helt på egenhånd tidlig i november? Eller lot du deg overtale til å kjøpe til ham?

Mi jente blir tre i februar og skjønte ingenting i fjor, men i år vil hun skjønne det. Finnes ikke en unge i verden som blir høy på sukkeret i en 1.5*1.5 cm sjokoladebit.

Jeg tror heller ikke mye på at ungene kommer i barnehagen "høy på sukker" etter en liten adventskalendesjokolade, men fulle av spenning over adventstiden og derfor litt urolige, se det kan jeg tro på.

Jeg begynte med kalende da barnet hadde fylt 2 år i april, tror jeg, eller kanskje allerede året før.

Jeg pleide hele tiden å kjøpe ting som var praktiske og som h*n allikevel trengte, som truser, fargestifter, en liten bok...

Jeg savner egentlig å løpe rundt og finne kalendegaver, sitte og pakke inn, henge opp kalendere og, ikke minst, se spenningen hver morgen når pakken ble åpnet. :)

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Det går jo også an å bruke den gamle metoden med nelliker i appelsin. Lukter godt, og man lærer fortsatt å telle seg ned til jul.

Gjelder nok mest for de som ikke vil gi ungene sine for mye godteri, eller småting.

Endret av fr21_5ffdsa
  • Liker 4
Skrevet

Vi lager kalender for første gang i år.. Barnet er nærmere to og et halvt år da kalenderen skal åpnes.

Jeg har min gamle kalender jeg har tenkt å gi videre. Jeg fikk en liten sjokolade hver dag (f.eks. en spesial, kan ikke tro det er så farlig 24 dager i året).

Har selv tenkt til å lage pakkekalender. Har bl.a kjøpt flere deler til togbanen han elsker. Pakka deles opp i flere gaver og fordeles utover kalenderen. Samme med lego. Blir også noen praktiske ting som strømpebukser. Skal også pakke inn pepperkakeformer som vi skal bruke sammen.

Hvis man vil gi sjokolade, men ikke om morgenen, er det noe problem å la de åpne kalenderen etter barnehage/ skole?

Skrevet

Her vil ungane få for fyrste gong i år. Eldstemann er 3,5 og minsten er 2. Og sjølvsagt er minsten stor nok til å skjønne viss han går glipp av noko! Så han må få i år, han og.

Dei får gåvekalender, og dei får sjølvsagt ikkje lov til å åpne alle pakkene på ein gong! Viss ein lar ungane gjera det, er det jo ikkje rart dei ikkje skjønner poenget.

Dei får ikkje godteri i kalenderen, men små, for det meste nyttige ting. Truser og sokkar med fine trykk, "magiske" vaskeklutar, kjøleskapsmagnetar, badeskum, peparkakeformer (den dagen me skal bake), juletrekuler (den dagen me skal pynte treet) osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...